امیرعبداللهیان:‌ در ایران کسی در اثر شلیک نیروی امنیتی و انتظامی کشته نشده است

به گزارش هرانا، دست‌کم ۴۷۰ نفر در اثر شلیک نیروهای امنیتی و انتظامی طی بیش از ۲ ماه اعتراض‌های سراسری در ایران کشته شده‌اند

تورکوویچ، وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین، در بخشی از کنفرانس خبری روسری به سر می‌کند- عکس از ایسنا

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه با اشاره به اعتراض‌های سراسری در ایران گفت:«پلیس به سمت احدی شلیک ‌نکرده و هیچ فردی در اثر شلیک یا برخورد پلیس و نیروهای امنیتی کشته نشده است.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی که در بوسنی و هرزگوین به سر‌ می‌برد، در نشست خبری مشترک با بیسرا تورکوویچ، وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین، گفت: «شصت‌وهفت پلیس در اثر سلاح گرم و سرد آمریکایی کشته شده‌اند.» وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حالی ادعا می‌کند که پلیس به سمت احدی شلیک نکرده است که هزاران ویدیو از شهرهای مختلف ایران طی بیش از ۲ ماه اعتراض‌های سراسری، نشان می‌دهند که پلیس و نیروهای امنیتی ایران با سلاح ساچمه‌ای و جنگی به سمت معترضان شلیک‌ کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، دست‌کم ۴۷۰ نفر در اثر شلیک نیروهای امنیتی و انتظامی طی بیش از ۲ ماه اعتراض‌های سراسری در ایران کشته شده‌اند که دست‌کم ۶۰ نفر آن‌ها کودک‌ بودند. همچنین، بیش از ۱۸ هزار نفر از معترضان تاکنون دستگیر شده‌اند. ادعای وزیر خارجه ایران در حالی مطرح شد که اطلاعیه شورای امنیت کشور کشته شدن ۲۰۰ نفر را در اعتراض‌های سراسری ایران تایید کرده‌ است.

همچنین، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز گفت در جریان اعتراض‌های سراسری «بیش از ۳۰۰ نفر» کشته شده‌‌اند.

امیر عبداللهیان در بخشی از سخنانش گفت: « آمریکا نفت و انرژی ایران را می‌خواهد و برای آن یک هیاهوی رسانه‌ای راه انداخته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی از ابتدای اعتراض‌ها به قتل مهسا امینی، اعتراض‌ها را به عوامل خارجی به‌ویژه آمریکا و اسرائیل نسبت داده است. به گزارش ایسنا، وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان درباره اعتراض‌ها در ایران و اینکه در ایران انقلابی در حال وقوع است و افراد غیرنظامی کشته ‌شده‌اند، گفت: «بخشی از مطالبات در ایران مطالبات مسالمت‌آمیز مردم است. از شما دعوت می‌کنم به ایران بیایید و از نزدیک ببینید. در ۸ هفته گذشته، موجی از مداخلات خارجی، اغتشاش و ترور طراحی‌شده علیه مردم ایران را شاهد بودیم.»

عکس از ایسنا

خبرگزاری ایسنا همچنین، با انتشار عکس‌هایی از دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی و همتای بوسنیایی‌اش، عکس‌هایی از تورکوویچ، وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین، منتشر کرده است که در بخشی از کنفرانس خبری روسری به سر می‌کند. ایسنا نوشت: «خانم تورکوویچ در بخشی از نشست خبری‌اش هنگام سوال خبرنگار ایسنا درباره روابط بین دو کشور، روسری بر سر کرد تا نسبت به سوال قبل خبرنگار سی‌ان‌ان از امیرعبداللهیان درباره اعتراضات اخیر در ایران، واکنش نشان دهد.»

به نظر می‌رسد که وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین با پوشیدن روسری در بخشی از کنفرانس خبری حمایت از جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشته است. بیسرا تورکوویچ، وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین، از حزب راستگرای «کنش دموکراتیک» است که حزبی ملی‌‌گرا و محافظه‌کار و نزدیک به اسلام‌گرایان شناخته‌ می‌شود و روابط نزدیکی با ترکیه و ایران دارد.