«پرتاب موشک‌های هسته‌ای قدیمی بدون کلاهک» نشان از کاهش ذخایر تسلیحاتی پوتین دارد

بنا به ادعای بریتانیا، کرملین به احتمال زیاد امیدوار است چنین موشک‌هایی «عملکرد فریبنده» داشته باشند

پرتاب‌کننده‌های موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای روسیه- Alexander NEMENOV / AFP

بریتانیا اعلام کرد زرادخانه تسلیحاتی ولادیمیر پوتین به حدی «تهی شده» است که به نظر می‌رسد روسیه در حال حذف کلاهک‌های هسته‌ای از موشک‌های کروز قدیمی و شلیک مهمات غیرمسلح به سمت اوکراین است.

وزارت دفاع در یک به‌روزرسانی اطلاعاتی اعلام کرد که گذشته از ضربه حاصل از سرعت موشک‌ها و آتش گرفتن هرگونه سوخت مصرف‌نشده، بعید است چنین تسلیحاتی به اثرات قابل‌اعتمادی بر اهداف موردنظر مسکو دست یابند.

لندن معتقد است که به احتمال قریب به یقین، کرملین امیدوار است که چنین موشک‌هایی «عملکردی گول‌زننده داشته باشند و پدافند هوایی اوکراین را منحرف کنند».

این وزارتخانه روز شنبه [۲۶ نوامبر - ۵ آذر] گفت قصد مسکو هر چه باشد، «این ابداع، از میزان کاهش سطح موجودی موشک‌های دوربرد روسیه نشان دارد».

این وزارتخانه به یک فیلم منبع‌باز اشاره کرد که بقایای موشک کروز هواپرتاب ای‌اس-۱۵ کنت (AS-15 Kent) را نشان می‌دهد که در دهه ۱۹۸۰ منحصرا در حکم سامانه حمل‌و‌نقل هسته‌ای طراحی شده بود و ظاهرا در اوکراین سرنگون شده است.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که کی‌یف روسیه را به گلوله‌باران بی‌وقفه خرسون - تنها مرکزاستانی که روسیه در جریان تهاجمش تصرف کرد و اوایل ماه جاری میلادی از آن‌ عقب‌نشینی کرد - متهم می‌کند. رئیس دولت محلی روز جمعه [۲۵ نوامبر- ۴ آذر] گفت طی شش روز ۱۵ نفر کشته و ۳۵ نفر زخمی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد –آی‌ای‌یی‌ای (IAEA)، در همین حال، چهار نیروگاه هسته‌ای اوکراین روز جمعه، پس از اینکه همه آن‌ها برق خروجی خود را برای اولین بار در تاریخ کشور، در نتیجه حملات روسیه از دست داده بودند، دوباره به شبکه متصل شدند.

نیروگاه زاپوریژیا (Zaporizhzhia) – بزرگ‌ترین نیروگاه اروپا– که روسیه آن را در اوایل جنگ ۹ ماهه پوتین تصرف کرد، و چرنوبیل، محل بدترین حادثه هسته‌ای جهان، جزو این مجموعه‌اند.

به‌‌رغم گزارش مقام‌های اوکراینی مبنی بر ترمیم تدریجی جریان برق در روز جمعه، متصدی شبکه [جریان برق] این کشور گفت که ۳۰ درصد از منابع برق همچنان قطع است و حدود شش میلیون نفر را از [دسترسی به] انرژی [برق] محروم نگه‌داشته است.

این وضعیت باعث شد که فولکر تورک، مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد، هشدار دهد که «میلیون‌ها نفر به دشواری‌های شدید و شرایط زیستی هولناک سوق داده شده‌اند».

ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی ویدیویی شبانه خود از مردم درخواست کرد که کم انرژی مصرف کنند و گفت:«برق موجود است، ولی به معنای آن نیست که می‌توان همزمان چندین وسیله برقی پرمصرف را روشن کرد.»

و در یکی از موارد نادر زیر پا گذاشتن همبستگی، زلنسکی با انتقاد از ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، او را متهم کرد که در برپا کردن پناهگاه‌های اضطراری برای کمک به کسانی که در پی حملات روسیه ازدسترسی به برق و گرما محروم شده بودند، عملکرد ضعیفی داشته است.

با اینکه گفته می‌شود که شمار کنونی اوکراینی‌های محروم از ‌برق، در قیاس با ۱۲ میلیون نفری که چند روز پیش برق نداشتند، نصف شده است، زلنسکی گفت: «متاسفانه مسئولان محلی در تمامی شهرها عملکرد خوبی نداشتند؛ به‌ویژه میزان شکایت‌ها در کی‌یف زیاد بود. حداقل چیزی که می‌توان گفت، این است که کار زیادی لازم است.»

زلنسکی گفت که بسیاری از اهالی پایتخت «بیش از ۲۰ یا حتی ۳۰ ساعت» برق نداشته‌اند، خواستار «کار با کیفیت» شهرداری شد، و گفت: «لطفا جدی‌تر باشید.»

در مسکو، پوتین در دیداری تلویزیونی با مادران سربازان، ادعا کرد که با آنان همدرد است و گفت، «اتحاد ضامن اصلی پیروزی ما است»، و در ادامه افزود: «روسیه پیش و بیش از هر چیز در مردم آن معنا می‌یابد، در فرهنگ، سنت‌ها، و تاریخ آنان، که نسل به نسل انتقال می‌یابد و با شیر مادر جذب می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان