قرنطینه و اعتراضات کارگری در چین؛ مدل جدید آیفون – ۱۴ دیرتر به بازار می‌آید

اجرای سیاست «کووید صفر» به‌وسیله دولت چین باعث شده است تا چینی‌ها، در مقایسه با مردم دیگر کشورها، در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر باشند

آمار ابتلا به کووید در ۲۴ ساعت گذشته در چین، رکورد ماه آوریل در این زمینه را نیز شکست -- AFPTV TEAMS / ESN / STILL SALTY / AFP

خبرگزاری آسوشیتدپرس، با انتشار گزارشی در روز پنجشنبه، ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲، نوشت دولت چین به‌علت گسترش مجدد سویه جدید ویروس کووید – ۱۹ قرنطینه‌های سراسری را در این کشور آغاز کرده است.

کمیسیون ملی بهداشتِ دولت چین، روز پنجشنبه اعلام کرد، در طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۱ هزار و ۴۴۴ مورد به موارد ابتلا به کووید – ۱۹ اضافه شده است؛ آماری که، به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، رکورد قبلی در ماه آوریل را شکست.

از سوی دیگر مقام‌های دولتی چین در هفته جاری نخستین آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در طی شش ماه گذشته را نیز اعلام کردند و گفتند حجم پرونده‌های پزشکی ابتلا به این بیماری در حال افزایش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آسوشیتدپرس می‌نویسد یکی از نگرانی‌های موجود در جامعه چین این است که به‌علت اجرای سیاست «کووید صفر»، و به‌تبع آن اجرای قرنطینه‌های گسترده و طولانی مدت در این کشور، تماس چینی‌ها با این ویروس به‌شدت کم بوده است و همین موضوع باعث شده تا آنتی‌بادی‌های معمول در برابر این بیماری در بدن‌ آنها تولید نشود؛ موضوعی که چینی‌ها را، در مقایسه با مردم دیگر کشورها، در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر کرده است.

با این همه، پافشاری دولت چین بر اجرای سیاست «کووید صفر» در حال حاضر نیز همچنان ادامه دارد. به‌عنوان مثال، دولت چین به مردم شهر ژنگژو، که ۶ میلیون‌وششصد نفر جمعیت دارد، اعلام کرده است نمی‌توانند از روز پنجشنبه، و به‌مدت پنج روز پس از آن، جز برای خرید غذا و مراجعه به مراکز پزشکی، منازل خود را ترک کنند.

با این‌حال گسترش ویروس کووید با اعتراض‌های کارگری در این شهر نیز همراه شده است و می‌تواند تبعاتی اقتصادی در پی داشته باشد.

کارگرهای کارخانه اپلِ این شهر، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بر سر پرداخت نشدن کامل دستمزدشان با نیروهای پلیس درگیر شدند؛ درگیری‌هایی که موجب شد مالک این کارخانه عذرخواهی کند و به کارگران معترض وعده دهد دستمزدهای‌ آنها را مطابق با آنچه در آگهی‌های تبلیغاتی ذکر شده است پرداخت خواهد کرد.  

برخی منابع خبری، از جمله وبسایت آکسیوس، نوشته‌اند قرنطینه شهر ژنگژو و همچنین اعتراضات کارگری هفته جاری در کارخانه اپلِ این شهر، که جدای از ضرب‌وشتم کارگران به‌وسیله پلیس تعدادی بازداشتی نیز داشته است، به‌احتمال زیاد باعث می‌شود تا مدل‌ جدید گوشی «آیفون – ۱۴» دیرتر از موعد مقرر به بازار بیاید.

بیشتر از جهان