ادامه آتش‌سوزی‌های «فاجعه‌بار» در استرالیا

۸۵۰ هزار هکتار جنگل و مزارع در نیوسوث‌ولز و کویینزلند خاکستر شد

خشکسالی، کاهش رطوبت، افزایش دما و وزش بادهای شدید،‌ وسعت و شدت خسارت‌های آتش‌سوزی‌های را افزایش داده است/KELLY-ANN OOSTERBEEK / AFP

آتش سوزی‌های فاجعه‌باری که از روز جمعه در ایالت‌های نیوسوث‌ولز و کویینزلند در جریان است از امروز وارد مرحله بحرانی شده است.

آتش‌سوزی جنگل‌ها و علفزارها در استرالیا در ماه‌های خشک سال امری متداول است. اما رکوردی که تابستان گذشته از نظر شدت گرما و خشکسالی در استرالیا بر جا گذاشت، ‌کمبود بارش و خشکسالی، کاهش رطوبت، افزایش دما و وزش بادهای شدید،‌ وسعت و شدت خسارت‌های آتش‌سوزی‌های جاری را افزایش داده است.

از هفته‌ها قبل از رسیدن موج گرما به استرالیا،‌ مقامات ایالتی و فدرال در مورد آن هشدار داده و آمادگی‌های لازم برای برخورد با آن انجام شده بود. با این وجود دامنه آتش سوزی‌ها به اندازه‌ای گسترده‌ است که از ۵۲ منطقه در حال سوختن،‌۳۰ منطقه از کنترل خارج شده و ۱۳ منطقه نیز زیر نظر قرار دارد.

هم اکنون ۳ هزار آتش‌نشان روی زمین و ۶۰ هوایپما از آسمان، مهار آتش‌سوزی‌ها را بر عهده‌دارند. همچنین مرکز مدیریت بحران با مشارکت همه بخش‌ها از مراکز درمانی گرفته تا پلیس و نیروی هوایی و آتش‌نشانی دایر شده و هماهنگی و همکاری نزدیکی بین‌ آنها در جریان است. روند اطلاع رسانی به مردم در مورد مناطق آسیب‌دیده و شرایط آب و هوایی و مناطقی که با توجه به تغییر جهت باد در معرض خطر قرار می‌گیرند به طور لحظه به لحظه انجام می‌شود و دسترسی به اطلاعات از طریق رادیو و تلویزیون،‌وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی امکان‌پذیر است. مقامات استرالیا از جمله اسکات موریسون،‌ نخست‌وزیر و فرمانداران ایالت‌های نیوسوث‌ولز و کویینزلند و وزرا و معاونان آنها با حضور در محل و ملاقات با خانواده‌های آسیب‌دیده، شرایط را زیر نظر دارند.

از روز جمعه تا کنون، آتش‌سوزی‌ها ۸۵۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مزارع را به خاکستر تبدیل کرده‌اند. همچنین سه نفر جان خود را از دست داده و ۱۵۰ خانه نیز ویران شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تنها در سیدنی،‌بیش از ۱۰۰ هزار خانه در خطر نابودی قرار دارند زیرا فاصله آنها با جنگل‌ها و مزارع کمتر از ۱۰۰ متر است. یکی از خطرناک‌ترین مناطق در سیدنی، منطقه کوهستانی «بلومونتین» است که در سال ۲۰۱۳ نیز آتش سوزی فاجعه باری را تجربه کرده و تنها در یک بعدازظهر ۲۰۰ خانه در این منطقه تبدیل به خاکستر شد.

در حال حاضر یک هفته شرایط اضطراری اعلام شده و در برخی مناطق که جمعیت آن به شش میلیون نفر می‌رسد،‌ سطح خطر آتش‌سوزی به «فاجعه‌بار» افزایش یافته است.

از سوی دیگر امروز (سه شنبه)، ۱۰ نقطه در ایالات نیوسوث‌ولز در سطح هشدار اضطراری در حال سوختن است و به ساکنان این مناطق هشدار داده شده که برای ترک محل خیلی دیر شده است.

دولت فدرال از ارتش استرالیا خواسته در حالت آماده باش باشد و ارتش برای ورود به شرایط اضطراری و مقابله با بحران از دولت چراغ سبز دریافت کرده است.

نیوزیلند هم با اعزام تیم‌هایی از آتش‌نشان‌‌ها در صدد کمک به استرالیا برآمده است.

شدت باد با سرعت ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت و کاهش رطوبت و گرمای ۳۷ درجه امروز در سیدنی از جمله دلایلی است که به گسترش آتش‌سوزی کمک می‌کند.

آتش‌سوزی‌های جاری در تقویت موضع گروه‌های حامی محیط زیست در استرالیا نقش مهمی داشته است. این گروه‌ها از دولت می‌خواهند به طور جدی برای مقابله با گرمایش زمین اقدام کند.

بیشتر از جهان