کی‌روش-فدراسیون؛ خبری از متارکه نیست

نه فدراسیون فوتبال نه مربی پرتغالی، هیچ‌یک گزینه بهتری برای ماه‌های آینده ندارند

بازیکنان منتخب کی‌روش، مسن‌ترین بازیکنان در تیم‌های جام جهانی ۲۰۲۲ بودند - FADEL SENNA / AFP

مهم‌ترین دلیلی که مدیران ورزش ایران تصمیم گرفتند کارلوس کی‌روش را پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ به نیمکت تیم ملی برگردانند، هم‌گروهی با انگلستان و آمریکا و بالا بردن شانس صعود از این گروه بود. ماموریت مربی پرتغالی با موفقیت به پایان نرسید و حالا پرسش مهم این است که تکلیف نیمکت تیم ملی چه خواهد شد؟

پس از شکست یک بر صفر ایران مقابل آمریکا در بازی سوم مرحله گروهی جام جهانی، خبرنگاران هم کنجکاو بودند که آینده این مربی را بدانند، ولی کی‌روش مثل همیشه سیاستمدارانه پاسخ داد و گفت: «جواب این سوال در دستان من نیست. باید یک مقدار دور شویم. باید شرایط را بررسی کنیم تا ببینیم چه اتفاقاتی رخ داده است.»

بازیکنان منتخب کی‌روش، مسن‌ترین بازیکنان در تیم‌های جام جهانی ۲۰۲۲ بودند و او در پاسخ به اینکه آیا تیم ملی ایران نیاز به تغییر نسل و جوانگرایی دارد، گفت: «از نگاه کلی وارد کردن خون تازه در تیم ملی همیشه کار خوبی است، ولی همین تیم هنوز آمادگی این را دارد که در جام ملت‌ها بازی کند. آن‌ها سن مناسب و کیفیت خوبی دارند و به همین دلیل فکر می‌کنم آمادگی این را دارند که ادامه دهند و قهرمان جام ملت‌ها شوند.»

از نگاه رسانه‌ها، این جملات کی‌روش چراغ سبزی است که او تمایل دارد به همکاری‌اش با فدراسیون فوتبال ایران ادامه دهد. پیش از جام جهانی هم مهدی محمدنبی، نایب‌‌رئیس فدراسیون فوتبال، گفته بود که تمایل دارند قرارداد این مربی را تا پایان جام ملت‌های آسیا تمدید کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فضای سیاسی این روزهای ایران و ناکامی‌های متوالی کی‌روش هم احتمال ادامه این همکاری را بیشتر کرده است. در روزهایی که اعتراضات سراسری به اوج رسیده است، اگر فدراسیون فوتبال عذر کی‌روش را بخواهد، به سختی می‌تواند مربی خارجی مطرحی پیدا کند که حاضر به اقامت در ایران باشد. کی‌روش هم بعد از دوران ناموفقش در کلمبیا و مصر و ناکامی در صعود به مرحله حذفی جام جهانی با تیم ملی ایران، بعید است پیشنهاد جذابی داشته باشد و تلاش خواهد کرد که بختش را برای سومین بار در جام ملت‌های آسیا امتحان کند.

البته محبوبیت مربی پرتغالی در یک ماه گذشته به شدت کاهش یافته است و کار او، چنانچه در ایران بماند، دشوارتر خواهد بود. کی‌روش همکاری پررنگی با فدراسیون فوتبال در کتمان نارضایتی عمومی این روزهای ایران داشت و به همین دلیل، با حملات تندی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. او طرفداران حرفه‌ای‌اش را هم ناامید کرد و نتوانست در بازی سرنوشت‌ساز با آمریکا به یک امتیازی برسد که صعود را قطعی می‌کرد. با این حساب، احتمال اینکه زمستان سال آینده کی‌روش در جام ملت‌های آسیا روی نیمکت تیم ملی بنشیند، بالا است

پیش‌تر، این بحث در فدراسیون فوتبال مطرح بود که جواد نکونام در جام جهانی قطر دستیار کی‌روش باشد و پس از جام جهانی، کی‌روش نقش مدیر فنی تیم ملی را ایفا کند و نکونام به جایگاه سرمربی در تیم ملی برسد. اما نکونام با توجه به قراردادش با باشگاه فولاد، دستیاری کی‌روش را نپذیرفت، و البته کی‌روش نیز هرگز درباره مدیریت فنی تیم ملی حرفی نزد و این خبر را درباره آینده، تایید نکرد.

بیشتر از فوتبال