تلفن‌های همراه تاشوی موتورولا بازمی‌گردند

این تلفن صدفی شکل در ایالات متحده هزار و پانصد دلار هزینه برمی‌دارد

گوشی‌های تاشوی موتورولا در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی محبوب بودند/ Yanko Design

موتورولا تلفن مشهور و محبوب تاشوی ریزر (Razr) را به قیمتی بسیار بالا روانه بازار می‌کند.

این تلفن صدفی شکل در ایالات متحده هزار و پانصد دلار هزینه برمی‌دارد و احتمالا هنگام عرضه در بریتانیا هم قیمتی مشابه خواهد داشت.

برای این قیمت، خریداران به تمام آخرین فناوری‌های تلفن‌های بزرگ، از جمله صفحه نمایش قابل لمس، دسترسی دارند.

ولی این تلفن می‌تواند همچنین به حالت سابق مورد استفاده قرار گرفته و یادآور طرح و خاطر گوشی‌های مشهور قدیمی این شرکت باشد.

گوشی‌های تاشو، از جمله اولین مدل ریزر، در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی محبوب بودند، در آن زمان صفحه نمایش از صفحه کلید با لولای میانی تلفن از هم جدا می‌شد که موجب قابلیت تا شدن گوشی را هم فراهم می‌آورد تا راحت‌تر در جیب جا شود.

در مدل به‌روزرسانی شده این گوشی صفحه کلید دکمه‌دار با یک صفحه نمایش تا شو جایگزین شده است که تمام سطح داخلی گوشی را در بر می‌گیرد.

موتورولا گفته است این گوشی اولین نمونه در این نوع است ولی همسو با گوشی‌های تاشوی دیگر مانند سامسونگ گلکسی فولد است. گوشی‌های مشابه دیگر از کنار باز می‌شوند و مانند یک کتاب هستند که در حالت باز سطح داخل گوشی شبیه یک تبلت بزرگ است.

به گفته موتورلا، این گوشی در حالت بسته یک صحفه نمایش کوچک برای دسترسی سریع دارد که کاربر می‌تواند پیام‌ها و نوتیفیکیشن‌های خود را روی آن دیده و به آنها پاسخ دهد.

این شرکت سازنده گوشی تلفن همراه تایید کرد گوشی جدید در بریتانیا به طور انحصاری بر روی شبکه شرکت مخابراتی ای‌ای (EE) عرضه می‌شود.

این گوشی در ماه دسامبر برای فروش در ایالات متحده به قیمت ۱۵۰۰ دلار عرضه خواهد شد ولی هنوز تاریخ و قیمت آن برای عرضه در بازار بریتانیا اعلام نشده است.

رو بهیکا، کارشناس این صنعت از وبسایت uSwitch.com گفت گوشی ریزر ارزش نوستالژیکی دارد ولی خاطرنشان کرد ممکن است تمام ویژگی‌های آخرین مدل گوشی‌های معروف دیگر را در رقابت با شرکت‌های گوشی‌ساز حاضر در بازار نداشته باشد.

او گفت: «بعضی از شرکت‌ها آنقدر در بازار خود سیطره می‌یابند که نام‌شان کاملا تبدیل به عبارتی رایج در آن صنعت می‌شود. برای مثال نام دیگر جاروبرقی‌ها «هوور» است و ما وقتی می‌خواهیم چیزی را در اینترنت بیابیم آن را «گوگل» می‌کنیم.»

او افزود: «اولین گوشی ریزر موتورولا نیز چنین طرحی به یادماندنی داشت که حتی امروز هم وقتی به گوشی تاشو فکر می‌کنیم خود به خود به یاد این گوشی کلاسیک تاشوی دهه ۲۰۰۰ می‌افتیم. اما هزینه طراحی صفحه نمایشی تا شو در گوشی ریزر وی۴ آن را تبدیل به یک گوشی هوشمند تجملاتی می‌کند که احتمالا بیش از ۱۱۰۰ پوند در بریتانیا هزینه خواهد برداشت، بیش از آیفون ۱۱ ولی کمتر از سامسونگ گلکسی فولد.» 

وی ادامه داد: «ریزر نمی‌تواند با عملکرد رقبای دیگر با قیمت‌هایی مشابه رقابت کند. برای مثال این گوشی تنها یک دوربین پشت ۱۶ مگا پیکسی دارد در مقایسه با سه لنز آیفون ۱۱ که شامل یک لنز راه دور و دو لنز عریض است. این دستگاه همچنین به خاطر محدودیت‌های طرح منحصر به فرد خود باتری و سی‌پی‌یو ضعیف‌تری هم دارد و بنابراین بعید است کاربران بتواند کل روز خود را تنها با یک بار شارژ کردن به پایان رسانند.»

او همچنین از لکه‌های صفحه‌ نمایش‌های تاشو هشدار داد که به خاطر مرتبا باز و بسته شدن این گوشی‌ها اتفاق می‌افتد.

وی گفت: «بعد از مشکلات گوشی سامسونگ گلکسی فولد ما شاهد این خواهیم بود که ریزر چگونه مشکل پیچیده لولا را حل کرده و چقدر این گوشی دربرابر باز و بسته شدن بی‌شمار روزانه دوام خواهد آورد. بازگشت ریزر به بازار باعث ایجاد شور و شوق گسترده خواهد شد، ولی بدون داشتن آخرین ویژگی‌های سایر رقبا، وی۴ ممکن است متهم به این شود که فقط به طراحی توجه داشته و بهره‌ای از کیفیت ندارد.»

شماری از شرکت‌های دیگر، از جمله شرکت‌های چینی هواوی و شیائومی، نیز از گوشی‌های تاشوی خود پرده برداشته‌اند.

© The Independent

بیشتر از زندگی