وزیر پرحاشیه ابراهیم رئیسی درگذشت

رستم قاسمی پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان جان باخت

استعفای قاسمی پس از آن رخ داد که عکس‌هایی از او با یک زن بی‌حجاب در مالزی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد- توییتر شاهد علوی

رستم قاسمی، وزیر سابق راه و شهرسازی دولت ابراهیم رئیسی، درگذشت. خبرگزاری‌های داخل ایران با اعلام این خبر نوشتند که رستم قاسمی پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان، روز پنجشنبه از دنیا رفته است. قاسمی یکی از پرحاشیه‌ترین وزرای دولت ابراهیم رئیسی بود. 

رئیسی اول آذر با درخواست استعفای او موافقت کرد؛ درخواستی که پس از انتشار عکس‌هایی از او با یک زن بی‌حجاب در مالزی در رسانه‌های اجتماعی، ارائه شد. ابراهیم رئیسی پس از قبول استعفای قاسمی که گفته می‌شد در پی فشار نهادهای امنیتی بر او انجام شده، گفت که کناره‌گیری قاسمی در پی تشدید بیماری بوده است و ابراز امیدواری کرد در آینده و پس از «بهبودی کامل» بتواند از «توانمندی‌های رستم قاسمی» استفاده کند. 

در بولتن محرمانه خبرگزاری فارس برای فرمانده سپاه پاسداران، که پس از هک گروه سایبری بلک‌ریوارد به دست آمد، در مورد استعفای اجباری رستم قاسمی، به تمایل نداشتن قاسمی برای استعفا با وجود بیماری و ناتوانی در مدیریت وزارت راه و شهرسازی اشاره شده بود.

ابراهیم رئیسی پیش از این وعده داده بود که ظرف چهار سال، چهار میلیون مسکن برای مردم خواهد ساخت. اما رستم قاسمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، این وعده را نصف کرد. پس از استعفای قاسمی، روزنامه آفتاب یزد با تیتر «رستم قاسمی بدون ساخت یک متر مسکن استعفا کرد و رفت» به انتقاد از او پرداخت و روزنامه فرهیختگان نیز به این نکته اشاره کرد که آمار ۱۵ ماهه رستم قاسمی در تامین مسکن منفی بود و دولت نمی‌تواند ریسک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رستم قاسمی پیش از آن و پس از بازداشت قاسم مکارم شیرازی، بازرس ویژه‌‌اش، به اتهام رشوه‌خواری، هدف انتقاد افکارعمومی قرار گرفت. قاسم مکارم شیرازی، بازرس ویژه و مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی، سر قراری که برای دریافت رشوه به  یورو ترتیب داده بود، دستگیر شد. این فرد برادرزاده ناصر مکارم شیرازی است و دفتر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید نزدیک به حاکمیت، نیز بخشی از ماجرا را پذیرفت.

رسوایی انتشار عکس‌های رستم قاسمی با یک زن جوان بی‌حجاب در مالزی تیر خلاص به این وزیر دولت ابراهیم رئیسی بود. وزیری که در روز رای اعتمادش در مجلس شورای اسلامی، هنگام اعلام برنامه‌هایش به جای وزارت راه و شهرسازی به‌اشتباه نام وزارت نفت را می‌آورد؛ وزارتخانه‌ای که در دولت احمدی‌نژاد تصدی‌ آن را برعهده داشت و منتظر بود در دولت رئیسی نیز به پاس کناره‌گیری‌اش از نامزدی انتخابات در ریاست‌جمهوری به سود ابراهیم رئیسی، بر همان منصب بنشیند. 

عکس‌های رستم قاسمی با یک زن جوان بی‌حجاب که سال ۱۳۸۹، از فاصله زیاد و از چند زاویه گرفته شده‌اند، در سال ۱۴۰۱ منتشر شدند. نحوه پرونده‌سازی و عکاسی نشان می‌داد که پای نهادهای امنیتی در کار است. نهادهایی که زمان وزارت قاسمی در دولت احمدی‌نژاد نیز از این ماجرا اطلاع داشتند اما ناگهان ۱۱ سال بعد تصمیم گرفتند آن‌ها را منتشر کنند. آن هم درست زمانی که شنیده شد قاسمی در مقابل استعفا مقاومت می‌کند و نمی‌خواهد وزارتخانه‌ خود را به‌راحتی از دست بدهد. 

با این حال قاسمی در نهایت به کاری که نمی‌خواست، یعنی استعفا، مجبور شد. او زمانی که نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد، در مصاحبه‌ای تاکید کرد که به سود هیچ نامزدی کناره‌گیری نخواهد کرد؛ اما پیش از اعلام نتایج تایید صلاحیت‌ها، «در راستای تقویت جبهه انقلاب» از انتخابات کنار کشید و بعدها به حمایت از رئیسی برخاست.