جمهوری اسلامی رادیو فردا، رادیو زمانه و شارلی ابدو را تحریم کرد

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه، ۳۲ نهاد و شخص اروپایی و بریتانیایی تحریم شده‌اند

پس از موج تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب خشونت‌بار معترضان خیزش سراسری، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز روز دوشنبه ۲۱ آذر با صدور بیانیه‌ای، از تحریم برخی اشخاص و نهادها در اتحادیه اروپا و بریتانیا خبر داد.

در این بیانیه، تحریم‌های اعمال‌شده «عمل متقابل» خوانده و اعلام شد که پنج نهاد و ۱۰ شخص اروپایی و نیز چهار نهاد و ۱۳ شخص بریتانیایی مشمول این تحریم‌ها می‌شوند.

رادیو فردا (بخش فارسی رادیو اروپای آزاد)، رادیو زمانه، نشریه شارلی ابدو (Charlie Hebdo)، موسسه تونی بلر برای تغییر جهانی و همچنین کمیته پارلمانی برای ایران آزاد جزو نهادهایی‌اند که نام آن‌ها در میان فهرست جدید تحریم‌های جمهوری اسلامی دیده می‌شود.

شارلی ابدو روز جمعه با هشتگ MullahsGetOut (آخوندها گم‌ شوید)، از برگزاری مسابقه‌ای برای کشیدن کاریکاتور از علی خامنه‌ای خبر داد و در اعلامیه خود خطاب به کاریکاتوریست‌‌ها نوشت که خامنه‌ای آخرین رهبری خواهد بود که ایرانی‌ها مجبورند تحمل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فهرست جدید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، اشخاصی همچون برنارد کوشنر، سیاستمدار فرانسوی، هانا نومان، نماینده پارلمان اروپا، تونی راداکین، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بریتانیا، رابرت جنریک، معاون وزیر کشور بریتانیا، مارتین الیوت سامپسون، مشاور وزیر دفاع بریتانیا در خاورمیانه و شمال آفریقا، کن مک‌کالم، مدیرکل سرویس اطلاعات داخلی بریتانیا و فیل هازبند، رئیس زندان دورهام انگستان نیز قرار دارند.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه، تحریم این افراد ممنوعیت صدور روادید، ممنوعیت ورود به ایران و همچنین توقیف اموال و دارایی آن‌ها در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی را شامل می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران در شرایطی این نهادها و اشخاص اروپایی و بریتانیایی را با ادعای «حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر علیه ملت ایران» تحریم می‌کند که خود به دلیل نقض حقوق اساسی شهروندانش و کشتار آن‌ها تحت تحریم کشورها و نهادها مختلف است. به گزارش نهادهای حقوق بشری، خشونت و تیراندازی‌ نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی تاکنون به کشته شدن صدها نفر از جمله ده‌ها کودک و بازداشت هزاران نفر منجر شده و هزاران نفر را هم از ناحیه چشم و سر و سینه زخمی کرده است. افزون بر آن، شماری از معترضان بازداشت‌شده به اتهام محاربه با حکم اعدام مواجه شده‌اند و تاکنون دو حکم اعدام اجرا شده است.

در تازه‌ترین نمونه تحریم‌های اعمال‌شده علیه جمهوری اسلامی، جاسیندا آردن، نخست‌وزیر نیوزیلند، اعلام کرد که ۲۲ مقام جمهوری اسلامی مرتبط با کشته شدن مهسا امینی و سرکوب خشن خیزش سراسری مردم ایران تحریم می‌شوند. پلیس‌هایی که جمهوری اسلامی آن‌ها را «پلیس امنیت اخلاقی» نامیده و نیز اعضای سپاه از جمله افرادی‌اند که بر اساس قوانین جدید نیوزیلند، نمی‌توانند به این کشور سفر کنند یا با هدف ترانزیت از آن عبور کنند. حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، غلامرضا سلیمانی، فرمانده بسیج، حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی و محمد رستمی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی، از جمله این تحریم‌شدگان‌اند.

در عین حال، روز دوشنبه هم‌زمان با انتشار بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درباره تحریم نهادهای اروپایی و بریتانیایی، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از توافق درباره اعمال تحریم‌های «بسیار سنگین» علیه جمهوری اسلامی خبر داد. او تاکید کرد که اتحادیه اروپا «برای حمایت از زنان جوان و تظاهرات مسالمت‌آمیز» آنچه در توان دارد،  به کار می‌گیرد.