خاکسپاری پنج تن از کشته‌شدگان در میان شعارهای ضدحکومتی

مهاباد، دیواندره و بوکان کانون تجمع‌های اعتراضی شنبه شب

مراسم خاکسپاری دست‌کم پنج نفر از معترضان کشته‌شده روز و عصر شنبه در میان شعارهای ضدحکومتی مردم انجام شد و از سوی دیگر، شهرهای تهران، شیراز، گلپایگان، سنندج، سقز، ملکان، خوی و بسیاری دیگر از شهرها شاهد تجمع‌های اعتراضی گسترده بودند. مهاباد، بوکان و ودیواندره نیز کانون مقاومت مردم در مقابل حمله‌های خونین و تیراندازی‌های گسترده نیروهای سرکوبگر بودند.

مردم شهر مهاباد روز شنبه پس از خاکسپاری دو تن از معترضان کشته‌شده به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، به راهپیمایی‌های خیابانی خود در شنبه شب ادامه دادند.

ویدیوها و گزارش‌ها از مهاباد حاکی است که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی با اعزام گسترده نیرو به مهاباد، در ساعت‌های پایانی شنبه شب با قطع برق بسیاری از مناطق این شهر، حمله‌های گسترده و خونینی را علیه مردم مهاباد آغاز کرده‌اند و حجم تیراندازی نیروهای سرکوبگر به سوی مردم معترض، بسیار بالا بوده است.

معترضان در شهر خوی، برای دومین شب متوالی تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده و شعارهای ضدحکومتی از جمله شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «حکومت بچه‌کش، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» سردادند.

در شهر کردنشین پیرانشهر در آذربایجان غربی نیز، مردم معترض با روشن کردن آتش خیابان‌ها و همچنین کمربندی این شهر را تسخیر کردند. با وجود حمله‌های مکرر و تیراندازی نیروهای سرکوبگر به سوی مردم پیرانشهر، بیشتر خیابان‌های این شهر تا ساعات پایانی شنبه شب در اختیار مردم معترض بود.

مردم شهر بوکان، یکی دیگر از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی، نیز شنبه شب باردیگر صحنه تجمع‌های اعتراضی ضدحکومتی بود. شماری از روستاهای بوکان از جمله روستای کانی رش نیز شنبه شب با پیوستن به خیزش سراسری شاهد راهپیمایی‌های اعتراضی مردمی بودند.

در شهرهای تکاب و اشنویه نیز شنبه شب مردم به تجمع‌های اعتراضی خیابانی ضدحکومتی و سردادن شعارها علیه جمهوری اسلامی ادامه دادند.

شهر تبریز شنبه شب شاهد اعتراض‌های پراکنده بود. شهر ملکان در استان آذربایجان‌ شرقی نیز شنبه شب صحنه تجمع‌های اعتراضی ضدحکومتی بود. مردم تعدادی از خیابان‌های ملکان را با روشن کردن آتش بستند و در راهپیمایی اعتراضی خود شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند.

بسیاری از شهرهای استان کردستان از جمله سنندج، سقز، مریوان، کامیاران، قروه و دیواندره شنبه شب شاهد تجمع‌های اعتراضی گسترده مردمی و حمله‌های خشونت‌آمیز و تیراندازی نیروهای سرکوبگر به سوی مردم بود.

مردم شهر مریوان شنبه شب، در تجمع اعتراضی گسترده‌ای بسیاری از خیابان‌های این شهر را تسخیر کرده و با روشن کردن آتش این خیابان‌ها را مسدود کردند.

 با وجود حمله شدید و تیراندازی مستقیم نیروهای سرکوبگر به سوی مردم معترض مریوان، اعتراض‌های ضدحکومتی در این شهر همچنان ادامه داشته و مردم در چندین محلە مریوان به سردادن شعارهای ضدحکومتی ادامه دادند.

شهر سقز، زادگاه مهسا امینی، نیز سه‌شنبه شب شاهد ادامه تجمع‌های اعتراضی ضدحکومتی مردم این شهر با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» بود. نیروهای سرکوبگر برای شناسایی و سرکوب معترضان در سقز از پهپاد و کوادکوپتر استفاده کرده‌اند.

شهر سنندج مرکز استان کردستان نیز شنبه شب باردیگر صحنه تجمع‌های اعتراضی ضدحکومتی مردم این شهر بود. با وجود استقرار گسترده نیروهای سرکوبگر، مردم معترض در مناطقی از شهر سنندج با روشن کردن آتش خیابان‌ها را بستند و اقدام به سر دادن شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» کردند.

در دهگلان نیز نیروهای سرکوبگر با حمله به روستای قروچیا، شماری از مردم این روستا را مورد ضرب و جرح قرار دادند و دست‌كم ۲۵ نفر از جوانان این روستا را بازداشت کردند. این روستا جمعه شب شاهد تظاهرات ضد حکومتی و تجمع مردم مقابل  «منزل دایه شریفه مادر رامین حسین‌پناهی» بود.

