وزیر خارجه آلمان: صدور حکم اعدام در ایران متوقف شود

«اکنون حکم اعدام برای شخصی در ایران صادر شده که جز دفاع از حقوق آزادی‌خواهانه و مدنی خود کاری انجام نداده است»

آنالنا بربوک در هشتمین کنگره جهانی علیه اعدام در برلین سخن گفت- REUTERS/ Michele Tantussi

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در نشستی که با هدف غیرقانونی‌کردن مجازات اعدام در سراسر جهان برگزار شد، به‌طور خاص به ایران اشاره کرد و نام ایران را، به‌دلیل استفاده از مجازات اعدام برای سرکوب مخالفان به زبان آورد. 

بربوک روز سه‌شنبه ۲۴ آبان (۱۵ نوامبر) در «کنگره جهانی علیه اعدام» ‌در برلین و در حضور هیئت‌هایی از حدود ۹۰ کشور جهان، گفت اعدام مجازاتی است که به‌ویژه مورد استفاده رژیم‌های اقتدارگرا قرار گرفته است.

او افزود: «این را دوباره در ایران شاهدیم، جایی که اکنون حکم اعدام برای شخصی صادر شده که جز دفاع از حقوق آزادی‌خواهانه و مدنی خود کاری انجام نداده است.»

بربوک درباره گزارش‌‌ها مبنی‌بر صدور احکام مجازات برای معترضان شرکت‌کننده در تظاهرات سراسری ضدحاکمیت در ایران ابراز تاسف کرد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی پیش‌تر در روز دوشنبه ۲۳ آبان، از صدور حکم اعدام برای یکی از معترضان خبر داد و اعلام کرد: «فردی که یک مرکز دولتی را به‌آتش کشیده بود، به‌اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی، اجتماع و تبانی برای ارتكاب جرم بر ضد امنیت ملی، محاربه و افساد فی‌الارض- محاربه از طریق به‌آتش‌کشیدن و تحریق و تخریب عمدی، به اعدام محکوم شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه قوه قضائیه جمهوری اسلامی آمده است که رای صادره «بدوی و قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر» است.

خانم بربوک در نشست «کنگره جهانی علیه اعدام» گفت: «درباره سرکوب وحشیانه حاکمیت علیه مردم ایران تردید نداریم.» یک روز پیش‌از این سخنان وزیر خارجه آلمان، اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه ۲۹ مقام ارشد جمهوری اسلامی به‌دلیل نقض حقوق بشر مردم معترض ایران، اعمال کرد.

سازمان ملل متحد نیز روز سه‌شنبه و همزمان با آغاز اعتراض‌های مربوط به سومین سالگرد قیام آبان ۹۸، ضمن محکوم‌کردن صدور احکام و مجازات‌های شدید علیه معترضان ایران، خواستار آزادی فوری هزاران بازداشتی اعتراض‌های اخیر در ایران شد.

گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد روز جمعه گذشته درباره صدور احکام اعدام ازسوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی هشدار دادند و گفتند که اعدام ابزار سرکوب در دست جمهوری اسلامی علیه مردم ایران است.

آنان گفتند که اتهام‌هایی نظیر «محاربه» و «فساد فی‌الارض» که در روز هفتم آبان برای ۹ تن از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری اخیر در ایران صادر شده، آنان را در معرض صدور حکم اعدام قرار داده است.

۲۷۷ نماینده مجلس شورای اسلامی در ایران، نیمه آبان‌ماه، در بیانیه‌ای خیزش سراسری مردم علیه حاکمیت را «اغتشاش» خواندند و از قوه قضائیه خواستند تا «هرچه‌ سریع‌تر حکم قصاص را برای محاربین اجرا کند».

تاکنون حدود ۳۳۰ نفر در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در دو ماه گذشته به‌دست نیروهای انتظامی، بسیج و سپاه پاسداران، کشته و بیش‌از ۱۵هزار نفر بازداشت شده‌اند.

نشست برلین با هدف غیرقانونی اعلام‌شدن مجازات اعدام در سراسر جهان برگزار شد. مجازات اعدام که شدیدترین نوع مجازات به‌شمار می‌رود، همچنان در ۵۵ کشور جهان قانونی است. وزیر خارجه آلمان در سخنان اخیر خود از دولت چین نیز به‌دلیل صدور و اجرای حکم اعدام برای مجرمان انتقاد کرد.

آنالنا بربوک همچنین کشورهای سیرالئون، زامبیا و لبیریا را به‌دلیل گام‌هایی که در جهت حذف مجازات اعدام از قوانین کیفری خود برداشته‌اند، تحسین کرد.