استخدام سرکوبگر در دانشگاه‌ها برای کنترل اعتراضات

دانشجویان در دانشگاه‌های تبریز، تهران و بهشتی با خیزش سراسری مردم ایران همراه شدند

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در ایران برای شروع هفته جدید تحصیلی آماده‌‌اند؛ هفته‌ای که به شانزدهم آذر، روز دانشجو، ختم می‌شود. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، روز پنجشنبه دهم آذر (روز نیمه تعطیل دانشگاه‌های ایران) در اعتراض به تعلیق دکتر شمسی عباسعلی‌زاده، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تجمع کردند. این دانشجویان در اعتراض به تعلیق استادشان شعار «سی‌ سال خدمت بی‌چشمداشت، آخر براش تعلیق داشت» سر دادند. دکتر شمسی عباسعلی‌زاده، از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، به دلیل حمایت از اعتراض‌های سراسری بعد از کشته شدن مهسا امینی، حکم تعلیق از همکاری دریافت کرده است.

از سوی دیگر، جمعی از دانشجویان دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران نیز در اعتراض به بازداشت دانشجویان، تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعار «این همه سال جنایت، مرگ بر این وزارت» سر دادند.

دانشجویان دانشکده زیست دانشگاه شهید بهشتی در اعتراض به سوء‌مدیریت در تمامی بخش‌ها و سرکوب اعتراضات، عکس‌ها و جملاتی اعتراضی را که به اختلاس، گرانی، سرکوب معترضان و... اشاره داشت، در تابلو اعلانات این دانشکده قرار دادند.

فشارها بر دانشجویان با بازداشت و احکام سنگین طولانی‌مدت تا پیش از روز دانشجو ادامه دارد، اما این بار روسای برخی دانشگاه‌ها از استخدام نیروهایی از شرکت‌های خصوصی برای سرکوب دانشجویان خبر دادند. اتفاقی که تا پیش از این سابقه نداشته است و روسای دانشگاه‌های امیرکبیر و شریف به صورت علنی از استخدام این نیروهای جدید سرکوب خبر دادند.

حسن قدسی‌پور، رئیس دانشگاه امیرکبیر، دانشجویان این دانشگاه را تهدید کرد که در صورت ادامه اعتراض‌ها‌، «نهادهای بیرونی برای مدیریت فضا از ابزارهای قانونی استفاده خواهند کرد.»

قدسی‌پور اضافه شدن نیروهای جدید به حراست دانشگاه را تایید کرد و گفت: «بنا به درخواست دانشگاه از وزارت علوم، تعدادی نیروی جدید به جمع همکاران ما در اداره انتظامات افزوده شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دانشگاه شریف نیز اتفاقی مشابه رخ داده است. رئیس این دانشگاه از یک شرکت خصوصی نیروهای حراست جذب کرده است تا بتواند با نیروهای جدید و تازه‌نفس‌، پیش از روز دانشجو مقابل اعتراض‌های دانشجویی بایستد. رسول جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف تهران، در جلسه‌ای با موضوع «حال این روزهای دانشگاه صنعتی شریف»، از افزایش تعداد ماموریت‌های حراست این دانشگاه خبر داد و گفت: «ورود هرگونه اطلاعات به کمیته انضباطی باید از کانال حراست دانشگاه باشد. تعدادی نیروی موقت به حراست دانشگاه اضافه شده‌اند که البته این نیروها از طریق فراخوان جذب نشده‌اند و صرفا از طریق یک شرکت، تامین نیرو کرده‌ایم و این افراد تحت نظارت حراست دانشگاه فعالیت می‌کنند.»

از سوی دیگر، ۱۴۶ نفر از اساتید دانشگاه گیلان طی بیانیه‌ای خواستار لغو احکام انضباطی دانشجویان معترض این دانشگاه شدند. آن‌ها در بخشی از بیانیه خود با اعلام این خبر که جمعی از دانشجویان معترض دانشگاه با احکامی، ازجمله محرومیت از تحصیل، منع از ورود به دانشگاه و اخراج از خوابگاه مواجه شده‌اند، خواهان لغو احکام صادره علیه دانشجویان شدند. اساتید دانشگاه گیلان در این بیانیه نوشتند: «ما امضاکنندگان مصرانه لغو احکام صادره و مجازات کلیه دانشجویان مذکور را قبل از پایان‌ ترم جاری خواستاریم تا به اين وسیله امکان بازگشت این جوانان به فضای علمی دانشگاه فراهم شود و اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز با روحیه بهتری به تدریس و تحقیق ادامه دهند.»

دانشجویان معماری دانشگاه تبریز نیز درباره ادامه اعتصابات در‌ حمایت از دانشجویان تعلیقی، بیانیه‌ای صادر کردند. دانشجویان این دانشگاه اعلام کردند که تا زمان رفع تعلیق دانشجویان آزادی‌خواه و پایان تهدیدات مداوم حراست و آموزش دانشگاه، از شرکت در کلاس‌ها و هرگونه همکاری با حراست و اداره آموزش دانشگاه خودداری خواهند کرد.

بر اساس فراخوان جوانان محلات تهران، معترضان قصد دارند هم‌زمان با روز شانزدهم آذر با برگزاری تجمع خیابانی از انقلاب تا آزادی، با دانشجویان همراه شوند و تجمعی وسیع و گسترده برگزار کنند. مجمع دانشجویان انقلابی نیز پیش از این روزهای چهاردهم تا هجدهم آذر را برای برگزاری تجمع اعتراضی دانشجویان و همچنین تجمع‌های پراکنده در محلات معرفی کرده بود.