جراحان اوکراین با چراغ‌قوه کار می‌کنند

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که همزمان با بحران انرژی و زمستان سرد نظام درمانی و بهداشتی اوکراين اینک با «تاريک‌ترين روزهای جنگ» روبه‌رو است

حملات روسیه، به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های جنوب شرقی اوکراین نیز صدمه زده است-REUTERS/Pavlo Palamarchuk

دکتر اوله دودا در حین يک عمل جراحی پيچيده در بيمارستانی در لويو درغرب اوکراين بود که صدای انفجار‌ شنید، و لحظاتی بعد چراغ‌های اتاق عمل خاموش شدند. دودا چاره‌ای جز ادامه کار نداشت. او تنها با یک چراغ، جراحی را تمام کرد. سه دقیقه بعد که ژنراتور برق شروع به کار کرد، چراغ‌ها روشن شدند، اما در کار بیمارستان، «چند دقیقه» هم می‌تواند زمانی طولانی باشد. این جراح متخصص سرطان، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: «این دقایق سرنوشت‌ساز می‌توانست به مرگ بیمارم منجر شود.» جراحی بر روی شاهرگ این بیمار روز ۱۵ نوامبر صورت گرفت؛ زمانی که شهر لویو به دلیل حملات موشکی روسیه به شبکه برق اوکراین، دچار خاموشی شد. نزدیک به ۵۰ درصد از تاسیسات انرژی اوکراین تاکنون آسیب دیده است.

حملات ويرانگرانه روسیه هفته گذشته ادامه داشت و بار دیگر اوکراین را در تاريکی فرو برد و سیستم مراقبت‌های بهداشتی را که پیش از آن نیز در پی سال‌ها فساد، سوء‌مدیریت، همه‌گیری کرونا و ۹ ماه جنگ ضعیف شده بود، مختل کرد. جراحی‌های برنامه‌ریزی‌شده دارند به تعویق می‌افتند، به دلیل قطع شدن اینترنت، سوابق بیماران در دسترس بیمارستان‌ها نیست، و امدادگران مجبورند در آپارتمان‌های تاریک، از چراغ‌قوه برای معاینه بیماران استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته اعلام کرد که همزمان با بحران انرژی، زمستان سرد و چالش‌های دیگر، نظام درمانی و بهداشتی اوکراين اینک با «تاريک‌ترين روزهای جنگ تاکنون» روبه‌رو است. دکتر هانس کلاگ، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «زمستان امسال جان میلیون‌ها نفر را در اوکراین تهدید خواهد کرد.» او پیش‌بینی کرد که احتمالا دو تا سه میلیون نفر دیگر در جست‌وجوی گرما و امنیت خانه‌های خود را ترک می‌کنند و «با چالش‌های بهداشتی منحصر‌به‌‌فردی، از جمله عفونت‌های تنفسی مانند کووید، آنفلوآنزا و ذات الریه روبرو خواهند شد.

هفته گذشته موسسه قلب کی‌یف در صفحه فیس‌بوک خود ویدیویی منتشر کرد که نشان می‌داد جراحان فقط زیر نور یک چراغ و با یک چراغ‌قوه دستی، روی قلب یک کودک جراحی می‌کردند.

حملات روسیه، به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های جنوب شرقی اوکراین نیز صدمه زده است. وزارت امور خارجه آمريکا هفته گذشته در بيانيه‌ای اعلام کرد که از شروع جنگ در ۲۴ فوريه تا ۲۳ نوامبر، دست‌کم ۷۰۳ حمله [به چنین اماکن و تاسیساتی] را شناسایی و تایید کرده‌ است. کرملين این اتهام را که تاسيسات غيرنظامی را هدف قرار می‌دهد، رد کرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، هفته گذشته بار دیگر اصرار کرد که روسیه فقط به اهداف «نظامی» حمله می‌کند.

بیشتر از جهان