تعطیلی دفاتر «خبرگزاری جمهور» به ‌دلیل تهدید «استخبارات طالبان»

با روی کار آمدن دولت طالبان در افغانستان، محدودیت شدیدی بر آزادی بیان و فعالیت رسانه‌های آزاد تحمیل شد

خبرگزاری جمهور ادعا کرد که طالبان این رسانه را متهم به فعالیت «ضد امارت اسلامی» کردند- خبرگزاری جمهور

«خبرگزاری جمهور»، از رسانه‌های آنلاین افغانستان، از تعطیلی دفاترش به ‌دلیل «حفظ امنیت و سلامت خبرنگاران» در داخل این کشور خبر داده است.

«خبرگزاری جمهور» روز شنبه، ۱۹ آذر (۱۰ دسامبر)، در مطلبی روی وب‌سایت خود نوشت که پس از ۱۳ سال فعالیت مستمر، دفتر مرکزی این خبرگزاری در کابل تعطیل شده است.

این خبرگزاری نوشت: «این تصمیم پس از اخطارهای متواتر استخبارات طالبان و نهادهای تحت‌امر طالبان، توسط رئیس و صاحب‌امتیاز این خبرگزاری اتخاذ شده است. مسئول این خبرگزاری بارها از طریق تماس تلفنی و احضار و اخطار توسط مسئولین طالبان مورد تهدید و بازپرسی قرار گرفته است.»

این خبرگزاری ادعا کرد که هشدارهای طالبان از اردیبهشت سال‌ جاری آغاز شده است و ریاست نظارت بر رسانه‌های حکومت طالبان، این خبرگزاری را به فعالیت «ضد امارت اسلامی» و تلاش برای سرنگون حکومت طالبان، متهم کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرگزاری نوشت: «از رئیس خبرگزاری جمهور خواستند هیچ تحلیل، خبر و گزارشی بر ضد امارت اسلامی نشر نکنند و حتی از نشر اخبار منفی در مورد حکومت طالبان خودداری نمایند.»

«خبرگزاری جمهور» گفت که طی ماه‌های اخیر، استخبارات طالبان در تماس‌های مکرر و با ارسال پیام‌های تهدید‌آمیز، دستور دادند که تحلیل‌ها و گزارش‌های حاوی نقد حکومت طالبان از روی وب‌سایت و صفحه‌ فیس‌بوک این خبرگزاری حذف شود.

طالبان تاکنون در مورد این ادعای «خبرگزاری جمهور» نظری ابراز نکردند. 

با روی کار آمدن دولت طالبان در افغانستان، محدودیت شدید بر آزادی بیان و فعالیت رسانه‌های آزاد اعمال شد. طی ۱۵ ماه حکومت طالبان بر افغانستان، بیشتر رسانه‌ها از فعالیت بازماندند. 

طالبان سانسور شدیدی در محتوای تولیدی رسانه‌ها ایجاد کردند. طی ماه جاری خورشیدی، طالبان پخش برنامه‌های رادیویی «صدای آمریکا» (VOA) و «رادیو آزادی/اروپای آزاد» را در افغانستان متوقف کردند. 

مقام‌های طالبان ادعا کردند که دلیل توقف فعالیت این رسانه‌ها، انتشار «اخبار یکطرفه و خلاف اصول خبرنگاری» بوده است.

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، با تسلط طالبان بر افغانستان، دست‌کم ۲۱۹ رسانه چاپی، صوتی و تصویری در افغانستان فعالیت خود را متوقف کرده‌اند که این آمار، از بیش از ۴۰ درصد کاهش در فعالیت رسانه‌های آزاد حکایت دارد.

رشد آزادی بیان و رسانه‌ها، یکی از دستاوردهای بزرگ حکومت افغانستان طی دو دهه اخیر بود، اما برگشت طالبان به قدرت باعث شد که فضای اختناق و سرکوب بر رسانه‌های آزاد افغانستان تحمیل شود.

برخی از رسانه‌های افغانستان نخواستند مطابق محدودیت‌های طالبان فعالیت کنند و به همین دلیل، بر فعالیت‌ خود در داخل این کشور نقطه پایان گذاشتند.

شمار دیگری از رسانه‌های افغانستان هنوز فعالیت‌ خود را از کشورهای اروپایی و آمریکایی ادامه می‌دهند تا دسترسی آزاد شهروندان این کشور به اطلاعات، تا حدودی تامین شود. به‌ تازگی گروهی از خبرنگاران افغان رسانه‌ای با نام «شبکه خبری چشم‌‌نیوز» تاسیس کردند. شریف حسین‌یار، رئیس این شبکه خبری، گفته است که مرکز آن در نروژ است و خبرنگارانی در افغانستان، اروپا و آمریکا دارد.

در دولت طالبان، بسیاری از خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها کشور را ترک کردند و شماری هم می‌کوشند از افغانستان خارج شوند و نمی‌خواهند زیر پرچم طالبان به فعالیت خبرنگاری ادامه دهند.