دادگستری فارس: کیفرخواست متهمان حادثه شاهچراغ صادر شد

در حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ در شیراز، ۱۳ نفر کشته شدند اما ابعاد این حادثه هنوز مشخص نیست

حکومت ایران معترضان را عامل حادثه شاهچراغ معرفی کرد-خبرگزاری تقریب

سید کاظم موسوی، رئیس‌کل دادگستری استان فارس، از صدور کیفرخواست برای پنج متهم تیراندازی در حرم شاهچراغ شیراز خبر داد و گفت که پرونده این افراد برای طی روند قضایی به دادگاه انقلاب اسلامی شیراز ارسال شده است.

به گفته رئیس‌ کل دادگستری استان فارس، این افراد به «محاربه، افساد فی‌الارض، عضویت در گروهک تروریستی داعش، عضویت در گروه باغی، معاونت در افساد فی‌الارض و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» متهم شده‌اند.

کاظمی هم‌زمان با چهلمین روز حادثه تیراندازی در حرم شاهچراغ شیراز، گفت که «تشکیل پرونده قضایی، روند تحقیقات، شناسایی، بازداشت متهمان و تکمیل پرونده» در کمترین زمان ممکن انجام شد و روند رسیدگی به این پرونده در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز «باسرعت و به‌صورت‌ویژه» انجام می‌شود.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس در ادامه، معترضان خیزش سراسری را نیز تهدید کرد و گفت: «امنیت خط قرمز دستگاه قضایی است و اجازه نخواهیم داد افرادی امنیت این مرزوبوم را مطامع شیطانی خود قرار دهند.»

در جریان حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ در شامگاه چهارم آبان، ۱۳ تن کشته و تعدادی هم مجروح شدند. بر اساس ادعای حکومت ایران، گروه داعش مسئولیت این تیراندازی را برعهده گرفت.

رسانه‌ها و مقام‌های حکومت ایران اندکی پس از این حادثه، آن را «اقدامی تروریستی» نامیدند و مدعی شدند که مردم معترض با برگزاری تجمع‌های اعتراضی، امنیت عمومی را به خطر انداخته و شرایط را برای حمله‌های تروریستی مهیا کرده‌اند.

ابن در حالی است که در اسناد لو رفته محرمانه، به صراحت بر آگاهی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی از این عملیات و انجام ندادن هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن تاکید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سوی دیگر ماجرا، شهروندان معترض قرار دارند که این اتفاق، روند اطلاع‌رسانی و نوع مواجهه حکومت با این فاجعه را «مشکوک» توصیف می‌کنند. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز با فراگیر کردن هشتگ «کار خودشان است»، ابعاد مختلف این ماجرا را واکاوی کردند. به گفته این کاربران، جمهوری اسلامی ایران با پیش‌ کشیدن حمله مسلحانه به شاهچراغ هم‌زمان با چهلم مهسا امینی، قصد داشت شعله اعتراض‌های مردمی را خاموش کند و مانع برگزاری مراسم بزرگداشت کورش در مقبره او شود.

این موضوع در شعارهای مردم در خیزش سراسری نیز بازتاب پیدا کرد و مردم با شعارهایی مانند «همونی که چلاغه، قاتل شاهچراغه» و «بسیجی، داعشی، پیوندتان مبارک» به آن واکنش نشان دادند.

انتشار اخبار متناقض درباره این رویداد در رسانه‌های داخلی ایران نیز این گمانه‌ها را تقویت کرد؛ از جمله اینکه رسانه‌های داخلی اندکی پس از حادثه اعلام کردند که سه فرد مسلح به شاهچراغ حمله کردند اما سپس رئیس پلیس استان فارس گفت که مهاجم یک فرد مسلح بود.

تعداد جان‌باختگان حادثه نیز در ابتدا ۱۵ نفر اعلام شد اما کمی بعد، استاندار فارس خبر کشته شدن ۱۳ تن را تایید کرد و مدعی شد که دو نفر از کشته‌شدگان دو بار شمارش شده بودند.

به گفته سید مصطفی بحرینی، دادستان شیراز، ضارب حدود ۳۰ سال داشت و از یک کشور همسایه وارد ایران شده بود اما رسانه‌های دولتی هویت او را حامد بدخشان و ۲۳ ساله اعلام کردند. وب‌سایت نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز مدعی شد که «مهاجمان دارای ملیت ایرانی نیستند».

فرد مهاجم پس از واکنش نیروهای انتظامی مجروح شد و در بیمارستان جان باخت. در حادثه تیراندازی به حرم شاهچراغ، یک زن و سه کودک نیز کشته شدند.

بیشتر از