قدرتمندترین موشک فضایی ناسا ۵۰ سال پس از آپولو از زمین برخاست

ناسا تا سال ۲۰۲۵  حدود ۹۳ میلیارد دلار برای این پروژه هزینه خواهد کرد

کپسول خدمه این موشک به مدار ماه فرستاده می‌شود و سپس در دسامبر به زمین بازمی‌گردد_ Gregg Newton / AFP

موشک فضایی جديد ناسا، روز چهارشنبه ۱۶ اکتبر (۲۵ آبان)، در نخستین پرواز خود از زمین  به سوی ماه، به هوا برخاست. این پرتاب بدون سرنشین شامل سه آدمک آزمايشی است و گام بزرگی برای آمريکا به شمار می‌رود. برای نخستین بار پس از برنامه آپولو در ۵۰ سال پيش، آمریکا به بازگرداندن فضانوردان به ماه، نزديک‌تر خواهد شد.

به گزارش‌ اسوشیتدپرس، اگر همه چیز در طول سه هفته خوب پیش برود، کپسول خدمه این موشک به مدار ماه فرستاده می‌شود و سپس در دسامبر به زمین بازمی‌گردد. پس از سال‌‌ها تاخیر و خرج میلیاردها دلار بیشتر از بودجه اولیه، سیستم پرتاب موشک فضایی از مرکز فضایی کندی با چهار میلیون کیلوگرم رانش بالا رفت. کمتر از دو ساعت پس از پرواز، کپسول اوریون از مدار زمین خارج شد و به سمت ماه حرکت کرد. بیل نلسون، مدیر ناسا، گفت: «خیلی طاقت‌فرسا بود. ما برای اکتشافات فضایی‌ بیرون می‌رویم و این گام بعدی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موشک پیش از پرتاب با چند تاخیر، از جمله به دلیل نزدیک به سه ماه نشت سوخت، طوفان ایان در سپتامبر و طوفان نیکول با بادهایی به سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت، روبرو بوده است. اگرچه این دو طوفان مقدار زیادی آسیب به بار آوردند، مدیران این برنامه پرتاب موشک را تصویب کردند. حدود ۱۵هزار نفر این پرتاب را تماشا کردند. هزاران نفر دیگر نیز در سواحل و جاده‌های خارج از محوطه صف کشیدند تا شاهد پرواز باشند. از زمان پروژه آپولو که ۱۲ فضانورد در سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۲ بر روی ماه گام نهادند، سال‌ها می‌گذرد.

این موشک قرار بود تا سال ۲۰۱۷ به فضا پرتاب شود. ناظران دولتی تخمین می‌زنند که ناسا تا سال ۲۰۲۵  حدود ۹۳ میلیارد دلار برای این پروژه هزینه خواهد کرد. در نهایت، ناسا امیدوار است که تا اواخر دهه ۲۰۳۰ یا اوایل دهه ۲۰۴۰، پایگاهی بر روی ماه ایجاد کند و چندین فضانورد را به مریخ بفرستد.

روز یکشنبه ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان)، یک ماهواره بسیار کوچک ناسا به نام «کپستون» که تابستان امسال از نیوزلند به فضا پرتاب شده بود، وارد مدار ویژه‌ای از ماه شد. «کپستون» قرار است شش ماه در این مدار ویژه که ده‌ها هزار کیلومتر طول دارد، باقی بماند. ناسا می‌خواهد در این مدار ایستگاهی برای فضانوردهایی که به ماه می‌روند، بسازد. این ایستگاه قرار است «گیت‌وی» نام داشته باشد و نقطه‌ای برای فضانوردها در مسیر سفر بین زمین و ماه باشد.»

بیشتر از جهان