سفر گزارشگران صداوسیما به قطر منتفی شد

قرار بود احمدی برای بازی ایران مقابل انگلیس، یوسفی برای دیدار مقابل ولز و خیابانی برای دیدار مقابل آمریکا راهی قطر شوند

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی،‌ به فاصله یک روز تا شروع بازی‌‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ اعلام شد که هیچ‌کدام از گزارشگران صداوسیما برای گزارش این مسابقات راهی قطر نمی‌شوند.

این خبر در شرایطی اعلام شده است که پیش‌تر گفته شده بود طبق تصمیم‌گیری مدیران صداوسیما و همچنین تهیه‌کننده ویژه برنامه جام جهانی،‌ قرار است سه گزارشگر برای دیدارهای ایران راهی قطر شوند و بازی‌های تیم ملی را از آنجا برای بینندگان تلویزیونی گزارش کنند.

قرار بود محمدرضا احمدی برای بازی ایران مقابل انگلیس، پیمان یوسفی برای بازی مقابل ولز و جواد خیابانی برای بازی مقابل آمریکا راهی قطر شوند، ولی به نظر می‌رسد که در لحظه آخر تصمیم مدیران صداوسیما تغییر کرده است و حالا هیچ‌کدام از گزارشگران به این سفر نخواهند رفت.

گزارشگران صداوسیما در حالی از تهران مسابقات را برای بینندگان گزارش می‌کنند که با توجه به خرید حق پخش کامل بازی‌های جام جهانی، می‌توانستند در جایگاه مخصوص گزارشگران در استادیوم‌های قطر قرار بگیرند.

برای این تصمیم ناگهانی دلیلی اعلام نشده است، اما به نظر می‌رسد چنین اتفاقی به دلیل واهمه جمهوری اسلامی از پخش شعارهای ضد حکومتی معترضان در استادیوم باشد. در صورت گزارش غیرمستقیم، امکان بیشتری برای سانسور صدا و تصویر هوادارانی که می‌خواهند با شعارها و نمادهایی علیه جمهوری اسلامی بر سکوها بنشینند،‌ وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عملکرد فوتبالیست‌های اعزامی به جام جهانی فوتبال در هفته‌های گذشته با انتقادهای بسیاری مواجه شده است. بی‌تفاوتی بازیکنان تیم ملی به خیزش مردم ایران و سرکوب خشونت‌بار حکومت، ناراحتی و خشم کاربران رسانه‌های اجتماعی را به همراه داشته است.

انتشار تصاویری از دیدار بازیکنان تیم ملی فوتبال با ابراهیم رئیسی، واکنش گسترده‌ای در شبکه‌های مجازی داشت. ملی‌پوشان پیش از پرواز به قطر برای شرکت در جام جهانی ۲۰۲۲، به دیدار رئیس‌جمهوری رفتند و در تصاویری که منتشر شده است تعدادی از آن‌ها دست به سینه مقابل رئیسی خم شده‌اند.

پس از آن، هواداران فوتبال انتظار داشتند که ملی‌پوشان در نشست‌های خبری که در حاشیه جام جهانی در قطر برگزار می‌شود از اعتراض‌های سراسری حمایت یا با مردم همدردی کنند، اتفاقی که رخ نداد و حتی با انتشار تصاویر خندانی از بازیکنان فوتبال تیم ملی ایران همراه شد.

رفتار اعضای تیم ملی با واکنش‌های برخی از فوتبالیست‌های سرشناس ایرانی مواجه شد. یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس که پیش‌تر در حمایت از اعتراض‌های مردم ایران سر خود را تراشیده بود، با انتشار پستی در اینستاگرام نوشت: «تو درس معرفت نمی‌شه بیش از صفر به شما داد.»

تیم ملی ایران در حالی عازم مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ می‌شود که پیش‌تر برخی از نهادهای حقوق بشری خواهان حذف این تیم شده بودند. ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی، سرکوب خشونت‌بار معترضان، ارسال تجهیزات نظامی به روسیه در جنگ علیه اوکراین و سایر موارد نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی، دلایلی است که از سوی مخالفان حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی اعلام شد.

با وجود این درخواست‌ها چنین اتفاقی نیفتاد و جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، روز شنبه ۲۸ آبان، در پاسخ به سوالی در مورد حذف نشدن تیم جمهوری اسلامی از جام جهانی گفت: «ما باید بتوانیم با فوتبال همه را گرد هم بیاوریم. آیا همه در ایران هیولا هستند؟ شاید خیلی مسائل بد در ایران باشد، اما همه که در ایران بد نیستند.»

بیشتر از فوتبال