عربستان سعودی میزبان سوپرجام فوتبال اسپانیا

«پیروزی پول و تجارت بر ورزش و تمام امور دیگر»

تیم فوتبال بارسلونا پس از قهرمانی در سوپرجام اسپانیا در فصل گذشتهFADEL SENNA / AFP

منبع آگاهی در فدراسیون ملی فوتبال اسپانیا(رفف)  روز دوشنبه با تاييد برنامه‌هایی که از دیرباز مورد مناقشه بود و در خارج از اسپانیا نیز انتقادهای زیادی نسبت به آن بود، اعلام کرد که مسابقه چندجانبه سوپرجام اسپانیا در سال ۲۰۲۰ در عربستان برگزار خواهد شد.

در این مسابقه چندجانبه بازآرایی شده که از ۸ تا ۱۲ ژانویه برگزارمی‌شود تیم‌های بارسلون، رئال مادرید، آتلتیکو مادرید و والنسیا شرکت خواهند داشت و بازی‌های نیمه نهایی و نهایی در ورزشگاه ۶۲ هزار نفری شهر ورزشی سلطان عبدالله برگزار در جده برگزار خواهد شد.

وقتی خبر این اقدام در ماه سپتامبر منتشر شد «برونیکا بوکته» عضو پیشین تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا به تندی از این تصمیم انتقاد کرد و آن را جلوه‌ای از «پیروزی پول و تجارت بر ورزش و تمام امور دیگر» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی اقداماتی که محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان برای کاستن از محدودیت‌های اجتماعی در این کشور پادشاهی مسلمان و به شدت محافظه‌کار انجام داده است ممنوعیت حضور زنان برای تماشای مسابقات فوتبال در سال ۲۰۱۷ لغو شده بود.

در دوره حاکمیت محمد بن‌سلمان در عربستان، ممنوعیت رانندگی زنان لغو شده است، مقررات سخت‌گیرانه جداسازی جنسیتی و ضوابط پوشاک زنان کاهش یافته است و نظام قیمومیت که طبق آن تصمیم‌گیری‌های کلیدی در زندگی زنان تحت اختیار بستگان مرد آن‌ها است تضعیف شده است.

البته برخی موانع هم‌چنان پا بر جاست و کار برخی از کنش‌گران زن به دادگاه کشیده است.

این منبع آگاه در فدراسیون فوتبال اسپانیا هم‌چنین گفت که این سازمان تضمین می‌کند طی مسابقات سوپرجام اسپانیا هیچ مانعی برای ورود زنان به ورزشگاه وجود نداشته باشد.

عربستان سعودی بابت سوابق حقوق‌بشری و به ویژه بعد از قتل جمال قاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی که در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری این کشور در استانبول رخ داد هم‌چنان با انتقاد غرب مواجه است.

«ماریا خوزه ریندا» وزیر ورزش اسپانیا  گفت که دولت این کشور از برگزاری مسابقه «در کشورهایی که به حقوق زنان احترام نمی‌گذارند» حمایت نمی‌کند.

© Reuters

بیشتر از ورزش