انتشار فهرستی از نویسندگان بازداشتی در خیزش سراسری مردم ایران

جمهوری اسلامی با بازداشت نویسندگان امیدوار است این خیزش سراسری را سرکوب کند

برخی گزارش‌ها از بازداشت بیش از ۱۲۰ نویسنده، شاعر، مترجم و روزنامه‌گار در ایران حکایت دارد. کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای نام گروهی از نویسندگان بازداشتی در جریان خیزش سراسری در ایران را منتشر کرد.

این کانون حضور مردم ایران در خیابان‌ها را «جنبش آزادی‌خواهی» نامید که تاکنون بازداشت هزاران نفر را در پی داشته است و نام ده‌ها نویسنده، مترجم و شاعر نیز در میان آن‌ها دیده می‌شود.

در بیانیه این کانون آمده است برخی از این نویسندگان همچنان در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس‌اند.

امیرحسین بریمانی، آتفه چهارمحالیان، محسن زهتابی، محمود طراوت‌روی، مژگان کاوسی، نصیبه نامی، سعید هلیچی، ماندانا صادقی، رضا محمدی، علیرضا ایزدی، بهناز امانی، بنفشه کمالی، یوسف گرامی‌پور، ارغوان وثوق انصاری، امیرحسین آتش و آرش رمضانی، ازجمله نویسندگان، مترجمان و شاعرانی‌‌اند که کانون نویسندگان از بازداشت و حبس آن‌ها خبر داده است.

نوید سیدعلی‌اکبر، کرم‌الله سلیمانی، منصوره موسوی، شیلان کردستانی، بیان عزیزی، مونا برزویی، بهروز یاسمی از دیگر نویسندگان و مترجمان و شاعرانی‌‌اند که طی این مدت بازداشت و با قید وثیقه یا تعهد آزاد شده‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده است پیش از قتل مهسا امینی نیز نویسندگان دیگری همچون مهوش ثابت، رضا خندان، آرش گنجی، کیوان مهتدی، سعید مدنی، خسرو صادقی بروجنی بازداشت و زندانی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو روز پیش نیز گروهی از فعالان اهل قلم، فهرستی از ۱۲۰ نویسنده، هنرمند و روزنامه‌نگار بازداشتی در ۶۰ روز اخیر منتشر کردند که نام سعید هلیچی، امیرحسین بریمانی، آتفه چهارمحالیان، محمود طراوت‌روی، محمد شعبانی، محمود میرزایی و نیک یوسفی در این فهرست دیده می‌شد.

جمهوری اسلامی یکی از نظام‌های ناقض آزادی بیان و حقوق بشر در جهان شناخته می‌شود که در پی چهار دهه حکمرانی روحانیان شیعه، صد‌ها نویسنده، مترجم، شاعر و هنرمند در ایران کشته، زندانی یا مجبور به ترک وطن شده‌اند.

از زمان به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی در ایران هم دامنه محدودیت‌ها، فشار‌ها و سانسور‌ها علیه هنرمندان و چهره‌های سرشناس تشدید شده که این وضعیت در دو ماه گذشته با بازداشت، ارعاب و تهدید برخی از آن‌ها همراه شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی از این چهره‌های سرشناس فرهنگی، هنری، ادبی و ورزشی به‌عنوان یکی از عاملان تشدید اعتراض‌های سراسری و تشویق مردم ایران برای حضور در خیابان‌ها نام می‌برند و در مورد ادامه فعالیت‌های آن‌ها هشدار می‌دهند.

از زمان آغاز خیزش سراسی مردم ایران، نیرو‌های امنیتی، انتظامی و لباس شخصی دست‌کم ۳۴۰ نفر را کشته‌اند و هزاران نفر دیگر را بازداشت کرده‌اند.

بسیاری از نهاد‌های مدافع حقوق بشر و کشور‌های غربی هم این سرکوب‌ها را محکوم کرده‌اند.