آغاز محاکمه دو شهروند ایرانی‌الاصل سوئد به اتهام جاسوسی برای روسیه

برادران کیا در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ به‌صورت مشترک اطلاعاتی متعلق به حکومت سوئد را در اختیار نهادهای اطلاعاتی روسیه قرار داده بودند

نام این دو شهروند ایرانی‌الاصل سوئد، که با یکدیگر برادرند، پیمان کیا و پیام کیا است که به‌ترتیب ۴۲ و ۳۵ سال سن دارند- Fredrik SANDBERG / TT News Agency / AFP

به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جلسه رسیدگی به پرونده دو شهر ایرانی‌الاصل سوئد، به اتهام جاسوسی برای روسیه، روز جمعه، ۲۵ نوامبر ۲۰۲۲، در یکی از دادگاه‌های این کشور آغاز شد.

آسوشیتدپرس نوشت نام این دو شهروند ایرانی‌الاصل سوئد، که با یکدیگر برادرند، پیمان کیا و پیام کیا است که به‌ترتیب ۴۲ و ۳۵ سال سن دارند. برادران کیا، به‌نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ به‌صورت مشترک اطلاعاتی متعلق به حکومت سوئد را در اختیار نهادهای اطلاعاتی روسیه قرار داده بودند.

در بخشی از گزارش روز جمعه آسوشیتدپرس آمده است که پیمان کیا، بین‌ سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ برای سازمان اطلاعات سوئد و همچنین نیروهای مسلح این کشور کار می‌کرد. بر اساس اطلاعات موجود در این گزارش، دادستانی سوئد ادعا می‌کند که این دو برادر ایرانی‌الاصل برخی اطلاعات مربوط به دستگاه‌های امنیتی سوئد را در اختیار روس‌ها قرار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی کارشناس‌های سوئدی، از جمله یواکیم فون براون، بر این باورند که اگر چه هنوز بسیاری از جزئیات اقدامات پیمان و پیام کیا مشخص نیست، اما می‌توان ادعا کرد این پرونده «یکی از مخرب‌ترین موارد جاسوسی در تاریخ سوئد» را مورد بررسی قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، دادستان این پرونده نیز خطاب به هیئت قضات دادگاه گفت پرونده مربوط به اقدامات برادران کیا «یک محاکمه غیر عادی است» چون دستگاه قضایی سوئد در ۲۰ سال گذشته به پرونده‌ای با این ابعاد رسیدگی نکرده است.   

پیمان کیا در سپتامبر ۲۰۲۱ و برادر او، پیام کیا، چند ماه بعد و در نوامبر همان سال بازداشت شدند. آسوشیتدپرس می‌نویسد، بر اساس اسنادی که به رویت این خبرگزاری رسیده است، پیام کیا هنگام دستگیری برادرش در از بین بردن اسناد، از جمله شکستن یک هارد دیسک، به او کمک کرده است.

از جمله موارد دیگر این پروند این است که دستگاه امنیتی سوئد فردی دیگر در ارتباط با این پرونده را دستگیر کرده بود، اما پس از مدتی و بدون آنکه نامش را ذکر کنند، او را آزاد کردند.

برادران کیا در سال ۱۹۹۴ تابعیت سوئد را به دست آوردند و روزنامه سوئدی اکسپرسن نوشته است یکی از آنها فارسی را روان صحبت می‌کند.

بیشتر از جهان