آسمان‌ به روی جت‌های میلیاردرهای همدست پوتین بسته می‌شود

سامانه‌های ردیابی پرواز نشان می‌دهند که هواپیماهای روسی در روزهای اخیر برای گریز از حریم هوایی ممنوعه به اجبار مسیرهای پرپیچ‌وخمی طی کرده‌اند

طبق گزارش‌ها، روس‌ها در حدود ۳۰۰ الی ۵۰۰ جت تجاری دارند- Canva

افراد با‌ نفوذ روسیه تحت تاثیر ممنوعیت‌های حریم هوایی بین‌المللی قرار گرفته‌اند، به‌ طوری‌ که تردد جت‌های خصوصی به خارج از کشور در هفته گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است.

کشورهایی نظیر بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، کانادا و تمام اعضای اتحادیه اروپا در روزهای پس از حمله روسیه به اوکراین، پرواز هواپیماهای این کشور را مسدود کردند.

این اقدام به این معنا بود که ایروفلوت، شرکت هواپیمایی تجاری روسی مجبور شد تمام پروازها به مقاصدی که تحریم‌ها را اعمال کرده بودند لغو کند و مسیر تعدادی از پروازها را تغییر بدهد تا مطمئن شوند از حریم هوایی ممنوعه عبور نمی‌کنند.

 اما این فرمان‌ها بر ثروتمندترین شهروندان روسیه، صاحبان جت‌های خصوصی نیز به همان میزان فشار آورد.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، هنگام صدور سیاست منطقه ممنوعه پروازی اتحادیه اروپا، این گروه را متمایز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «اجازه بدهید خیلی واضح بگویم. حریم هوایی ما به روی تمام هواپیماهای روسی، ازجمله جت‌های خصوصی الیگارشی‌ها، بسته خواهد بود.»

طبق گزارش‌ها، روس‌ها در حدود ۳۰۰ الی ۵۰۰ جت تجاری دارند.

ممنوعیت‌های حریم هوایی به‌طور قابل‌توجهی گزینه‌های سفر را برای صاحبان آن‌ها محدود می‌کند: ریچارد کو از کارکنان وینگ ایکس، که پروازهای تجاری را ردیابی می‌کند، اوایل هفته جاری به نشریه راب ریپورت گفت: «در عرض سه روز کاهش ترافیک شدیدی داشتیم.»

برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند اگر این اقدام‌ها ادامه یابد، درصورتی‌که مالکان هواپیماهای روسی نتوانند بازپرداختشان را به‌موقع انجام دهند، هواپیماها توقیف می‌شوند.

آلاسدیر وایت، مدیرعامل شرکت کورپوریت بیزینس جت اینوستر به مشترک‌های ایمیل گفت که «به‌ زودی می‌توانیم شاهد بازپس‌گیری» این جت‌ها باشیم.

سامانه‌های ردیابی پرواز نشان می‌دهند که هواپیماهای روسی در روزهای اخیر برای گریز از حریم هوایی ممنوعه به اجبار مسیرهای پرپیچ‌وخمی طی کرده‌اند.

روز یکشنبه، پرواز اس‌یو ۲۰۹۱ روسی ایروفلوت برای رفتن از بلگراد به مسکو در اطراف بلغارستان، مولداوی و رومانی مسیر منحنی پیچیده‌ای را پیمود و با این کار سه ساعت و ۴۰ دقیقه به زمان سفرش اضافه شد.

در همین حال، یکشنبه‌شب، پرواز اس‌یو ۱۵۷ ایروفلوت از پونتا کانا در جمهوری دومینیکن به مسکو اجبارا یک منحنی صعودی اغراق‌آمیز را طی کرد، سواحل شرقی ایالات متحده را دور زد و برای رسیدن به پایگاه اصلی از فراز شرق فنلاند به سمت جنوب پرواز کرد. پگاس فلای، شرکت هواپیمایی چارتر روسی بر فراز لیتوانی، لتونی و استونی منحنی عجیبی ترسیم کرد تا بتواند مسیر کوتاه معمولا مستقیم بین کالینینگراد، منطقه تحت محاصره روسیه در دریای بالتیک و مینسک، پایتخت بلاروس را بپیماید.

مدت این سفر که به‌ طور معمول ۵۰ دقیقه بود، نزدیک به دو ساعت و نیم طول کشید.

 

© The Independent

بیشتر از جهان