ماموریت مشترک؛ ژاپن، امارات، ناسا و اسپیس‌اکس به ماه می‌روند

فرودگر ژاپنی «هاکوتو آر-ام‌‌۱» ماه‌نورد امارات متحده عربی به نام «راشد» را به سطح ماه خواهد برد

ناسا تاکنون کارهای بزرگی انجام داده است که ماموریت آرتمیس۱ و پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب تنها دو نمونه اخیرند - Canva

در حالی که ماموریت «آرتمیس ۱» ناسا برای سفر به ماه همچنان ادامه دارد، قرار است در پروژه‌ای مشترک با شرکت ژاپن و امارات متحده عربی و همراهی اسپیس‌اکس، یک کاوشگر به منظور فرود روی سطح ماه، پرتاب شود.

به گزارش نشریه هیل، فرودگر ژاپنی هاکوتو آر-ام‌۱ (Hakuto-R M1) یک ماه‌نورد از امارات متحده عربی به نام «راشد» را در مارس ۲۰۲۳ به سطح ماه خواهد برد. راشد برای عکسبرداری از سطح ماه و بررسی محیط الکتریکی آن طراحی شده اما پرتاب آن تاکنون به دلیل مشکلات مداوم موشک فالکون ۹ اسپیس‌اکس به تعویق افتاده است.

هم‌زمان با پرتاب این ماه‌نورد با فالکون ۹، نانوماهواره کیوب ست (CubeSat) ناسا یا «چراغ قوه قمری» نیز پرتاب خواهد شد. این دستگاه به منظور تاباندن نور به داخل برخی دهانه‌های تیره ماه برای جست‌وجوی آب، از لیزراستفاده می‌کند.

هاکوتو آر-ام‌۱ تعدادی محموله دیگر را نیز حمل می‌کند و پرتاب آن را شرکت خصوصی آی‌اسپیس (iSpace) مدیریت می‌کند. تلاش برای اجرای این ماموریت بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود؛ زیرا تلاش‌های قبلی اسرائیل و هند برای فرود روی ماه ناکام بوده است. با این حال چین که رقیب ماموریت آرتمیس به رهبری آمریکا محسوب می‌شود، تعدادی فرودگر و ماه‌نورد را با موفقیت در سطح ماه فرود آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر ماموریت هاکوتو آر-ام‌۱ با موفقیت‌ انجام شود، دستاوردهای بسیاری به همراه خواهد داشت که به نفع ماموریت‌های آتی در بازگشت به ماه خواهد بود. در همین حال، اجرای این ماموریت در اکتشاف‌های فضایی دو معنای مهم دیگر نیز دارد. نخست اینکه هاکوتو آر-ام‌۱، یک سرمایه‌گذاری خصوصی است که محموله‌های مدنظر را با پرداخت هزینه به ماه می‌برد. در شرایطی که اکتشاف‌های فضایی و به‌ویژه سفر به ماه به طور سنتی، از طریق آژانس‌های فضایی ملی انجام می‌شوند، آژانس‌های فضایی درگیر این ماموریت‌ این بار به عنوان مشتری حضور دارند.

اهمیت دوم این ماموریت این است که بر خلاف برنامه آپولو ناسا و تلاش مشابه شوروی برای سفر به ماه، هاکوتو آر-ام‌۱ تلاش مشترک تعدادی از کشورها، موسسات و شرکت‌های تجاری محسوب می‌شود. پیش از این، سفر به ماه به معنای رقابت بین‌المللی بود اما این ماموریت چنین معادله‌ای را تغییر خواهد داد و در حالی که چین درگیر مسابقه فضایی با بیشتر نقاط جهان است، هاکوتو آر-ام‌۱ ماموریتی است که با همکاری مشترک شکل می‌گیرد.

ماموریت‌هایی مانند هاکوتو آر-ام‌۱ به دلیل هزینه کم پرتاب اسپیس اکس فالکون ۹ امکان‌پذیر شدند. برنامه آرتمیس برای سفر به ماه و ماموریت‌های اکتشافی مرتبط با آن هم مانند هاکوتو شانس زیادی برای موفقیت دارند زیرا هم بین‌المللی و هم نیمه‌تجاری‌اند. جنبه‌های بین‌المللی بازگشت به ماه به تخصص و منابع بسیاری از کشورها متکی است. دانشمندان و مهندسان در سراسر جهان درگیر گسترش قلمرو تلاش انسان برای دسترسی به ماه‌اند و از سوی دیگر، جنبه تجاری این ماموریت سبب می‌شود از توانایی شرکت‌های خصوصی مانند آی‌اسپیس و اسپیس‌اکس بهره گرفته شود.

ناسا تاکنون کارهای بزرگی انجام داده است. ماموریت آرتمیس۱ و پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب تنها دو نمونه اخیرند. اما نمی‌توان انکار کرد که برای فرستادن انسان‌ها به ماه کارهای بیشتری قابل‌انجام است. ماهیت بوروکراسی‌های دولتی و نیاز به مماشات با سیاستمداران سبب می‌شود که ماموریت‌های فضایی دولتی که فاقد جنبه تجاری‌اند، پرهزینه باشند. چین نیز که به عنوان رقیب اصلی ناسا در فضا- به‌ویژه در بازگشت به ماه- ظاهر شده، فاقد اتحاد فضایی بین‌المللی و هم فاقد بخش فضایی تجاری پررونق است. از این رو، ماموریت مشترک ژاپن، امارات متحده عربی، ناسا و اسپیس اکس در پرتاب هاکوتو آر-ام۱، شروع فعالیت بسیاری از ماموریت‌های دیگر فرود بر ماه خواهد بود که برخی خصوصی‌اند و برخی را آژانس‌های فضایی ملی انجام می‌دهند.

بیشتر از علوم