طالبان ۱۴ نفر از جمله سه زن را در استان لوگر شلاق زدند

چندین حساب کاربری منتسب به طالبان در توییتر، از مردم دعوت کرده بودند که برای تماشای شلاق زدن متهمان به استادیوم ورزشی لوگر بروند

دادگاه طالبان اعلام کرد که 14 تن را به‌ اتهام‌های گوناگون در استان لوگر شلاق زده است- Anwar_SaadatYar/Twitter@

دادگاه عالی طالبان روز چهارشنبه، ۲ آذر (۲۳ نوامبر)، اعلام کرد که کارگزاران این نهاد ۱۴ تن، از جمله سه زن، را در استادیوم فوتبال شهر «پل علم» مرکز استان لوگر شلاق زدند.

دادگاه طالبان با نشر اطلاعیه‌ای در توییتر، نوشت که این افراد به زنا، سرقت، و جرم‌های دیگر متهم بوده‌اند و حکم دادگاه بر آنان اجرا شده است و به گفته مسئولان محلی طالبان در لوگر متهمان بین ۲۱ تا ۳۹ ضربه شلاق خوردند.

رسانه‌های محلی افغانستان شمار افرادی که مجازات شده‌اند را ۱۲ نفر اعلام کردند. 

در اطلاعیه دادگاه طالبان ذکر شده است که مولوی فضل‌الرحیم عابد، از مسئولان دادگاه طالبان در لوگر، گفته است: «آرزوی ملت و جهاد ۲۰ ساله، اجرای احکام شرعی و حکم الله بوده که امروز بر اساس احکام شرعی در مرکز و شماری از شهرستان‌های لوگر، ۱۴ تن به جرم‌های سرقت، زنا و فسادهای دیگر، در حضور مردم سزای خود را دیدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان جنگ با حکومت سابق افغانستان و حامیان بین‌المللی آن، شامل ایالات متحده آمریکا و ناتو، را «جهاد» می‌دانند و با خروج کامل نیروهای خارجی در ۳۱ اوت ۲۰۲۱، ادعا دارند که ناتو و آمریکا را شکست داده‌اند.

خبرنگاران و رسانه‌ها اجازه نیافتند که رویداد شلاق زدن متهمان را پوشش دهند و تنها یک عکس منتسب به این واقعه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد که جمعیت زیادی برای تماشا جمع شده‌اند.

روز گذشته چندین حساب کاربری منتسب به طالبان در توییتر، از مردم دعوت کرده بودند که برای تماشای شلاق زدن متهمان به استادیوم ورزشی لوگر بروند.

دادگاه طالبان روز شنبه، ۲۸ آبان، نیز اعلام کرد که ۱۹ تن، از جمله ۹ زن، را در استان تخار شلاق زده‌اند. در اطلاعیه این دادگاه، دلیل اجرای حکم شلاق، «پند به مجرمان و عبرت‌گرفتن دیگران» ذکر شده است.

دادگاه عالی طالبان امروز، چهارشنبه، دوم آذر (۲۳ نوامبر)، اعلام کرد که روز شنبه، ۲۱ آبان، یک زن و یک مرد به اتهام رابطه جنسی خارج از ازدواج، در حضور مقام‌های طالبان و مردم، در مرکز استان لغمان شلاق خورده‌اند.

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، ۲۲ آبان خبر داد که ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، با گروهی از قاضی‌های این گروه دیدار کرده و دستور داده است که «حد و قصاص» در سراسر افغانستان اجرا شود. 

پس از این دستور، دادگاه‌های طالبان حد شرعی شلاق را برای متهمان در استان‌های بامیان، تخار، لوگر و لغمان اجرا کرده‌اند.

اما پیش از حکم رهبر طالبان نیز دادگاه‌های صحرایی در بخش‌های تحت کنترل‌ این گروه برپا می‌شد، و زنان از قربانیان اصلی این دادگاه‌ها بودند. 

طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز در افغانستان حکومت می‌کردند و در آن زمان، به فرمان ملا عمر، بنیان‌گذار «تحریک طالبان» و نخستین رهبر این گروه، احکام دادگاه‌ها بر اساس قوانین شرعی «حد و قصاص» صادر و اجرا می‌شد. 

در آن دوران نیز طالبان بارها در چندین استادیوم ورزشی در سطح کشور، متهمان را سنگسار و گلوله‌باران کردند. 

طالبان در جریان مذاکرات با آمریکا در دوحه، مدعی تغییر دیدگاه و روش‌های خود در قیاس با دوره نخست حاکمیتشان بودند، اما شماری از شهروندان افغانستان معتقدند که  طالبان روز‌به‌روز به تکرار رویکردها و عملکرد خود در دوره نخست حاکمیتشان نزدیک‌تر می‌شوند.