علیرضا فخاری، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران، استاندار تهران شد

علیرضا فخاری پیش از این از مقام‌های ارشد سپاه پاسداران بود و تا زمستان ۱۴۰۰، معاونت هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا را برعهده داشت

علیرضا فخاری، از مقام‌های پیشین ارشد سپاه پاسداران، روز یکشنبه، ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر)، با تایید هیات دولت، استاندار تهران شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هیات دولت در جلسه عصر روز یکشنبه به ریاست ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، و به پیشنهاد وزیر کشور، به انتصاب علیرضا فخاری به مسند استانداری تهران رای اعتماد داد.

علیرضا فخاری در شرایطی به استانداری تهران برگزیده می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین اعتراضات مردم ایران در چهار دهه اخیر، در سراسر کشور در جریان است. در این وضعیت، خبرگزاری‌های داخلی با خودداری از ذکر سوابق علیرضا فخاری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نوشته‌اند او پیش از این «معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن بود و معاون استاندار تهران، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، عضو هیات‌مدیره شرکت راهسازی و عمران ایران،‌ مشاور وزیر نفت، و فرمانداری شهرستان دماوند را در کارنامه خود دارد.»

این پنهانکاری در حالی صورت می‌گیرد که علیرضا فخاری پیش از این از مقام‌های ارشد سپاه پاسداران بود و تا زمستان ۱۴۰۰، معاونت هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا را برعهده داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد وحیدی، وزیر کشور، که علیرضا افتخاری با پیشنهاد او در هیات دولت رای اعتماد گرفت، نیز از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران است که سابقه وزارت دفاع را نیز دارد.

علیرضا فخاری با حکم ابراهیم رئیسی جایگزین محسن منصوری در استانداری تهران شد و محسن منصوری به معاونت اجرایی و سرپرستی نهاد ریاست‌جمهوری منصوب شد. 

علیرضا فخاری در زمان مسئولیتش در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد، در پاسخ به این پرسش كه آیا «سازمان نظامی و انقلابی سپاه و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا» دو نهاد متفاوت از یكدیگرند، گفت: «خیر، این قرارگاه در راستای مسیر حركت سپاه فعالیت می كند.»

ناظران سیاسی معتقدند که نقش سرداران سپاه پاسداران در دولت ابراهیم رئیسی، روندی رو به گسترش داشته‌ است و با توجه به گسترده‌تر شدن خیزش سراسری در ایران از زمان کشته‌شدن مهسا امینی، سپاهی‌ها نیز نقش سنگین‌تر و وسیع‌‌تری در تمامی ابعاد دولت رئیسی، و نیز سرکوب اعتراضات مردم، بر عهده گرفته‌اند.