طالبان پاکستانی از فرصت روند صلح برای بسیج نیرو استفاده کرد

تنش‌ها میان دولت پاکستان و طالبان این کشور دوباره اوج گرفته است

 تی‌تی‌پی با قدرت بیشتر  حمله می‌کنند چون  در طول ماه‌های آتش‌بس قدرت بیشتری کسب کردند‌ - Banaras KHAN / AFP

این روزها در دولت شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، دغدغه و نگرانی زیادی دیده می‌شود. طالبان پاکستانی به دوره طولانی آتش‌بس با دولت پاکستان خاتمه دادند‌ و در فاصله دو هفته، چندین حمله خونین به نیروهای ارتش این کشور را سازمان‌دهی کردند. از آن‌سو، دولت پاکستان نیز بیکار ننشسته و با اجرای عملیات پاکسازی در مناطق خیبرپختونخوا، در حال قلع‌وقمع طالبان پاکستان است.

مقام‌های امنیتی پاکستان گزارش داده‌اند که روز یکشنبه ۱۱ دسامبر، چهار تروریست را در منطقه مرزی خیبرپختونخوا کشته‌اند. به گفته این مقام‌های دولت پاکستان، تروریست‌های کشته‌شده با داعش ارتباط داشتند و می‌خواستند از مرز عبور کنند. با این حال عملیات‌های متعدد ارتش پاکستان در منطقه مرزی نتوانسته‌اند جلو حملات تروریستی تی‌تی‌پی (تحریک طالبان پاکستان) را بگیرند. این گروه تلاش می‌کند تا با حملات خونین بیشتر، دولت شهباز شریف را کاملا مستاصل کند.

رسانه‌های پاکستانی می‌گویند دلیل اینکه حملات تی‌تی‌پی با قدرت بیشتر صورت می‌گیرد، این است که آنان در طول ماه‌های آتش‌بس قدرت بیشتری کسب کرده‌ و از آتش‌بس برای خریدن زمان استفاده کرده‌اند. روزنامه داون چاپ پاکستان روز یکشنبه در یک مطلب تحلیلی، نوشت بر اساس سندی که سازمان ملی مبارزه با تروریسم منتشر کرده، تی‌تی‌پی در تلاش است تا با توافق بر آتش‌بس، برای خود زمان بخرد و زمینه تقویت و بسیج خودش را میسر کند.

به نوشته این روزنامه، روندی صلحی که دولت عمران خان پیش برد، تنها جسارت طالبان پاکستانی را افزایش داد و آنان را برای جنگ بعدی تقویت کرد. دولت عمران خان می‌خواست به طالبان فرصتی بدهد تا به روند صلح وارد شوند اما طالبان در همان زمان هم خواسته‌هایی را مطرح کردند که نشان از بی‌اعتقادی آنان به روند صلح داشت و برای آنان تنها خرید زمان مطرح بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا که تی‌تی‌پی به میدان جنگ بازگشته، تنها مسیری که می‌تواند به این نیروها را ضربه بزند، بستن عقبه این گروه است که در افغانستان قرار دارد. مقام‌های پاکستانی می‌گویند آمریکا وعده داده است نگذارد منافع کشورهای دیگر از افغانستان به خطر بیفتد. اما اینکه واشنگتن چگونه خواهد توانست جلو این کار را بگیرد، هنوز مشخص نیست و تنها می‌شود به گزینه افزایش عملیات در آسمان با هواپیماهای بدون سرنشین دلخوش کرد.

جالب است که طالبان پاکستانی دقیقا روندی را در پیش گرفته‌اند که طالبان افغانستان روزگاری بر اساس مشورت‌های آی‌اس‌آی، مقابل دولت کشور خود پیش گرفته بودند. در سال‌هایی که نیروهای جنگی افغانستان با آموزش بیشتر و بهتر، فرصت مانوردهی در جبهه‌های جنگ را به دست آورده بودند، استفاده از ابزاری به نام گفت‌وگو و مذاکره بهترین روش برای کاهش فشار نیروهای امنیتی افغان بر طالبان شد. معمولا در فصل‌ سرما که قدرت مانوردهی طالبان کاهش پیدا می‌کرد، روند صلح در افغانستان آغاز می‌شد و طالبان گاه در یک کشور همسایه و گاه در کشوری دیگر، دولت افغانستان را پای میز مذاکرات بی‌نتیجه می‌کشاندند. این مذاکرات باعث می‌شدند دولت برای نشان دادن حسن‌نیت خود عملیات نظامی علیه طالبان را به حالت تعلق در بیاورد.

در سال‌های آخر حکمرانی حامد کرزی، نیروهای ارتش افغانستان به دستور او رسما در لاک دفاعی فرو رفته بودند؛ یعنی تا زمانی که به آنان حمله نمی‌شد، حق نداشتند ضد طالبان وارد عمل شود. این مسئله باعث می‌شد تا طالبان بدون دغدغه از حملات ارتش، در فصل زمستان خود را برای حملات بهاری آماده کنند. درنتیجه در فصل بهار با قدرت بیشتر به نیروهای امنیتی افغان حمله می‌بردند و تلفات زیادی به آنان وارد می‌کردند. حتی اشرف غنی که می‌خواست نشان دهد مقابل طالبان شدت عمل دارد، وضعیت را از حالت دفاع به حالت دفاع فعال تغییر داد؛ یعنی زمانی که ارتش متوجه می‌شد، طالبان در حال برنامه‌ریزی بر حمله است، می‌توانست وارد عمل شود.

حالا طالبان پاکستانی دقیقا با الهام از این شیوه، نیروهای دولت پاکستان را هدف قرار داده‌اند. این گروه چند ماه گذشته توانست قدرت بیشتری کسب کند و حتی تسلیحات جنگی بیشتری نیز از افغانستان وارد پاکستان کرد تا بتواند با قدرت بیشتری به دولت پاکستان بتازد.

به نظر می‌رسد پاکستان اکنون دارد تاوان شیوه‌های جنگی غیرمتعارفی را که روزگاری به طالبان آموزش داده بود، می‌پردازد و تی‌تی‌پی که حامی بزرگی به نام طالبان افغانستان و جغرافیای به نام افغانستان را پشت سر خود دارد، مقابل دولت پاکستان با قدرت بیشتری صف‌آرایی کرده است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه