اورشلیم‌پست: معترضان ایرانی از وب‌تاریک برای افشا سرکوبگران استفاده می‌کنند

در جریان خیزش سراسری، معترضان و مخالفان ایرانی با استفاده از وب تاریک، به توانایی سایبری و مهارت لازم برای مقابله با نیروهای سپاه، بسیح و دیگر نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، شناسایی و افشا آنها دست یافته‌اند

روزنامه اورشلیم‌پست گزارش داد که در جریان خیزش سراسری، معترضان و مخالفان ایرانی با استفاده از وب تاریک، به توانایی سایبری و مهارت لازم برای مقابله با نیروهای سپاه، بسیح و دیگر نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، شناسایی، افشا و انتقام از آنها دست یافته‌اند.

در گزارش این روزنامه از افزایش انتشار اطلاعات شخصی و افشای هویت بسیاری از نیروهای سپاه پاسداران و بسیجیانی که در سرکوب و کشتار مردم معترض نقش دارند، به صورت آنلاین به عنوان یکی ویژگی‌های خیزش سراسری در این یاد شده است.

وب تاریک (Dark Web) شبکه‌ای غیرقابل ردیابی از وبسایت‌های از دسترس عموم خارج است و برای استفاده از آن به مهارت و توانایی استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای دیجیتال نیاز است.

این روزنامه نوشت که بنابر بررسی‌های یک شرکت اطلاعاتی سایبری اسرائیلی( Deep Void)، که بنیانگذاران آن سوابقی در دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل دارند، مخالفان ایرانی در خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی از «وب تاریک» برای مقابله با نیروهای امنیتی و اعضای سپاه و بسیج استفاده می‌کنند.

در حالی که در اعتراضات گذشته نیروهای سرکوبگر بعد از مشارکت در حمله و سرکوب معترضان، همچنان ناشناس باقی می‌ماندند، استفاده مخالفان جمهوری اسلامی از وب تاریک برای مقابله و شناسایی نیروهای امنیتی، اعضای سپاه و بسیج افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رافائل ساعدیان، مدیرعامل این شرکت اطلاعاتی سایبری اسرائیلی و تئودور بروزدین، مدیر ارشد فناوری، گفتند نشانه‌هایی وجود دارد که ابتکار استفاده از وب تاریک به ثمر نشسته و به گونه‌ای در حال گسترش است که می‌تواند در نهایت استراتژی‌های رژیم جمهوری اسلامی و همچنین خیزش سراسری ضد این رژیم را تغییر دهد.

این روزنامه تاکید کرد که خیزش سراسری مردم در ایران که پس از کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی آغاز شد، احتمالا بزرگترین چالش برای استبداد آهنین روحانیان بر ایران در بیش از یک دهه اخیر است.

این شرکت اطلاعات سایبری اسرائیلی تاکید کرد یافته‌ها حاکی از آن است که مرحله سوم نبرد دیجیتال آغاز شده است و معترضان در ایران به اندازه کافی توانایی استفاده از وب تاریک و دیگر ابزارها برای ردیابی، افشاگری درباره سرکوبگران را دارند.

در این گزارش به مواردی از استفاده معترضان و مخالفان جمهوری اسلامی از وب تاریک برای شناسایی نیروهای سرکوبگر اشاره شده است.

تصاویری از افشاگری‌ اینترنتی معترضان از جمله درباره شناسایی یک طلبه به نام محمد مجتبی مصنف که در بازداشت خشونت‌آمیز جوانان معترض به همراه نیروهای بسیج شرکت داشته است و همچنین شناسایی یک مسجد که محل استراحت و سازماندهی نیروهای بسیج بوده، از جمله این نمونه‌هاست.

اورشلیم پست همچنین به مواردی مانند انتشار تصویر تک‌تیراندازان بالای مرکز خرید و افشای هویت فردی به نام جلال نعمت‌اللهی در اصفهان اشاره کرده است که پس از شرکت در سرکوب مردم معترض، با استفاده از وب تاریک شناسایی شد.

این گزارش همچنین به افزایش تبحر معترضان در استفاده از اینترنت ناشناس از جمله استفاده از «تور» اشاره کرد و نوشت که گسترش این توانایی‌ها در میان معترضان ردیابی آنها را برای نیروهای جمهوری اسلامی دشوار می‌کند.