دانشجویان با شعار «می‌ریم تا سرنگونی» روز دانشجو را گرامی داشتند

ابراهیم رئیسی در مراسم حکومتی دانشگاه‌ تهران، مدعی شد که به دنبال «گشایش» است

دانشجویان دانشگاه‌های ایران در دوازدهمین هفته خیزش سراسری ایرانیان با تحریم کلاس‌های درس و برگزاری تجمع‌های اعتراضی، بار دیگر از دانشجویان بازداشتی، معترضان دربند و جان‌باختگان قیام مردمی اخیر حمایت کردند.

صبح چهارشنبه، ۱۶ آذر، ساعتی پس‌ از آنکه ابراهیم رئیسی به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه تهران رفت و ادعا کرد که به دنبال «گشایش» است، دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با سر دادن شعارهایی مانند «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» و «بسیجی بی‌غیرته، قاتل این ملته» تجمع اعتراضی برگزار کردند. آنان همچنین به نشانه اعتراض درِ اتاق بسیج دانشجویی را گِل گرفتند. گزارش‌ها از حمله نیروهای بسیج این دانشگاه به دانشجویان معترض حکایت دارد.

دیگر دانشگاه‌های ایران نیز هم‌زمان با روز دانشجو، صحنه اعتصاب و اعتراض دانشجویان بودند. دانشجویان دانشگاه جندی‌شاپور در محوطه این دانشگاه تحصن کردند و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران نیز شعارهایی مانند «نه سلطنت، نه رهبری، دموکراسی، برابری» و «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند. از اعتصاب کامل دانشجویان دانشگاه آزاد رشت هم تصاویری منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان دانشگاه‌های سوره تهران، آزاد تهران مرکز، هنر اصفهان، آمل، جندی‌شاپور اهواز، تربیت مدرس، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و رشت در اعتراض به بازداشت و سرکوب دانشجویان از حضور در کلاس‌های درس امتناع کرده و به تجمع‌های اعتراضی‌ و تحصن‌ها پیوسته‌اند.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با دخالت نیروهای حراست به درگیری کشیده شد. دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر طوسی نیز در واکنش به دستگیری سه دانشجوی این دانشگاه در روز دانشجو، شعار «دانشجوی آزاده، راهت ادامه داره» سر دادند.

بنابر اعلام شوراهای صنفی دانشجویان کشور، با وجود جو شدید امنیتی و یورش ماموران لباس شخصی و حراست، دانشجویان دانشگاه تهران در پردیس مرکزی تجمع کردند و شعار «زن‌، زندگی‌، آزادی» سر دادند. دانشجویان علوم و تحقیقات تهران نیز با وجود سرما و برف شدید، مقابل ساختمان ابن‌سینا تجمع کردند.

دانشجویان دانشگاه الزهرا در بیانیه‌ای به مناسبت روز دانشجو، ضمن اعتراض به بازداشت و سرکوب دانشجویان، به مقام‌های حکومت هشدار دادند: «صدای آزادی‌خواهی دانشجو به بند کشیدنی نیست و فریاد والای حق‌طلبی دیوارهای پوسیده این زندان ظلم‌ساخته را بر سر خودتان آوار خواهد کرد.»

دانشجویان دانشگاه مازندران نیز در بیانیه‌ای، روز دانشجوی سال ۱۴۰۱ را «نقطه عطف» مبارزه با استبداد و ارتجاع دانستند و تاکید کردند که پرچم آزادی‌خواهی و برابری‌طلبی را «آگاه‌تر و مصمم‌تر از همیشه» بر پیشانی دانشگاه نگه می‌دارند.

دانشجویان دانشکده مهندسی شیمی و محیط‌ زیست دانشگاه تهران هم با پخش تراکت‌هایی حاوی تصویر محمد مقیمی، رئیس دانشگاه‌ تهران، خواستار استعفای او شدند.

مراسم حکومتی روز دانشجو در دانشگاه تهران

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، صبح چهارشنبه به دانشگاه تهران رفت. هم‌زمان با ورود رئیسی به دانشگاه تهران، فعالان دانشجویی در حساب‌های کاربری‌ خود اعلام کردند که ماموران حکومتی سالن سخنرانی را از «افراد خودی» پر کرده‌اند و به جای دانشجویان معترض، ده‌ها نیروی لباس‌شخصی، بسیجی و حراستی در محل سخنرانی رئیسی حضور دارند.

ابراهیم رئیسی در جمع افراد گزینشی حاضر در سالن، مدعی شد که علی‌رغم توصیه‌ها، برای شنیدن حرف‌های دانشجویان به دانشگاه‌ آمده و به دنبال «گشایش» است. رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران با طرح این ادعا که آمریکایی‌ها نسخه سوریه و افغانستان را برای ایران پیچیده‌اند، گفت: «اعتراض با اغتشاش فرق دارد.»

در مراسم حکومتی حضور رئیس‌جمهوری در دانشگاه تهران، فردی که رسانه‌های داخلی او را نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشجویی معرفی کردند، خطاب به رئیسی گفت: «وقتی دنبال رای بودید از فالوئر اینستاگرام می‌گفتید، اما حالا شیر اینترنت را بسته‌اید، بگویید راه اعتراض به عملکرد شما و دولت چیست؟» رئیس دولت سیزدهم در پاسخ به این سوال «ایجاد ناامنی و اختلال از سوی دشمن» را دلیل قطع اینترنت و فیلتر رسانه‌های اجتماعی خواند و گفت: «من در انتخابات حرفی زدم که گاهی بعضی‌ها می‌خواهند آن را یادآوری کنند. من خودم یادم هست. هرآنچه را که گفتیم، به خاطر داریم. سخن ما این است که اگر دشمن آمد در فضا و بستری، دشمنی کرد و خواست کشور را به هم بریزد، شما می‌گویید به او اجازه بدهیم؟»

رئیسی در ادامه سخنانش مدعی شد که همواره برای شنیدن اعتراض‌های دانشجویان «مصمم» است. او در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که تاکنون بالغ‌ بر ۵۹۰ دانشجو بازداشت و شمار زیادی از دانشجویان به دلیل شرکت در اعتراض‌ها تعلیق و اخراج شده‌اند.

رئیسی در ادامه سخنان روز چهارشنبه خود به ماجرای حضورش در سنندج اشاره کرد و گفت: «در کردستان یک آقایی شکلاتی در بازار به من داد؛ چه کردند با این بیچاره! آیا این درست است؟ می‌گویند دیکتاتوری، شما این موضوع را ببینید! کی دیکتاتور است؟»

ابراهیم رئیسی سپس، ضمن دفاع از عملکرد اقتصادی دولتش گفت که اگر کسی او را قبول ندارد اشکالی ندارد؛ ولی بیاید و نظرش را درباره دولت بگوید اما درباره اینکه مردم و معترضان از طریق چه بستری می‌توانند اعتراض‌هایشان را بیان کنند، توضیحی نداد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره اعتراض‌ها را «اغتشاش» و معترضان را «آشوبگر و اغتشاشگر» می‌نامند و حتی مغازه‌داران را به دلیل پیوستن به اعتصاب‌ها تهدید می‌کنند.