احمد مسعود: در غیاب یک نظارت جدی، اقدام‌های بشردوستانه هم به تقویت طالبان کمک می‌کند

رهبر جبهه مقاومت ملی می‌گوید دست‌کم ۲۳ گروه تروریستی در افغانستان حضوری فعال دارند

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان: طالبان از نظر فساد مالی شبیه دولت پیشین افغانستان‌اند از حمایت آمریکا برخوردار بود-JOE KLAMAR / AFP

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در مصاحبه با رسانه آمریکایی بریت بارت (Breitbart)، ضمن قدردانی از تلاش‌های جامعه جهانی بابت ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان تاکید کرد که در غیاب یک نظارت جدی و دقیق، ارسال ۴۰ میلیون دلار پول نقد به صورت هفتگی به افغانستان، به تقویت «رژیم ترور» در افغانستان می‌انجامد.

به گفته مسعود، طالبان با غارت منابع در افغانستان ثروت زیادی به دست می‌آورند اما جامعه جهانی هم با ارائه کمک‌های بشردوستانه و به صورت ناخواسته، برای این گروه درآمد بیشتری فراهم می‌کند.

مسعود در مورد شفاف نبودن روند هزینه شدن پول‌های نقدی که به نام کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان فرستاده می‌شود، هشدار داد و گفت: «هر هفته ۴۰ میلیون دلار از طریق کمک‌های بشردوستانه ارسال می‌شود. ما بسیار از آن قدردانی می‌کنیم. اما در نبود نظارت دقیق، حمایت‌های این‌چنینی به طالبان قدرت می‌دهد.»

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان افزود که طالبان از نظر فساد مالی شبیه دولت پیشین افغانستان که از حمایت آمریکا برخوردار بود، عمل می‌کند و این مسئله باعث می‌شود پول‌های کمک‌شده به افغانستان به سرقت برود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود تصریح کرد: «من معتقدم که این سیاست بسیار ضعیف است و در این مورد خوب فکر نشده است. آمریکا باید به وضعیت افغانستان توجه بیشتری داشته باشد؛ زیرا حمایت‌های بشردوستانه نباید به توانمند شدن طالبان یا دیگر گروه‌های تروریستی منجر شود.»

۲۳ گروه تروریستی در افغانستان حضور دارند

احمد مسعود با اشاره به روابط نزدیک طالبان و القاعده گفت: «هم‌اکنون دست‌کم ۲۳ گروه تروریستی در افغانستان تحت سلطه طالبان، حضور دارند و آزادانه فعالیت می‌کنند.»

مسعود در مورد تداوم ارتباط و همکاری طالبان و القاعده گفت: «رابطه بین القاعده و طالبان رابطه معلم و دانش‌آموز است و چنین رابطه‌ای هم ناگسستنی است؛ چون بر اساس ایدئولوژی شکل گرفته است.»

او اضافه کرد: «با سلطه طالبان بر افغانستان، هزاران تروریست خارجی که در آن کشور حضور دارند، خود را تقویت کرده‌اند.»

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان قدرت‌گیری تروریست‌های خارجی در افغانستان را نتیجه بی‌توجهی دولت‌های غربی به اوضاع افغانستان و خودداری این دولت‌ها از همکاری با نیروهای مقاومت ضدطالبان دانست. او در ادامه خاطرنشان که نیروهای مقاومت ضدطالبان از حمایت گسترده مردم در افغانستان برخوردارند؛ چون وحشتی که طالبان به راه انداخته‌اند، به نفرت گسترده مردم از این گروه منجر شده است.

احمد مسعود در پاسخ به این پرسش که از جامعه جهانی و دولت‌هایی که در امور افغانستان فعال‌اند، چه می‌خواهد، گفت: «من هیچ‌ حمایت نظامی نمی‌خواهم. آنچه درخواست می‌کنم، توجه واقعی به اوضاع و حمایت سیاسی صادقانه است. حمایت سیاسی از مردم افغانستان در یافتن راه‌حل‌های سیاسی برای وضعیت افغانستان.»

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان تاکید کرد که جامعه جهانی باید فشار بر طالبان را افزایش دهد تا این گروه حاضر شود پای میز مذاکره بیاید و یک گفت‌وگوی ملی شکل گیرد.

مسعود با اشاره به پیوستن شماری از اعضای طالبان به جبهه مقاومت ملی، به نارضایتی گسترده در داخل و خارج افغانستان از عملکرد این گروه و خشونت روزافزونی که طالبان بر مردم اعمال می‌کنند، پرداخت و تاکید کرد فرصت گفت‌وگو و مذاکره برای پایان دادن به بحران افغانستان وجود دارد.

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، در سال ۲۰۲۱ و در آستانه پیشروی طالبان به سمت مراکز شهرها و فروپاشی دولت پیشین افغانستان، در پنجشیر شکل گرفت و پس از سقوط کابل، به دفاع از پنجشیر پرداخت. نیروهای این جبهه ۶ سپتامبر ۲۰۲۱ و پس از درگیری سنگین با طالبان، به کوهستان‌های پنجشیر عقب‌نشینی کردند و از آن زمان تاکنون با طالبان می‌جنگند. این جبهه در یک‌ ‎سال گذشته نفوذ خود را از پنجشیر به پنج استان شمال و شمال‌شرق افغانستان توسعه داد و در این مدت درگیری‌های سنگینی با طالبان داشت.

جبهه مقاومت ملی افغانستان از نیروهای امنیتی دولت سابق افغانستان و نیروهای جهادی باقی‌مانده از تشکیلات نظامی احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، تشکیل شده است و فعلا در استان‌های پنجشیر، بغلان، پروان، کاپیسا، تخار و بدخشان افغانستان  فعالیت می‌کند.

بیشتر از جهان