نخست‌وزیر عراق با ابراهیم رئیسی در تهران دیدار کرد

این دیدار در میانه حملات سپاه پاسداران به اقلیم کردستان انجام می‌شود

السودانی، نخست‌وزیر جدید عراق، پیش از این، حملات اخیر تهران به کردها را «نقض حاکمیت عراق» دانسته و محکوم کرده بود - yjc

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق که در سومین سفر خارجی خود را از زمان تصدی این سمت، به تهران رفته است، روز سه‌شنبه در جریان نشست خبری مشترک با ابراهیم رئیسی، به جمهوری اسلامی اطمینان داد که دولت او خود را ملزم می‌داند «با اجرای دقیق قانون اساسی، به هیچ گروه و طرفی اجازه ندهد از خاک عراق برای آسیب رساندن و اخلال امنیت کشور دیگری استفاده کند».

به گزارش ایسنا، السودانی در نشست خبری روز سه‌شنبه، تاکید کرد: «سیاست رسمی حکومت عراق این است که این سرزمین نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای همسایه نباشد و اجازه نخواهیم داد هیچ گروهی از خاک عراق به امنیت کشورهای دیگر آسیب بزند.»

او با اشاره به حضور دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی عراق در سفر به تهران، افزود که مسائل امنیتی دو کشور بررسی خواهند شد.

سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در میانه حملات سپاه پاسداران به اقلیم کردستان انجام می‌شود. سپاه پاسداران از زمان آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام تاکنون، دست‌کم سه بار به اردوگاه‌ها و مقر احزاب کرد ایرانی مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق حمله کرده است. جمهوری اسلامی مدعی است که عراق به «خلع‌ سلاح» گروه‌های کرد مخالف حکومت ایران مستقر در اقلیم کردستان، متعهد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

السودانی، نخست‌وزیر جدید عراق، پیش از این، حملات اخیر تهران به کردها را «نقض حاکمیت عراق» دانسته و محکوم کرده بود، با این حال احزاب و گروه‌های شبه‌‌نظامی نزدیک به تهران از دولت او حمایت می‌کنند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، هم در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر عراق، با بیان اینکه آغاز به کار السودانی حاصل توافق و تفاهم گروه‌های مختلف سیاسی این کشور است، ابراز امیدواری کرد حاصل کار دولت جدید عراق «خدمتی متفاوت برای ملت عراق و همراهی و همکاری بیشتر با کشورهای همسایه» باشد. رئيسی ضمن تاکید بر مبارزه با «گروه‌های تروریستی، جرائم سازمان‌یافته، مواد مخدر و هر خطری که منطقه را تهدید کند»، لزوم خروج آمریکا از منطقه را نیز خاطرنشان کرد.

رئیس دولت جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، از آغاز مذاکرات درباره مسائل تجاری، اقتصادی، پولی و بانکی و صادرات برق و گاز خبر داد.

سفر نخست‌وزیر عراق به ایران در شرایطی انجام می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، پیش‌تر گفته بود که در هشت هفته گذشته، طی دو مرحله در بغداد و تهران، با مقام‌های عراق و تیم مهمی از مقام‌های امنیتی دولت مرکزی و در اقلیم کردستان عراق نشست‌های متعددی داشته و توافق‌های زیادی حاصل شده است. او تاکید کرد: «مادام که تهدیدی از سوی کشور همسایه متوجه ما باشد، نیروهای مسلح ما برای تامین حداکثری امنیت ملی، به اقدام‌های خود ادامه خواهند داد.»

فایننشال تایمز روز یکشنبه در گزارشی، به نقل از سه منبع آگاه، نوشت که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هفته گذشته در دیدار با السودانی و دیگر مقام‌های دولتی عراق در بغداد، تهدید کرده که اگر بغداد در خلع‌ سلاح گروه‌های مخالف مستقر در نواحی مرزی با ایران ناکام باشد، جمهوری اسلامی به آن نواحی زمینی حمله خواهد کرد.

به گزارش این رسانه، یکی از مقام‌های مطلع در بغداد تاکید کرد: «تهدید جمهوری اسلامی باید جدی گرفته شود. آن‌ها نیروهایشان را پشت مرز جمع کرده‌اند و عراق این قدرت را ندارد که جلو ورود آن‌ها را بگیرد.»