لحن دولت پاکستان مقابل گروه طالبان تندتر می‌شود

تنش‌های مرزی و حمایت از طالبان پاکستانی چالش‌های تازه میان دو کشور است

پاکستان به‌عنوان حامی اصلی گروه طالبان، در ۲۰ سال گذشته، ضمن حمایت از این گروه، پایگاه‌های زیادی برای آنان در خاک خود فراهم کرد- Mohsen KARIMI / AFP

دولت‌مداران پاکستانی کم‌کم لحن انتقادی خود را مقابل گروه طالبان که حالا قدرت در افغانستان را به دست دارند، تندتر می‌کنند. مقام‌های پاکستانی از گسترش تروریسم در افغانستان به‌تندی انتقاد می‌کنند و حتی می‌گویند صبر جهان در مقابل طالبان به آخر رسیده است. 

روزنامه انگلیسی‌زبان داون، چاپ پاکستان، روز یکشنبه، ۲۹ آبان‌ماه، بخشی از سخنرانی منیر اکرم، سفیر و نماینده کشور پاکستان در سازمان ملل متحد، درباره افغانستان را منتشر کرد. منیر اکرم در این سخنرانی گفت دولت پاکستان با نگرانی به گسترش افراط‌گرایی و رشد گروه‌های تروریستی در افغانستان می‌نگرد. او افزود، ما همچنان با حملات تحریک طالبان پاکستان از آن‌سوی مرزها روبروییم که منابع دیگر از آن‌ها حمایت می‌کنند. 

به‌گفته منیر اکرم تهدید واقعی ازسوی گروه شبه‌نظامی دولت اسلامی و تحریک طالبان پاکستان است. او همچنین این بخش از گفته‌هایش را اینطور ادامه داد: «ما هنوز در مواجهه با آن‌ها مشکل داریم، زیرا عوامل دیگری نیز در این کار نقش دارند و ما می‌دانیم که آن‌ها چیستند.» سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد همچنین گفت که در مساله نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان و به انزوا کشاندن آنان در این کشور، پاکستان نیز با جامعه جهانی همنوا است. 

پیش از سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد، وزیر خارجه پاکستان نیز به‌تندی به گروه طالبان تاخته بود. بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، در یک نشست خبری، روز جمعه در اسلام‌آباد به خبرنگاران گفت پاکستان دولت طالبان افغانستان را بدون اجماع جهانی به رسمیت نمی‌شناسد و هشدار داد که صبر جهان دربرابر این گروه اسلام‌گرا روبه کاهش است. او گفت تا آنجا که به‌ موضوع به‌رسمیت‌شناختن آن‌ها مربوط می‌شود، پاکستان مایل به برخورد انفرادی نیست و ترجیح می‌دهد این روند را با اجماع بین‌المللی دنبال کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دهه ۹۰ میلادی، زمانی‌که طالبان توانستند بخش بیشتر افغانستان، ازجمله کابل پایتخت را به تصرف خود درآورند، پاکستان اولین کشور در میان سه کشوری بود که دولت طالبان را به رسمیت شناخت. 

زرداری از حاکمان اسلام‌گرای طالبان در کابل خواست تا به تعهدات کلی خود به افغان‌ها و جهان، مبنی‌بر مبارزه با تروریسم بین‌المللی و احترام به حقوق بشر همه افغان‌ها، ازجمله دسترسی زنان به آموزش، عمل کنند. او افزود که این امر پاکستان را در موقعیت بهتری برای جلب حمایت و کمک به مردم افغانستان قرار می‌دهد. زرداری هشدار داد که صبر جهان دربرابر طالبان روبه اتمام است؛ اما با وجود این چالش‌ها، او افزود که پاکستان بر حفظ تعامل با افغانستان تاکید می‌کند و معتقد است که نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنند. او از درخواست‌های بین‌المللی از طالبان برای «پیشرفت عملی» در ممانعت از تهدید گروه‌های تروریستی بین‌المللی برای پاکستان و دیگر کشورها از پناهگاه‌های افغانستان، حمایت کرد. 

به نظر می‌رسد صبر پاکستان هم مانند جهان درمقابل طالبان درحال به‌سر رسیدن است. تنش‌ها میان دولت‌مداران طالب و مقام‌های دولت پاکستان روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. تنها در یک ماه گذشته، سه تنش و درگیری در مناطق مرزی افغانستان با پاکستان صورت گرفته که تلفات هم داشته است. طالبان برخلاف میل پاکستان، به‌صورت مستمر درحال برچیدن حصارهای مرزی‌اند و ادعا دارند که هنوز خط دیورند را به‌عنوان مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان به رسمیت نمی‌شناسند. 

طالبان میانجی مذاکرات بسیاری برای آشتی‌دادن میان دولت پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی(TTP) بوده، اما دربرابر خواست دولت پاکستان برای قطع همکاری با این گروه مقاومت کرده و این رابطه را همچنان زنده نگه داشته است. مقام‌های طالبان بارها ادعا کرده‌اند که اجازه نمی‌دهند هیچ گروهی از افغانستان علیه کشورهای دیگر اقدام کند، اما در عمل اقدامی برای جلوگیری از این کار صورت نداده‌اند. طالبان پاکستان در افغانستان پایگاه‌های آموزشی دارند و به‌راحتی میان پاکستان و افغانستان تردد می‌کنند. داعش و القاعده هم حملات خود را به کشورهای آسیای میانه صورت می‌دهند و طالبان کوچک‌ترین اقدامی برای جلوگیری از این حملات نکرده است. 

در نشست فرمت مسکو که هفته گذشته برگزار شد، تقریبا اکثر کشورهای شرکت‌کننده تایید کردند که طالبان حالا به نگرانی اصلی کشورهای منطقه تبدیل شده‌اند. 

پاکستان به‌عنوان حامی اصلی گروه طالبان، در ۲۰ سال گذشته، ضمن حمایت از این گروه، پایگاه‌های زیادی برای آنان در خاک خود فراهم کرد. با اینکه گفته می‌شود دولت پاکستان نفوذ زیادی بر طالبان دارند، اما تاکنون نتوانسته‌اند این گروه را قانع کنند که دست از حمایت از تحریک طالبان پاکستانی بردارند. 

بیشتر از جهان