وزیر انرژی عربستان سعودی مذاکرات درباره افزایش تولید نفت را رد کرد

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان گفت «همه می‌دانند که اوپک‌پلاس هیچ تصمیمی را قبل از نشست‌های خود مطرح نمی‌کند»

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت اوپک‌پلاس در صورت نیاز مجددا تولید نفت را تعدیل می‌کند-Mazen Mahdi / AFP

عربستان سعودی روز دوشنبه، ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان)، اعلام کرد که اوپک‌پلاس به تصمیم قبلی درباره کاهش تولید متعهد می‌ماند و ممکن است برای ایجاد تعادل در بازار در میانه کاهش قیمت، تمهیدات بیشتری اتخاذ کند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، گزارش رسانه‌ها را مبنی بر مذاکره سعودی با دیگر تولیدکنندگان اوپک‌پلاس برای افزایش تولید نفت، رد کرد.

پیش‌تر در روز دوشنبه، روزنامه «وال‌استریت‌ژورنا»ل به نقل از منابعی در اوپک که نامشان را اعلام نکرد، گفت که مذاکرات درباره افزایش تولید تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز برای نشست بعدی اوپک‌پلاس، که قرار است در تاریخ چهارم دسامبر برگزار شود، در جریان است.

خبرگزاری عربستان سعودی ‌به نقل از وزیر انرژی این کشور گفت: «همه می‌دانند که اوپک‌پلاس هیچ تصمیمی را قبل از نشست‌های خود مطرح نمی‌کند.»

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان با اشاره به اینکه «تصمیم فعلی اوپک‌پلاس برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای روزانه تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت،» تاکید کرد که در صورت نیاز به اتخاذ تدابیر بیشتر برای کاهش تولید و ایجاد تعادل مجدد در عرضه و تقاضا، عربستان سعودی همواره آماده مداخله است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی انتشار گزارش «وال‌استریت‌ژورنال»، قیمت نفت با کاهش پنج‌ درصدی به زیر ۸۳ دلار برای هر بشکه رسید، و سپس با اظهارات وزیر انرژی عربستان، اندکی افزایش یافت. قیمت نفت خام برنت نیز با کاهش یک درصدی به ۸۶ دلار و ۷۰ سنت رسید.

ماه گذشته اوپک‌پلاس در اقدامی نامنتظره تصمیم گرفت تولید نفت را کاهش دهد. به نوشته خبرگزاری رویترز، بعید است که اوپک‌پلاس در زمان کاهش قیمت و افزایش نگرانی درباره چشم‌انداز اقتصادی، تولید را افزایش دهد.

«وال‌استریت‌ژورنال» نوشته بود که در پی رای یک دادگاه فدرال در آمریکا مبنی بر آنکه شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، باید در ارتباط با یک پرونده مربوط به قتل جمال خاشقجی، مصونیت داشته باشد، موضوع افزایش تولید نفت مطرح شده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، حکم مصونیت به منزله امتیازی برای ولیعهد عربستان سعودی است و جایگاه او را در مسند رهبر عملی عربستان، به‌ویژه پس از تلاش چند ماهه دولت جو بایدن برای منزوی کردن او، مستحکم می‌کند.

به دنبال کاهش تقاضای چین و کشورهای اروپایی، بازارهای نفت خام در روزهای اخیر تضعیف شده‌اند.

تصمیم اخیر اوپک‌پلاس به کاهش تولید نفت و در پی آن، افزایش قیمت، خشم آمریکا را برانگیخته بود. شماری از قانونگذاران آمریکایی از دولت ایالات متحده خواسته‌اند که در واکنش، کمک‌های تسلیحاتی به عربستان سعودی را متوقف کند.

آمریکا همچنین می‌گوید که نقش عربستان سعودی در افزایش قیمت نفت، به معنی درآمد بیشتر روسیه از صدور نفت، و استفاده از آن در جنگ اوکراین است.

عربستان سعودی همواره تاکید کرده است که تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت، صرفا اقتصادی است و انگیزه‌های سیاسی در آن راه ندارد.

بیشتر از اقتصاد