نیویورک برای نخستین بار گرانترین شهر جهان شناخته شد

تورم، جنگ اوکراین و ادامه محدودیت‌های همه‌گیری باعث افزایش میانگین ۸.۱ درصدی قیمت‌ها در ۱۷۲ شهر بزرگ دنیا شد

نیویورک و سنگاپور به طور مشترک گران‌ترین شهرهای جهان شناخته شدند - Canva

تورم، جنگ اوکراین و اثرات منفی همه‌گیری کرونا باعث شده است که نیویورک و سنگاپور به طور مشترک گران‌ترین شهرهای جهان شناخته شوند، چنانکه در سال ۲۰۲۲ میانگین هزینه زندگی در آن‌ها ۸.۱ درصد افزایش یافته است.

این نتایج برآمده از شاخص هزینه زندگی در سراسر جهان است که واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) در سال جاری منتشر کرد و نخستین بار است که سیب بزرگ (Big Apple) را در صدر این فهرست نشان می‌دهد و تل‌آویو – گران‌ترین شهر ۲۰۲۱- را در رتبه سوم می‌نشاند.  

لس‌آنجلس و هنگ‌کنگ به ترتیب از باقی پنج رتبه برتر این فهرست خارج شدند، در حالی‌ که سان‌فرانسیسکو در این نظرسنجی که قیمت بیش از ۲۰۰ کالا و خدمات را در ۱۷۲ شهر در سراسر جهان با هم مقایسه می‌کند، جزو ۱۰ شهر اول قرار گرفت.

این نظرسنجی نشان داد آنچه که چندین ماه بسیاری از مردم سراسر جهان در نتیجه جنگ اوکراین، محدودیت‌های جاری مرتبط با همه‌گیری و تورم حس می‌کردند، همگی دست به دست هم بدهد و طوفانی تمام عیار از قیمت‌های سرسام‌آور برای مصرف‌کنندگان در شهرهای بزرگ به بار آورد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاخص اکونومیست که در لندن مستقر است در سال ۲۰۲۱ نشان داد که قیمت کالا و خدمات نسبت به سال قبل به طور متوسط ۳.۵ درصد افزایش یافته است – بالاترین نرخ تورم در پنج سال گذشته مربوط به این سال است – در حالی‌ که در سال ۲۰۲۲، این میانگین با نزدیک به ۵ درصد افزایش، به ۸.۱ درصد رسید.

اوپاسانا دات، رئیس بخش شاخص هزینه‌های زندگی در سراسر جهان در واحد اطلاعات اکونومیست، هنگام انتشار این شاخص طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «جنگ در اوکراین، تحریم‌های غرب علیه روسیه و سیاست‌های کووید صفر در چین، مشکلاتی در زنجیره تامین ایجاد کرده که همراه با افزایش نرخ بهره و تغییرات نرخ ارز، به بحران هزینه‌ زندگی در سراسر جهان منجر شده است.»

او در ادامه با تاکید بر اینکه چطور افزایش قیمت گاز در مراکز اصلی شهرها عامل عمده این فزونی بوده است، اما بهای غذا، لوازم برقی و اقلام معمولی فروشگاه‌های مواد غذایی نیز برای ساکنان مناطق شهری نیز به طور فزاینده‌ای بالا می‌رود، گفت: «تاثیر آن را به وضوح در شاخص امسال می‌بینیم، به طوری که میانگین افزایش قیمت در ۱۷۲ شهر در نظرسنجی ما بیشترین افزایشی است که در داده‌های دیجیتالی ۲۰ سال گذشته شاهد بوده‌ایم.»

بخشی از چیزی که امسال موجب تنگنای مالی بسیاری از شهرهای جهان شد، افزایش شدید قیمت دلار آمریکا بود -‌ بر اساس شاخص آی‌سی‌ئی (ICE) که ارزش دلار را با ارزهای کلیدی دیگر می‌سنجد، در سال ۲۰۲۲ قیمت دلار آمریکا ۱۸ درصد افزایش یافت و ماه گذشته به بالاترین حد خود ظرف ۲۰ سال گذشته رسید.

با افزایش قیمت دلار آمریکا، ارزهای محلی به اجبار به موقعیت‌های ضعیف‌تر نزول می‌کنند و قیمت اقلام روزمره بالا می‌رود و هرچند افزایش قیمت در شهرهای آسیایی به طور متوسط کمتر- حدود ۴.۵ درصد- بوده، اما این وضعیت برای کشورهای فقیرتر در سراسر جهان یکسان نبوده است.

اقدام فدرال رزرو [ذخیره فدرال] که در سال گذشته در تلاش برای مهار تورم، سود کوتاه‌مدت خود را به میزان خیره‌کننده‌ای پنج برابر کرده است، باعث تضعیف ارزها  در کشورهایی مثل هند شده است که در آن ارزش روپیه در برابر دلار نزدیک به ۱۰ درصد کاهش یافته و ارزش پوند و لیر در مصر و ترکیه به ترتیب ۲۰ درصد و ۲۸ درصد پایین آمده است.

این به معنای خروج شهرهای ایالات متحده آمریکا از صدرنشینی شاخص ئی‌آی‌یو نیست، چنان که نیویورک برای نخستین مرتبه از رتبه ششم به رتبه اول صعود کرد و لس‌آنجلس در کنار هنگ‌کنگ در رتبه چهارم و سان‌فرانسیسکو در مرتبه هشتم ایستاد.

بین ۱۷۲ شهری که در سال ۲۰۲۲ در این پیمایش بررسی شدند، ۲۲ شهر - ازجمله پورتلند، بوستون، شیکاگو و شارلوت - در ایالات متحده آمریکا قرار دارند و هر شهری که امسال بررسی شد، شاهد افزایش تورم بوده است.

دمشق و طرابلس در انتهای این فهرست، ارزان‌ترین شهرها برای زندگی در سال ۲۰۲۲ رتبه‌بندی شدند، اما شهرهایی که بیشترین افزایش در آن‌ها اتفاق افتاد هر دو در روسیه (مسکو و سن‌پترزبورگ) قرار دارند که با افزایش قیمت‌ها در میانه تحریم‌های غرب و حمایت بازارهای پررونق انرژی از روبل، به ترتیب ۸۸ و ۷۰ پله صعود کردند.    

© The Independent

بیشتر از جهان