سازمان حقوق بشر ایران:‌ بیش از ۴۵۸ نفر در خیزش سراسری کشته شدند

بیشترین کشته‌شدگان به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان (۱۲۸نفر)، کردستان (۵۳ نفر)، آذربایجان غربی (۵۳‌ نفر)، تهران (۴۶ نفر) و مازندران (۳۷ نفر) برآورد شده‌اند

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ روز چهارشنبه در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که بر اساس آمار تایید شده دست‌کم ۴۵۸ شهروند از جمله ۶۳ کودک و ۲۹ زن در جریان خیزش سراسری مردم ایران به دست نیروهای سرکوبگر کشته‌ شده‌اند. 

این آمار در حالی منتشر می‌شود که خبرگزاری هرانا که به طور مستمر آمار تایید شده کشته شدگان اعتراضات سراسری را منتشر می‌کند، آمار کشته‌شدگان را بیشتر تخمین زده و گفته است که  سرکوبگران ۴۷۳ نفر از جمله ۶۴ کودک را کشته‌اند. هرانا همچنین تخمین زده است که بیش از ۱۸ هزار نفر از جمله ۵۹۱ دانشجو تاکنون دستگیر شده‌اند. 

سازمان حقوق بشر ایران همچنین اعلام کرد که تاکنون قوه قضاییه جمهوری اسلامی ۱۱ نفر از معترضان را به اعدام محکوم کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان آمار کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران را به تفکیک استان منتشر کرده است. بر اساس داده‌های تفکیکی، بیشترین کشته‌شدگان به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان (۱۲۸نفر)، کردستان (۵۳ نفر)، آذربایجان غربی (۵۳‌ نفر)، تهران (۴۶ نفر) و مازندران (۳۷ نفر) برآورد شده‌اند.‌

همچنین روزهای ۳۰ شهریور (۲۱سپتامبر)، ۳۱ شهریور (۲۲سپتامبر)، ۸مهر (۳۰سپتامبر، جمعه خونین زاهدان) و ۱۳ آبان (۴نوامبر) خونبارترین روزهای اعتراضی در ۷۹ روز گذشته بوده‌اند.
سازمان حقوق بشر ایران همچنین در بخشی از تازه‌ترین گزارش خود هشدار داده است که جمهوری اسلامی «عامدانه با اظهارات ضدونقیض درباره پرونده و احکام معترضان، مخصوصا احکام اعدام، تلاش دارد تا در این‌باره ابهام ایجاد کند.» 

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی برای سومین ماه متوالی پس از کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد ادامه دارد. در تازه‌ترین فراخوان برای اعتصاب و اعتراض در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذرماه به‌ مناسبت روز دانشجو، ده‌ها شهر در سراسر ایران صحنه اعتصابات و اعتراض بود. 

روز چهارشنبه مصادف با ۱۶ آذرماه، دانشجویان ده‌ها دانشگاه در سراسر ایران علی‌رغم جو امنیتی شدید و رفتار سرکوبگرانه بسیج و حراست دانشگاه‌ها، تجمعات اعتراضی برپا کردند. همچنین ویدیو‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مردم شهرهای مختلف در سراسر ایران همچون شب‌های گذشته، اعتراضات شبانه برگزار کردند و علیه جمهوری اسلامی و به‌ویژه علی خامنه‌ای شعار دادند.