حمایت چهار تشکل‌ کارگری از اعتصابات چهاردهم تا شانزدهم آذر

«همه کارگران زندانی، معلمان، دانشجویان و دانش‌آموزان بازداشت‌شده و همه ده‌ها هزار معترض بازداشت‌شده باید آزاد شوند»

با گسترش فراخوان‌ها برای اعتراض‌های ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر، «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت»، «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران»، و نیز سه تشکل کارگری «سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه»، «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» و گروه «اتحاد بازنشستگان»، در بیانیه‌ای مشترک، از این فراخوان‌ها حمایت کردند.

«شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» با انتشار بیانیه‌ای، از فراخوان‌ها برای اعتراضات ۱۴ تا ۱۶ آذر حمایت کرد و افزود که تاکنون معلمان، کادر درمان و پزشکان، رانندگان کامیون، کسبه و مغازه‌داران بازار، و مردم در شهرهای مختلف همبستگی خود را با این فراخوان‌ها اعلام کرده‌اند.

این شورا در بیانیه خود نوشت: «ما کارگران پیمانی پروژه‌ای نفت در کنار همه مردم کشور از این سه روز اعتراضی، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر ماه، حمایت می‌کنیم.»

در این بیانیه آمده است: «همه کارگران زندانی، معلمان، دانشجویان و دانش‌آموزان بازداشت‌شده و همه ده‌ها هزار معترض بازداشت‌شده باید آزاد شوند»، و «احکام محاربه و زندان» باید لغو شود.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت با تاکید بر اینکه شعار مشترک همه «زن، زندگی، آزادی» است، افزود: «برای ما مردم راهی جز مبارزه متحد برای دفاع از زندگی‌مان نمانده است.»

«شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» اضافه کرد که اعتراضات روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر ماه، «اعتراضی است به سرکوب‌ها، ادامه دستگیری‌ها و تیراندازی به سوی مردم معترض، صدور احکام محاربه برای جوانان و مردمی که درد دارند»، و «همه ما که از فقر و بی‌تامینی مچاله شده‌ایم»، اعتراض داریم.

بیانیه این شورا یادآوری می‌کند که نیروهای سرکوبگر نظام جمهوری اسلامی ایران، «به مدارس حمله کرده و کودکان را دادگاهی و به افساد فی‌الارض و اعدام محکوم می‌کنند، کودک و زن و مرد را به قتل می‌رسانند، به کودک ۱۰ ساله، کیان پورفلک، و پدر و مادرش در درون اتومبیل شلیک می‌کنند.»

این شورا همچنین به بازداشت هزاران نفر از مردم معترض اشاره می‌کند و می‌افزاید که نیروهای سرکوبگر نظام جمهوری اسلامی ایران، «چند ده هزار نفر از مردمی را که خواسته‌های برحق دارند، دستگیر و زندانی کرده و احکام سنگین بالای سرشان قرار داده‌اند».

بیانیه مشترک سه تشکل کارگری: در برابر تعرض به دانشجو و دانشگاه، می‌ایستم

سه تشکل کارگری «سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه»، «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» و گروه «اتحاد بازنشستگان» در بیانیه‌ای مشترک، ضمن حمایت از فراخوان‌های خیزش سراسری در روزهای چهاردهم تا شانزدهم آذر، به ویژه بر حمایت خود از دانشجویان در آستانه شانزدهم آذر، روز دانشجو، تاکید کردند.

در بیانیه مشترک این سه تشکل کارگری در آستانه ۱۶ آذر، روز دانشجو، تاکید شده است که در برابر هرگونه تعرض به دانشجو و دانشگاه، کارگران و توده‌های زحمتکش باید واکنش نشان دهند و واکنش نشان خواهند داد.

«سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه»، «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» و گروه «اتحاد بازنشستگان» در بیانیه خود می‌افزایند که دانشجویان سراسر کشور در فصل جدید جنبش اعتراضی مردم، در استمرار خصلت  آزادی‌خواهانه و حق‌‌طلبانه خود، کوشیده‌اند پرچمدار مبارزه برای آزادی و دموکراسی باقی بمانند.

در بخشی از این بیانیه، با اشاره به اعتراض دانشجویان علیه شرایط خفقان‌آور دانشگاه و استقرار نیروهای سرکوبگر در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی و یورش و سرکوب و کشتار در مراکز دانشگاهی، آمده است که مبارزه دانشجویان، «علیه موانع و تبعیضات گوناگون و مشکلات مالی برای دستیابی به تحصیلات، زندگی مناسب دانشجویی و آموزش آزاد فارغ از سانسور و حقنه کردن دیدگاه‌های ارتجاعی در برنامه‌های درسی، اخراج دانشجویان و استادان دگراندیش» است.

