مقام قطری: حدود ۵۰۰ کارگر مهاجر در جریان تدارکات جام جهانی فوتبال جان باختند

مقامات قطری شمار کارگران جان‌باخته را پیش از این ۴۰ نفر اعلام کرده بودند

گاردین قبلا گفته بود که ۶۵۰۰ کارگر هندی، پاکستانی، نپالی، بنگلادشی و سریلانکایی از آغاز ساخت‌وسازهای مرتبط با جام جهانی جان‌باخته‌اند-GIUSEPPE CACACE / AFP

یک مقام بلند پایه قطری که در سازماندهی جام جهانی این کشور مشارکت دارد، روز سه‌شنبه، هشتم آذرماه، گفت تعداد کارگران مهاجری که درجریان آماده‌سازی جام جهانی فوتبال در قطر جان‌باخته‌اند، بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر است. این اولین‌باری است که یک مقام قطری چنین اظهارنظری می‌کند. همزمان به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این رقم به مراتب بالاتر از اماری است که قبلا دوحه اعلام کرده است.

آسوشیتدپرس می‌‌نویسد که به‌نظر می‌رسد دیدگاه حسن الذوادی، دبیرکل کمیته عالی پروژه‌ها و میراث جام‌جهانی، در مصاحبه با پیرس مورگان، روزنامه‌نگار بریتانیایی، به‌طور تصادفی منتشر شده باشد.

مورگان در این مصاحبه می‌پرسد که تعداد واقع‌بینانه و صادقانه کارگران مهاجری که جان‌ باخته‌اند، چند نفر است؟ و الذوادی می گوید: «حدود ۴۰۰ است، بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر. شمار دقیقی ندارم، این موضوعی است که قبلا مورد بحث قرار گرفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مقامات قطری پیش از این، درباره شمار کارگران مهاجری که در جریان پروژه‌های بیش از ۲۰۰ میلیارد دلاری استادیوم، خطوط مترو و زیرساخت‌های جدید برای مسابقات جان باخته‌اند، به‌طور علنی بحث نکرده‌اند.  انتشار این خبر می‌تواند انتقادات گروه‌های حقوق بشری درمورد تلفات کارگران مهاجر در قطر را تقویت کند. 

مقامات قطری شمار کارگران جان‌باخته را پیش از این ۴۰ نفر اعلام کرده بودند که البته شامل ۳۷ نفری نیز می‌شد که در اثر حوادث غیرکاری مانند سکته قلبی فوت کرده بودند و تنها سه مورد به حوادث کاری مرتبط بود.

کمیته عالی البته بعد از این مصاحبه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که الذوادی به «آمار ملی مربوط به دوره ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ برای تمام تلفات ناشی از کار در سراسر کشور که همه بخش‌ها و ملیت‌ها را پوشش می‌دهد، اشاره کرده است.»

نیکلاس مک‌گیهان از گروه Fairsquare که گروهی مستقر در لندن است و از کارگران مهاجر در خاورمیانه حمایت می‌کند، گفت: «این آخرین نمونه از عدم شفافیت غیرقابل توجیه قطر درمورد مرگ کارگران است. ما به داده‌های مناسب و تحقیقات کامل نیاز داریم، نه ارقام مبهمی که در مصاحبه‌های رسانه‌ای اعلام می‌شود.»

فیفا و قطر هنوز پرسش‌های زیادی را بی‌پاسخ گذاشته‌اند، ازجمله اینکه این کارگران کجا، کی و چگونه جان خود را از دست داده‌‌اند و آیا خانواده‌هایشان غرامت دریافت کرده‌اند، یا خیر.

مصطفی قادری، مدیر اجرایی یک موسسه مشاوره کار که گزارش‌هایی در مورد تلفات کارگران مهاجر منتشر می‌کند، نیز گفت که از سخنان الذوادی شگفت‌زده شده است. قادری به آسوشیتدپرس گفت: «اینکه اکنون او بیاید و بگوید صدها نفر هستند، تکان‌دهنده است. آن‌ها اصلا نمی‌دانند که چه خبر است.»

پس از آن که قطر در دسامبر ۲۰۱۰ امتیاز میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را کسب کرد، نحوه رفتارش با کارگران مهاجر تحت بررسی موشکافانه قرار گرفت.

روزنامه گاردین بریتانیا در فوریه ۲۰۲۱ نوشت که بیش از ۶۵۰۰ کارگر هندی، پاکستانی، نپالی، بنگلادشی و سریلانکایی از آغاز ساخت‌وسازهای مرتبط با جام جهانی فوتبال جان‌باخته‌اند.

بیشتر از جهان