شهر دیواندره روز نیز شامگاه شنبه، شاهد تجمع‌های اعتراضی ضدحکومتی مردم این شهر بود. مردم معترض در این شهر با سردادن شعارهای ضدحکومتی اغلب خیابان‌ها را به تسخیر خود در آوردند و برای ساعاتی نیروهای سرکوبگر را از خیابان‌های مرکزی شهر فراری دادند.

در ساعات شامگاهی شنبه، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی با پرتاب گاز اشک‌آور، سلاح‌های ساچمه‌زن و همچنین شلیک گلوله جنگی به مردم دیواندره حمله کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایت حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد که نیروهای سرکوبگر در شهر دیواندره مردم را به رگبار بستند و دست‌کم ۳ نفر از مردم معترض را کشتند. نام یکی از این کشته‌شدگان حبیب‌الله فتحی اعلام شده است.

شهر گرمسار نیز شنبه شب، شاهد اعتراض‌های پراکنده مردم و به‌ویژه زنان علیه جمهوری اسلامی بود و یک زن در مقابل نیروهای امنیتی که قصد سرکوب معترضان را داشتند، شعار داد: «حکومت بچه‌کش نمی‌خواهیم.»

در استان ایلام هم مردم شهر مورموری در شهرستان آبدانان شنبه شب، تجمع‌های اعتراضی خیابانی علیه جمهوری اسلامی برگزار کردند.

مردم شهر گلپایگان در استان اصفهان نیز شنبه شب با راهپیمایی اعتراضی ضدحکومتی، به سر دادن شعار «می‌جنگیم می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم» پرداختند.

مردم مراسم خاکسپاری پنج تن از کشته‌شدگان را به تجمع‌ اعتراضی ضد حکومتی تبدیل کردند

مردم شیراز روز شنبه مراسم خاکسپاری سجاد قائمی را به صحنه سردادن شعارهای ضدحکومتی تبدیل کردند. شعارهایی چون «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشته شه»، «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران را پس می‌گیریم» و «مرگ بر دیکتاتور»، «قشقایی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» از جمله شعارهای معترضان در شیراز بود.

نیروهای سرکوبگر در بخشی از مراسم خاکسپاری سجاد قائمی به مردم و بستگان او یورش بردند و شماری از حاضران در این مراسم را زخمی و مصدوم کردند. در مقابل، مردم اقدام به مقاومت کردند که موجب فرار شماری از نیروهای اعزام‌شده به این شهر شد.

در تهران نیز مردم معترض در مراسم خاکسپاری حمیدرضا روحی، دانشجوی معترض که پنجشنبه با شلیک نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شد، در بهشت زهرا شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشته شه»، «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» ، «از خون جوانان وطن لاله دمیده، عدالت کجایی»، و «این گل پرپر شده، فدای میهن شده» سردادند و سرود «ای ایران» را همخوانی کردند.

شامگاه شنبه نیز جمعی از مردم و بستگان حمیدرضا روحی مقابل منزل او در خیابان نیلوفر دوم شهر زیبا تجمع کردند. هم‌زمان، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی نیز برای سرکوب اعتراض‌ها در این منطقه اقدام به اعزام گسترده نیروهای یگان ویژه به شهر زیبا کردند.

مردم مهاباد هم روز شنبه با حضور چند هزار نفری در مراسم خاکسپاری کمال احمدپور، از کشته‌شدگان تجمع‌های اعتراضی روز جمعه، پیکر او را در میان شعارهایی چون «شهید نمی‌میرد»، «مرگ بر دیکتاتور» و «کرد، بلوچ، آذری، آزادی و برابری» تشییع کردند.

جمعی از مردم مهاباد نیز روز شنبه در مراسم خاکسپاری مهران رحمانی در روستای قالوی زندان مهاباد شرکت کردند و شعار «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر جاش» و «زن، زندگی، آزادی» سردادند.

مهران رحمانی، روز جمعه ۲۷ آبان‌ماه، در تجمع‌های اعتراضی مهاباد با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر به‌شدت زخمی شد و پس از انتقال به یکی از بیمارستان‌های ارومیه، جان خود را از دست داد.

در بوکان نیز مردم معترض در مراسم خاکسپاری «هوا جان ‌جان» شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، « زن، زندگی، آزادی» و «شهید نمی‌میرد» سردادند.

همچنین، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داد که بیش از ۵۰ نفر از نیروهای سپاه پاسداران روز شنبه با هجوم به بیمارستان قلی‌پور بوکان، پیکر شهریار محمدی، از کشته‌شدگان تجمع‌ اعتراضی روز جمعه بوکان، را ربوده‌ و مخفیانه دفن کردند.

مردم شهر اردبیل روز شنبه با حضور گسترده‌ بر مزار اسرا پناهی در آرامستان محله علی‌آباد این شهر، چهلم این دانش‌آموز کشته‌شده را به صحنه اعتراض ضدحکومتی تبدیل کردند. مردم در چهلم اسرا پناهی شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

جمعی از مردم و دانش‌آموزان نیز در چهلم اسرا پناهی مقابل مدرسه شاهد این شهر تجمع کرده و شعارهایی چون «از اردبیل تا تهران، جانم فدای ایران» سردادند.