راهنمای مقابله با سرکوب دیجیتال

فیلترشکن‌ها را از منابع مورداعتماد دریافت کنید

به دنبال خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی نه تنها در کوچه و خیابان معترضان را سرکوب می‌کند، بلکه در فضای مجازی هم تمام قوای خود را به کار گرفته است تا اعتراض‌های دیجیتال را فرو بنشاند. برای پیشبرد اعتراض‌ها و مقابله با سرکوب دیجیتال، فعالیت هوشیارانه و توجه به نکات امنیتی ضروری است. 

امنیت در مبارزه دیجیتال

مهم‌ترین گام برای همراهی با اعتراض‌ها و حضور موثر در رسانه‌های اجتماعی ایمن‌سازی و اطمینان از امنیت حساب است.

برای حساب‌های خود رمز عبور قوی انتخاب و احراز هویت دومرحله‌ای را فعال کنید. از آنجایی که امکان دسترسی دستگاه‌های امنیتی به پیامک‌ها وجود دارد، ارسال کد از طریق پیامک را فعال نکنید و برای دریافت کد ورود، از نرم‌افزارهایی مثل Google Authenticator استفاده کنید.

قبل از کلیک کردن روی هر لینک، ابتدا از سلامت لینک مطمئن شوید. یک لینک مخرب می‌تواند حاوی بدافزار باشد و اطلاعات شخصی شما را سرقت کند. به اسم وب‌سایت توجه کنید؛ ممکن است اسم وب‌سایت جعلی به وب‌سایت اصلی شباهت زیادی داشته باشد. شرکت نورتون سرویسی در اختیار کاربران گذاشته تا از طریق آن، لینک‌های موردنظر را بررسی کنند و از امنیت آن مطمئن شوند. آدرس سرویس تست امنیت لینک نورتون این است: https://safeweb.norton.com/

برنامه‌ها و سیستم‌عامل خود را همیشه به‌روز نگه دارید. استفاده از نسخه‌ قدیمی نرم‌افزارها یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای امنیتی است. برای نمونه، در سیستم‌عامل اندروید نسخه ۱۰ تا ۱۳، یک آسیب‌پذیری وجود داشت که در به‌روزرسانی ماه نوامبر، رفع شده است. با استفاده از این آسیب‌پذیری می‌توان قفل دستگاه را دور زد و مهاجم فقط با تعویض سیم‌کارت و بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور، می‌تواند به دستگاه شما وارد شود. اگر دستگاهی با سیستم‌عامل اندروید نسخه ۱۰ تا ۱۳ دارید و آخرین به‌روزرسانی امنیتی را دریافت نکرده‌اید، در صورتی که دستگاه شما در اختیار نهادهای امنیتی قرار گیرد، آن‌ها به طور بالقوه این امکان را دارند که گوشی شما را باز کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیلترشکن‌ها را از منابع مورداعتماد دریافت کنید. همچنین، قبل از دانلود فیلترشکن، درباره سازندگان آن، محل فعالیت و داده‌های دریافتی از کاربران تحقیق کنید. در این روزها، بسیاری از فیلترشکن‌هایی که داخل ایران فعالیت می‌کنند، در رسانه‌های اجتماعی به عنوان ابزارهایی کارامد برای دور زدن محدودیت اینترنت معرفی شده‌اند. این ابزارها تهدیدی برای حریم خصوصی و امنیت کاربران تلقی می‌شوند.

همچنین تا حد ممکن از پیام‌ر‌سان‌ها و ابزارهای ارتباطی داخلی استفاده نکنید. این سرویس‌ها را نهادهای مستقل از نظر امنیتی بررسی نکرده‌اند و بسیاری از آن‌ها در حفاظت از حریم خصوصی کاربران کارنامه روشنی ندارند. اما اگر در شرایطی ویژه، مجبور شدید از سرویس‌های داخلی استفاده کنید یا اطلاعاتی حساس را از طریق پیامک بفرستید، دسترسی سرویس را محدود و از اپلیکیشن نهفت استفاده کنید. این اپلیکیشن با رمزنگاری متنی برای گوشی‌های اندرویدی، باعث می‌شود کاربران بتوانند پیام‌های متنی را در یک رشته کلمات فارسی یا در قالب عکس، رمزگذاری و ارسال کنند. مزیت این سرویس این است که با رمزگذاری پیام، ارسال آن با هر پیام‌رسانی امکان‌پذیر است و هیچ فردی جز گیرنده نمی‌تواند از محتوای اصلی آن باخبر شود.

روش‌های مقابله با سرکوب دیجیتال

جمهوری اسلامی با روش‌های مختلف به قلع‌وقمع دیجیتال کمر بسته است؛ به همین دلیل آشنایی با الگوریتم رفتاری دستگاه‌های امنیتی و حساب‌های ناامن در فضای مجازی ضروری است.

حساب‌های ناامن در فضای مجازی با انتشار مطالب نادرست، وحشت و تفرقه ایجاد و نفرت‌پراکنی می‌کنند. قبل از واکنش نشان دادن به مطالبی از این دست، ابتدا به منبع آن توجه کنید. هر مطلبی که ادعا می‌کند قابل‌اعتماد است، باید حاوی پیوندهایی به منابع اصلی باشد. مطلب بدون ارجاع به منبع اصلی قابل‌اعتماد نیست. گاهی اوقات هم ارتش سایبری به منظور بدنام کردن مخالفان تصاویر جعلی یا تصاویر مربوط به وقایع دیگر را منتشر می‌کنند. در این مواقع، به جزئیات تصاویر دقت کنید و برای اینکه ببینید در تصویر تغییر ایجاد شده است یا خیر، آن را با سرویس جست‌وجوی تصویر گوگل یا ابزارهای مشابه بررسی کنید.

تا همین چند ماه پیش، بسیاری از افراد به قدرت هشتگ‌ها باور نداشتند اما در دو ماه اخیر مشخص شد که استفاده از هشتگ راهی برای رساندن صدا به جهانیان است. از این رو هشتگ‌های جعلی و نادرست در رسانه‌های اجتماعی را گزارش کنید.

دقت داشته باشید که به تریبون جمهوری اسلامی تبدیل نشوید! اگر از یک فرد شناخته‌شده مطلبی مشکوک منتشر شد، قبل از واکنش به آن، از اصالت حساب مطمئن شوید. ممکن است از اطلاعات یک شخص برای ساخت حساب جعلی استفاده شده باشد.

بازنشر اعتراف‌های اجباری رویکردی در راستای سرکوب دیجیتال حکومت است و به اشتراک‌ گذاشتن این مطالب به انتشار هراس‌افکنی و پیشبرد خواسته‌‌های حکومت کمک می‌کند. از این رو امتناع از بازنشر این نوع محتوا، به شکست سیاست‌های هراس‌افکنانه حکومت منجر خواهد شد.

اگر در رسانه‌های اجتماعی به‌صورت ناشناس فعالیت می‌کنید، در صورتی که پیامی تهدیدآمیز دریافت کردید، آن را به صورت عمومی منتشر نکنید؛ چون ممکن است انتشار این پیام به شناسایی هویت شما منتهی شود.

بیشتر از تکنولوژی