هشدار چشم‌پزشکان در مورد استفاده نیروهای امنیتی از اسلحه‌های ساچمه‌زن

تعداد زیادی از معترضان بینایی خود را از دست داده‌اند

«لازم است مراتب به مقام‌های مربوط منعکس شود و در مورد تبعات جبران‌ناپذیر این‌گونه آسیب‌های شدید چشمی هشدارهای ضروری داده شود.» - ایندیپندنت فارسی

صد‌و‌چهل چشم‌پزشک در نامه‌ای خطاب به رئیس انجمن چشم‌پزشکی در مورد استفاده نیروهای سرکوبگر از اسلحه‌ ساچمه‌زن و پینت‌بال علیه معترضان هشدار دادند.

چشم‌پزشکان در این نامه به دکتر جباروند، رئیس کل انجمن چشم‌پزشکی ایران نوشتند: «همان‌طور که مستحضرید در طول مدت رویدادهای اعتراضی اخیر تعداد زیادی از بیماران با صدمات چشمی در اثر اصابت ساچمه و پینت‌بال و امثال آن، به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که متاسفانه در بسیاری از موارد، ضربه وارده به از بین رفتن بینایی یک یا هر دو چشم منجر شده است.»

گروه ویتره و رتین انجمن چشم‌پزشکی ایران در انتهای این نامه کوتاه خواستار انعکاس این موضوع به مقام‌های مسئول شده‌اند و گفته‌اند: «لازم است مراتب به مقام‌های مربوط منعکس شود و در مورد تبعات جبران‌ناپذیر این‌گونه آسیب‌های شدید چشمی هشدارهای ضروری داده شود.»

پیش از این، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی از صدها معترض در شهرهای مختلف ایران نوشت که چشمان آنان از فاصله نزدیک هدف قرار گرفته‌ و آنها در اثر اصابت گلوله‌های فلزی و پلاستیکی نابینا شده‌اند.

در این گزارش آمده است که چشم‌پزشکان سه بیمارستان رسول اکرم، لبافی‌نژاد و فارابی، تخمین زده‌اند که از زمان شروع خیزش سراسری بالغ‌ بر ۵۰۰ بیمار را که چشم‌هایشان در اثر اصابت گلوله آسیب دیده است، پذیرش کرده‌اند. بنا بر اعلام پزشکان استان کردستان نیز دست‌کم ۸۰ تن در اثر اصابت گلوله به چشم‌هایشان روانه بیمارستان شده‌اند.

شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل، نیز در کانال تلگرامی‌اش با استناد به گزارشی از بیمارستان فارابی نوشت که تنها در طول یک ماه، پزشکان در این بیمارستان هزار و ۱۰۰ چشم آسیب‌دیده را تخلیه کرده‌اند. 

عبادی همچنین تصویری از سی‌تی‌اسکن صورت یک پسر ۱۵ ساله را که هر دو چشمش تخلیه شده‌‌اند، منتشر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع خبری گروه امدادگران انقلاب نیز از مراجعه صدها تن با جراحت شدید چشم به بیمارستان زاهدان خبر داده‌اند و می‌گویند دست‌کم ۲۰ نفر از مجروحان به‌طور کامل نابینا شده‌اند.

این اولین بار نیست که پزشکان در جریان خیزش سراسری مردم ایران در مورد رفتار خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی علیه معترضان هشدار می‌دهند. پیش از این، بیش از ۶۲۰ پزشک متخصص و رشته‌های وابسته به طب کودکان در نیمه آبان ماه، با امضا بیانیه‌ای خواستار توقف خشونت‌ نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با کودکان شده‌اند و درباره عواقب «رفتار ناصحیح» جمهوری اسلامی با جامعه نوجوان و خردسال ایران هشدار دادند.

بیش از ۶۲۰ پزشک متخصص کودکان در بیانیه خود از سازمان نظام پزشکی خواستند تا «حامی حقوق اعضای سازمان در برابر تضییع حقوق جامعه پزشکی کشور در برخوردهای توهین‌آمیز و خشونت‌بار» باشد و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکند.

پیش از این نیز بیش از سه هزار و ۵۰۰ پزشک در ایران طی بیانیه‌ای بر «رعایت اسرار بیماران، استفاده نکردن از وسایل پزشکی مثل آمبولانس برای امور غیردرمانی، رعایت بی‌طرفی پزشکان و ممنوعیت ورود هرگونه خشونت به فضای بیمارستان‌ها و تامین امنیت مراکز درمانی» تاکید کرده بودند.

این پزشکان در بخشی از بیانیه‌ خود اعلام کرده بودند که باید «اقدام‌های درمانی و حمایتی فراهم شود تا آسیب‌‌دیدگان بتوانند بدون نگرانی از عواقب امنیتی، برای درمان مراجعه کنند».