پوتین: خطر جنگ هسته‌ای بالاست اما دچار جنون نشده‌ایم

رئیس‌جمهوری روسیه خطاب به شورای حقوق بشر گفت: «می‌دانیم سلاح هسته‌ای یعنی چه»

پوتین از ابتدای مناقشه اوکراین، نیروهای تسلیحاتی راهبردی هسته‌ای کرملین را در وضعیت آماده‌باش شدید قرار داد- Handout / Russian Defence Ministry / AFP

ولادیمیر پوتین‌، رئیس‌جمهوری روسیه‌، گفته است خطر وقوع جنگ هسته‌ای در اوکراین رو به افزایش است‌، اما تاکید می‌کند روسیه اول حمله نخواهد کرد.

پوتین این گفته‌ها را روز چهارشنبه در نشست شورای حقوق بشر که از تلویزیون پخش می‌شد، مطرح کرد و گفت ما روس‌ها «با تمام وسایل در اختیارمان از خود دفاع خواهیم کرد.»

او مدعی شد از نظر غربی‌ها روسیه «کشوری درجه دو» به شمار می‌آید «که در کل حق موجودیت ندارد» و ادعا کرد روسیه از زرادخانه هسته‌ای خود فقط برای تلافی استفاده خواهد کرد.

پوتین گفت: «دچار جنون نشده‌ایم و می‌دانیم سلاح هسته‌ای یعنی چه. این وسایل ما از وسایل هر کشور هسته‌ای دیگری پیشرفته‌تر و مدرن‌تر است... اما قرار نیست تیغ بر کف با این سلاح در جهان جولان بدهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه گفت «این خطر رو به افزایش است و پنهان کردنش کار اشتباهی است. ما در قلمرو کشورهای دیگر سلاح هسته‌ای شامل سلاح‌های تاکتیکی نداریم‌، اما آمریکایی‌ها در ترکیه و در تعدادی کشورهای اروپایی دارند.»

اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گزارش مفصلی از این‌که نیروهای روسیه دست‌کم ۴۴۱ غیرنظامی را در روزهای آغازین حمله به اوکراین کشته‌اند، ارائه کرد و اعدام‌های متعدد در تعدادی از شهرهای کوچک را جنایات جنگی احتمالی خواند. مسکو به این اتهام‌ها واکنشی نشان نداد.

پوتین از ابتدای مناقشه اوکراین، نیروهای تسلیحاتی راهبردی هسته‌ای کرملین را در وضعیت آماده‌باش شدید قرار داد. از آن زمان تاکنون مکررا این تهدید را که آن را به هشدار علیه مخالفانش در پیمان ناتو تعبیر کرده‌اند، مطرح کرده است.

تلویزیون روسیه روز ۲۷ فوریه او را در حال دیدار با وزیر دفاع و رئیس ‌کل قوای کشورش نشان داد. او به آن‌ها دستور داد زرادخانه هسته‌ای روسیه را در «وضعیت ویژه ماموریت رزمی» قرار دهند.

رئیس‌جمهوری روز ۲۱ سپتامبر اعلام کرد ۳۰۰ هزار نفر سرباز دیگر را به «بسیج غیرعمومی» فراخوانده است و به غرب هشدار داد «گروکشی هسته‌ای» نکند و گفت او هم با زرادخانه هسته‌ای‌اش می‌تواند به این تهدیدها پاسخ دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان