رابرت مالی: تمرکز روی اعتراضات و حمایت تهران از روسیه است، نه مذاکرات هسته‌ای

هرچه جمهوری اسلامی بیشتر در انزوا قرار گیرند، بیشتر به روسیه متمایل می‌شوند، تحریم‌ها بیشتر می‌شود، فضا خراب‌تر می‌شود و احتمال دیپلماسی هسته‌ای کمتر می‌شود

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در کنفرانسی در رم تاکید کرد که حکومت ایران در چرخه معیوبی که آن را از مردم و جامعه بین‌المللی جدا کرده، گرفتار است و واشینگتن بیش از آنکه روی احیای مذاکرات متمرکز باشد، بر اعتراضات در ایران و حمایت جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ با اوکراین تمرکز دارد.

به گزارش گاردین، مالی گفت: «هرچه مردم ایران بیشتر سرکوب شوند، تحریم‌های بیشتری اعمال خواهد شد و جمهوری اسلامی بیشتر در انزوا قرار خواهد گرفت.»

مالی گفت: «هرچه آنها بیشتر در انزوا قرار گیرند، بیشتر به روسیه متمایل می‌شوند، تحریم‌ها بیشتر می‌شود، فضا خراب‌تر می‌شود و احتمال دیپلماسی هسته‌ای کمتر می‌شود. چرخه‌های فاسد همه خودتخریب‌گرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی برای سومین ماه متوالی به‌طور گسترده ادامه دارد و با عمیق‌تر شدن اعتراضات، لحن مقامات آمریکایی نیز تا حدودی تغییر کرده است. رابرت مالی که پیش‌تر مواضع متعددی در حمایت از جمهوری اسلامی و احیای برجام اتخاذ کرده بود، از جمله آنها است که اخیرا می‌کوشد مواضع روشن‌تری در مقابل جمهوری اسلامی به نمایش بگذارد. او پیش‌تر هم از حمایت از معترضان سخن گفته بود. دیگر مقامات آمریکا مانند سخنگوی وزارت خارجه و وزیر خارجه نیز اظهارات مشابهی مطرح کرده‌اند.

مالی گفت: «سرکوب اعتراضات در ایران و حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین جایی است که تمرکز ما روی آن است، چون این همانجایی است که اتفاقات می‌افتد و می‌خواهیم تفاوتی ایجاد کنیم.»

مقامات آمریکایی اخیرا نسبت به همکاری نزدیک‌تر ایران و روسیه در بخش نظامی ابراز نگرانی کرده‌اند. علی باقری، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز اخیرا به مسکو سفر کرده است. همچنین گفته می‌شود که تهران برای سرکوب خیزش سراسری از روسیه درخواست کمک کرده است. البته پیشتر گزارش‌ها حاکی از آن بود که روسیه به دلیل کمبود تجهیزات و نیرو از جمهوری اسلامی پهپاد خریده است و نیروهای سپاه برای کمک به روسیه و آموزش استفاده از پهپادها اعزام شده‌اند.

گاردین در ادامه گزارش خود با اشاره به فراگیر بودن خیزش سراسری در ایران به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت: «اعتراضات در ایران به نقطه غیر قابل بازگشتی رسیده است و حاکمیت نمی‌تواند از آن عبور کند.»

این روزنامه بریتانیایی اظهارات مالی را نشان دهنده این مساله توصیف کرده است که اکنون واشینگتن بر این باور است که در نتیجه مجموعه اقدامات جمهوری اسلامی، دستیابی به توافق هسته‌ای در حال حاضر از نظر سیاسی غیرممکن شده است.

در عین حال واشینگتن در صورت تغییر رفتار جمهوری اسلامی در مذاکره را باز گذاشته است.

مذاکرات هسته‌ای برای یک سال در دولت بایدن ادامه داشت و در اسفند ماه پس از حمله روسیه به اوکراین متوقف شد و از‌ آن پس پیشرفتی نداشت. با آغاز خیزش سراسری در ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در گشت ارشاد، مذاکرات به‌طور کامل متوقف شد و امید به احیای گفت‌و‌گو‌ها کمتر شد.