ریزش بازار بورس؛ اوج گرفتن قیمت سکه، رکوردشکنی سقوط اقتصاد ایران

این گمانه‌زنی که معترضان قصد دارند بعد از بورس، روند خروج سرمایه‌شان از بانک‌ها را آغاز کنند، باعث نگرانی بانک مرکزی شده است

آغاز هفته در آخرین ماه پاییز، با شوک تازه در بازار‌های مالی ایران همراه بود. هم‌زمان با سقوط ۱۹۰۰ واحدی بورس که افزایش خروج سرمایه را از این بازار نشان می‌دهد، بازار سکه نیز، صبح شنبه ۵ آذر، وارد نوسان شد و قیمت سکه طلا روندی افزایشی را طی کرد.

قیمت سکه امامی از صبح روز شنبه با بازگشایی بازار‌های مالی، از مرز ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کرد و رکورد تاریخی ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را ثبت کرد. این در حالی است که فعالان بازار طلا معتقدند در صورت تداوم ریزش بورس، باید منتظر قیمت‌های بالاتر در بازار طلا و سکه بود.

اقتصاددانان ایرانی طی یک ماه گذشته، با اشاره به سردرگمی و ناامنی سرمایه‌گذاری و نقدینگی در اختیار مردم، هشدار داده بودند که سقوط مداوم بورس، حجم انباشته‌ای از سرمایه را راهی بازار‌هایی همچون طلا می‌کند و این بازار‌ها را نیز ملتهب می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با شدت گرفتن خروج سرمایه حقیقی از بورس در اوایل آبان ماه نیز‌، قیمت ارز و طلا افزایش یافت و موجب شد دولت ابراهیم رئیسی با بخشنامه‌های مختلف تلاش کند بر این دو بازار نظارت امنیتی داشته باشد.

هرچند انتشار خبر دستگیری فعالان بازار ارز و سکه هم نتوانست از نوسان و التهاب بکاهد. اما سقوط بورس در اولین روز کاری هفته جدید همچنان نشانه خوبی برای آینده سرمایه‌گذاران بورسی نیست، چرا که شایعه قیمت‌سازی دستوری برای ایجاد ثبات و سبز شدن موقتی بازار را در روز‌های گذشته تایید می‌کند. رویکردی که توانست به مدت کمتر از دو هفته مانع خروج سرمایه از بورسی شود که با سقوط امروز به نظر می‌رسد قرار است روز‌های آینده را در تابلو اقتصاد ایران قرمز بماند.

از سوی دیگر بر اساس شنیده‌ها، یکی از دلایل بسته شدن عابر بانک‌ها پس از ساعت کاری در سطح شهر تهران، نه برای حفاظت از آن‌ها در زمان اعتراض‌ها، بلکه برای کاستن از دریافت پول نقد و خروج سرمایه از بانک‌ها است.

این گمانه‌زنی که معترضان قصد دارند بعد از بورس، روند خروج سرمایه‌شان از بانک‌ها را آغاز و به خرید در بازار‌های ارز و طلا اقدام کنند، باعث نگرانی بانک مرکزی شده است.

دولت سیزدهم تلاش می‌کند مانع گسترش چرخش نقدینگی به سمت بازار‌های ارز و طلا شود. روندی که از هفته گذشته آغاز شده و قرار است همچنان ادامه پیدا کند.

تیم اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی از زمان‌ بر سرکار آمدن نه‌تنها نتوانسته است وعده رونق مجدد بورس را محقق کند، بلکه طبق آمار‌ها شدت تداوم روند سقوط بورس در سال اول فعالیت این دولت در میان دولت‌های پیشین جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است.

اکنون با توجه ‌به شواهد، پاییز ۱۴۰۱ را می‌توان یکی از بحرانی‌ترین پاییز‌های تاریخ نظام در میانه خیزش مردمی و افزایش تحریم‌ها برای اقتصاد ایران دانست. پاییزی که در آن نرخ تورم و رکودهای تاریخی بهار امسال را هم پشت سر گذاشته است و در کنار سقوط بازار سرمایه، از رسیدن روز‌های سخت‌تری در زمستان پیش رو خبر می‌دهد.