مراسم یادبود مهران سماک، حامد سلحشور و سینا ملایری در انزلی، ایذه و اراک به تجمع ضدحکومتی تبدیل شد

مردم معترض در مراسم سوم مهران سماک در انزلی و حامد سلحشور در ایذه، و مراسم چهلم سینا ملایری در اراک، شعار «مرگ بر خامنه‌ای»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» و «سپاهی‌، بسیجی، داعش ما شمایی» سردادند

مردم معترض روز و عصر جمعه ۱۱ آذر، با حضور گسترده در مراسم سوم مهران سماک در انزلی، مراسم سوم حامد سلحشور در ایذه، و مراسم چهلم سینا ملایری در اراک و سر دادن شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» و «سپاهی‌، بسیجی، داعش ما شمایی»، این مراسم را به صحنه اعتراض‌های ضدحکومتی تبدیل کردند.

در انزلی، مردم معترض روز جمعه ۱۱ آذر، با حضوری گسترده‌ در مراسم سوم مهران سماک، این مراسم را به تجمعی اعتراضی علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند.

در جریان این تجمع، مردم معترض شعارهای ضدحکومتی و همچنین شعارهایی علیه علی خامنه‌ای سردادند. از جمله این شعارها «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» و «مرگ بر دیکتاتور» بود.

مهران سماک ۲۷ ساله اهل انزلی، در جریان شادی‌هایی که مردم پس از باخت تیم فوتبال جمهوری اسلامی مقابل آمریکا در جام جهانی قطر داشتند، به‌دلیل بوق زدن در خودرو خود در یکی از خیابان‌های انزلی، هدف شلیک نیروهای سرکوبگر قرار گرفت و کشته شد.

فرمانده نیروی انتظامی انزلی پس از کشته شدن مهران سماک، ادعا کرد که او با گلوله اسلحه شکاری کشته شده است، اما روز پنجشنبه ۱۰ آذر، مهدی میرفلاح، دادستان رشت، مدعی شد که این جوان معترض با شلیک « گلوله ساچمه‌ای» کشته شده است.

در ایذه نیز روز جمعه ۱۱ آذرماه، مردم معترض با شرکت در مراسم سوم حامد سلحشور، از کشته‌شدگان اعتراض‌های ایذه، این مراسم را به صحنه اعتراض ضدحکومتی تبدیل کردند و به سردادن شعار علیه علی خامنه‌ای پرداختند.

مردم معترض ایذه در سوم حامد سلحشور در ایذه با سر دادن شعارهایی چون «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» و «مرگ بر خامنه‌ای»، به کشتن این جوان و همچنین کشتار فجیع شماری از مردم، زنان و کودکان از جمله کیان پیرفلک در اثر شلیک نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در ایذه اعتراض کردند.

حامد سلحشور روز ۴ آذر ماه در جاده دهدز به ایذه بازداشت شد و نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی پنج روز بعد به خانواده او اعلام کردند که این جوان جان خود را از دست داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۱۰ آذر، پیکر حامد سلحشور را در آرامستانی واقع در قلعه تل شهر ایذه دفن کردند.

اما خانواده سلحشور پیکر این جوان کشته‌شده در اثر شکنجه را که به دست ماموران به‌طور مخفیانه دفن شده بود، از قبر خارج کرده و شامگاه پنجشنبه پیکر حامد سلحشور را در قبرستان فامیلی خود در ایذه به خاک سپردند.

مردم و نزدیکان حامد سلحشور روز جمعه ۱۱ آذرماه در مراسم سوم او در ایذه شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

در شهر اراک نیز روز جمعه مردم معترض حضور گسترده‌ای در مراسم چهلم سینا ملایری داشتند و این مراسم را به تجمعی ضدحکومتی تبدیل کردند.

سینا ملایری روزهای نخست آبان ماه در جریان خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی در شهر اراک با ضرب و جرح و در اثر ضربات باتوم نیروهای سرکوبگر به سرش کشته شد.

مراسم خاکسپاری سینا ملایری نیز ۳ آبان، در حالی برگزار شد که مردم در آن شعارهای ضدحکومتی سردادند و بارها شعار «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده» را فریاد زدند.

با این حال، مقام‌ دادستان اراک همان‌طور که مقام‌های جمهوری اسلامی درباره دیگر کشته‌شدگان خیزش سراسری ادعاهای جعلی مطرح کرده‌اند، مدعی شد که «تست مولتی دراگ او از نظر آمفتامین و متامفتامین و مورفین مثبت» بوده و به همین دلیل جان باخته است.

مشابه ادعای دادستان اراک را پیش‌تر، حسن خانجانی، دادستانی همدان، نیز پس از کشته شدن نگین عبدالملکی، دانشجوی رشته مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی همدان، در اثر «ضربات باتوم به ناحیه سر» مطرح کرده و گفته بود که او به‌دلیل «مسمومیت ناشی از مصرف الکل» جان خود را از دست داده است.

اما در مراسم چهلم سینا ملایری، مردم اراک با حضور گسترده خود ادعاهای دادستان اراک را رد کردند. در این مراسم که روز جمعه ۱۱ آذر ماه برگزار شد، مردم معترض شعارهایی چون «بسیجی سپاهی، داعش ما شمایی»، «فقر فساد گرونی، می‌ریم تا سرنگونی»، «مرگ بر خامنه‌ای» و شعارهایی ضدحکومتی دیگر سردادند.