این سه تشکل کارگری همچنین یادآوری می‌کنند که دانشجویان آزادی‌خواه ایران در تمام مقاطع اعتراضی جامعه در سال‌های اخیر و حتی در اعتراضات و اعتصابات کارگران، با شعار «فرزند کارگرانیم، کنارشان می‌مانیم»، خود را پشتیبان و متحد کارگران و زحمتکشان معرفی کرده‌اند.

در بخشی از این بیانیه نیز تاکید می‌شود که «دانشجویان، که بخش مهمی از آنان را دختران دانشجو تشکیل می‌دهند، با سخت‌کوشی، فداکاری و از‌جان‌گذشتگی، از مبارزات حق طلبانه زنان» حمایت کرده‌اند و علیه  انواع تبعیض‌ها و ستم‌ها و تحقیرهای وارده بر زنان، از جمله تحمیل حجاب اجباری و دخالت‌های سرکوبگرانه و خونین گشت ارشاد و نهادهای مشابه در زندگی خصوصی مردم» مبارزه کرده‌اند و می‌کنند.

این سه تشکل کارگری در بیانیه خود با ستودن «خصوصیت‌های برجسته و انقلابی جنبش دانشجویی که در روند مبارزه طبقاتی، خود را عملا در جایگاه متحد طبقه کارگر قرار داده است»، می‌افزایند که کارگران و سایر اقشار زحمتکش و محروم جامعه در دفاع از فرزندان خود، دستگیری و زندانی کردن دانشجویان و همچنین گسیل کردن نیروهای سرکوب به محیط دانشگاه را محکوم می‌کنند.

«سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه»، «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» و گروه «اتحاد بازنشستگان» در بیانیه مشترک خود همچنین «خواستار آزادی بی‌قید و شرط دانشجویان زندانی، خروج نیروهای سرکوبگر از دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی و بازگشت آزادانه همه دانشجویان به کلاس درس» شده‌اند.

این بیانیه با تاکید بر ضرورت رفع هرگونه محرومیت دانشجویان، می‌افزاید که کلیه موانع مختلف قضائی، امنیتی و مالی، تبعیض‌های موجود، و اعمال‌نظرهای پلیسی و امنیتی در راه ادامه تحصیل دانشجویان، باید از میان برداشته شود.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان: قلب تپنده خیزش سراسری خیابان است

از سوی دیگر، «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» نیز در بیانیه‌ای، از اعتراضات روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر حمایت کرد. در این بیانیه آمده است: «امروز که در آستانه روز دانشجو هستیم، این‌ شورا اعلام می‌کند که از فراخوان‌های اعتراضی اقشار مختلف حمایت کرده و از همکاران خود درخواست می‌کنیم که در کنار دانشجویان و دانش‌آموزان قرار گیرند و حامی آن‌ها باشند.»

این شورا با اشاره به اینکه «حدود سه ماه از خیزش مردم ایران برای عدالت و آزادی می‌گذرد»، می‌افزاید: «تداوم این خیزش و نیز رنج و شکنجه و حبس و خونی که مردم ایران بابت آن پرداخت کرده و می‌کنند، نشان‌دهنده این واقعیت است که نهضت عدالتجویی و آزادی‌خواهی مردم ایران از مشروطه تاکنون مسیر تکاملی را پیموده و به اوج خویش نزدیک‌تر می‌شود.»

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» با تاکید بر اینکه نوجوانان، جوانان، دانشجویان ‌و دانش‌آموزان نقشی کلیدی در خیزش سراسری مردم ایران ایفا می‌کنند، تاکید می‌کند که آن‌ها «به درستی تشخیص داده‌اند که قلب جهان مدرن و راه عبور از هر نوع استبداد و رسیدن به برابری و رهایی، خیابان است»، ‌و بنابراین، قلب تپنده این جنبش را خیابان قرار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شورا با یادآوری اینکه نوجوانان، جوانان، دانشجویان ‌و دانش‌آموزان ایران «در این راه نیز صدها کشته و هزاران زخمی ‌و بازداشتی را تقدیم کرده و شریان خیابان را با خون خویش پرنبض و پرتپش» کرده‌اند، می‌افزاید: «آن‌ها با جسارت و خوش‌فهمی و تیزبینی خویش، راه را به ما نشان می‌دهند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که معلمان نیز طی بیش از ۲۰ سال گذشته و به‌خصوص چند ماه اخیر، هزینه‌های زیادی داده‌‌اند و شمار کثیری از معلمان بازداشت و زندانی شده‌اند، و تعدادی نیز به خون غلطیده‌اند.

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» در بیانیه خود با تاکید بر اینکه «ما از دانش‌آموزانی که کف خیابان خون می‌دهند، آموزش می‌گیریم»، می‌نویسد: «وعده ما روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر سال ۱۴۰۱ همراه با اقشار و گروه‌های مختلف در کف خیابان و به طور خاص جلو دانشگاه‌ها.»