گسترش اعتصاب کامیونداران به پایانه‌های پالایشگاهی و بندری

همزمان کارگران در چند کارخانه، ازجمله مجتمع تولید گندله سنگ‌آهن مادکوش در منطقه ویژه اقتصادی بندرعباس، نیز اعتصاب کردند

اعتصاب کامیونداران و رانندگان خودروهای سنگین در بسیاری از پایانه‌های بار کشور، ازجمله پایانه پالایشگاه شیراز، پایانه مرکزی نسیم‌شهر تهران و پایانه اسدآباد همدان و همچنین پایانه‌های بار بندرعباس، سنندج، سقز، مریوان، روز سه‌شنبه هشتم آذرماه در سومین روز ادامه داشت و همزمان کارگران در چند کارخانه، ازجمله مجتمع تولید گندله سنگ‌آهن مادکوش بندرعباس، نیز اعتصاب کردند.

این اعتصابات پس از آن آغاز شد که کامیونداران و رانندگان کامیون فراخوانی برای اعتصاب ده‌روزه منتشر و اعلام کردند که از روز شنبه ۵ آذرماه اعتصاب خود را آغاز می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که روز سه‌شنبه ۸ آذرماه کامیونداران و رانندگان خودروهای نفتکش در پالایشگاه شیراز نیز به اعتصاب سراسری کامیونداران پیوستند و از پذیرش و جابه‌جایی محموله‌ها خودداری کردند.

کامیونداران سنندج نیز روز سه‌شنبه دست به اعتصاب زدند، درحالی‌که پیش از این، بسیاری از کامیونداران و رانندگان خودروهای سنگین در دیگر شهرهای کردستان نیز حتی پیش از آغاز اعتصاب کامیونداران اعتصاب خود را آغاز کرده بودند.

کامیونداران شهر سقز، زادگاه مهسا امینی، و همچنین کامیونداران مریوان از روز شنبه گذشته، پنجم آذرماه با آغاز اعتصاب خود و متوقف‌کردن کامیون‌ها در توفقگا‌ه‌ها، به اعتصاب سراسری ده‌روزه اتحادیه سراسری کامیونداران و رانندگان کامیون پیوستند.

از سوی دیگر، بنابر گزارش‌ها و ویدیوهای منتشرشده از اسکله رجایی بندرعباس، با اعتصاب کامیونداران، حمل‌ونقل کالاهای کانتیتری این بندر دچار اختلال شده است.

ویدیوها نشان می‌دهند کانتینرها برای بارگیری و حمل با کامیون‌ها به مقصدهای مختلف آماده شده‌اند، اما کامیون‌ها برای بارگیری مراجه نمی‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلال موسوی، نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور، مشکلات متعددی را به‌عنوان دلیل نارضایتی و اعتراض کامیونداران مطرح کرد و افزود که کامیونداران و رانندگان کامیون به‌ویژه به «مشکل سوخت» اعتراض دارند.

موسوی همچنین گفت که اولین خواسته کامیونداران از دولت بازگرداندن سهمیه پایه دوهزار لیتر با نرخ ۳۰۰ تومان است و در حال حاضر این سهمیه پایه حذف شده است و مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد. ضمن اینکه کامیونداران با سوخت آزاد به‌طور صددرصد مخالف‌اند، چراکه گازوئیل آزاد دولتی با نرخ ۶۰۰ تومان هم فساد و هم نارضایتی ایجاد کرده است.

همزمان جمعی از رانندگان وانت و نیسان نیز با انتشار فراخوانی از اعتصاب کامیونداران حمایت کردند. در فراخوان رانندگان وانت و نیسان آمده است: «ما جمع کثیری از رانندگان وانت و نیسان مدت‌ها بود منتظر اعتصاب رانندگان کامیون بودیم و اکنون که این قشر زحمتکش که شاهرگ‌های اقتصادی را در دست دارند، اعتصاب کرده‌اند، ما در کنار آن‌ها اعتصاب خواهیم کرد و به خود اجازه نمی دهیم که با سوءاستفاده از ما به این رانندگان و کامیونداران خیانت شود.»

آن‌ها در فراخوان خود تاکید کردند: «ما سال‌هاست که زجر می‌کشیم، اما هیچ‌گونه حمایتی از ما نمی‌شود و نه آینده‌ای داریم و نه بیمه و سوخت و هرچه درمی‌آوریم را برای تعمیر ماشین، تهیه لاستیک و بیمه و عوارض و مالیات، هزینه می‌کنیم.»

رانندگان وانت و نیسان در فراخوان خود اعلام کردند که از روز ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱ در تمام شهرهای ایران دست از کار می‌کشند و به همکاران سنگین‌سوار خود می‌پیوندند.

در میان کارخانه‌ها و شرکت‌های صنعتی نیز کارگران شرکت گندله‌سازی مادکوش بندرعباس روز سه‌شنبه ۸ آذر دست از کار کشیدند و در محوطه شرکت تجمع و اعتصاب کردند. مجتمع تولید گندله سنگ آهن مادکوش زیرمجموعه گروه گسترش سرمایه‌گذاری ارزش است و در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس بندرعباس قرار دارد.

این درحالی که است که کارگران و کارکنان شرکت ذوب‌‌آهن اصفهان نیز از روز شنبه پنجم آذرماه دومین دور اعتصاب خود را آغاز کردند. اتحادیه آزاد کارگران ایران دلیل اعتصاب کارگران و کارکنان ذوب‌آهن اصفهان را «عدم تحقق وعده‌های مسئولان درمورد افزایش دستمزدها» اعلام کرد.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی با روش‌های مختلف اقدام به انکار گستردگی اعتصاب‌ها می‌کنند، اما در فایل صوتی که گروه هکری بلک‌ریوارد پس از هک سامانه داخلی خبرگزاری فارس، از نشست محرمانه قاسم قریشی، جانشین فرمانده بسیج با مدیران رسانه‌های حکومتی، منتشر کرد، آن‌ها می‌گویند که برای نمونه در روز ۲۴ آبان بازاریان و مغازداران در دست‌کم ۲۲ استان به اعتصابات سراسری پیوسته و میانگین تعطیلی بازار در این روز حدود ۷۰ تا ۱۰۰ درصد بوده است.