فرانسه برای هفت هندبالیست زن افغانستان مجوز اقامت صادر می‌کند

اعضای تیم هندبال زنان افغانستان از مدتی پیش به پاکستان پناه برده‌اند و منتظرند که از یک کشور امن ویزا دریافت کنند

تیم هندبال بانوان افغانستان در رقابت‌های ترکیه - yjc.news

ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه، روز سه‌شنبه، ۲۴ آبان (۱۵ نوامبر) در نشست هفتگی مجلس نمایندگان این کشور گفت که دولت فرانسه در نظر دارد برای هفت تن از دختران عضو تیم هندبال افغانستان که اکنون در پاکستان به سر می‌برند، مجوز اقامت صادر کند. او گفت: «این افراد به فرانسه منتقل می‌شوند و سپس می‌توانند در اینجا درخواست پناهندگی بدهند.»

وزیر کشور فرانسه در مناظره عمومی مجلس نمایندگان این کشور، به علت کندی در روند انتقال افراد تحت خطر به فرانسه، با انتقاد اعضای مجلس روبه‌رو شد. سومیا بورحه، نماینده مجلس و عضو حزب کمونیست فرانسه، با اشاره به وخیم‌تر شدن وضعیت آزادی و حقوق زنان در افغانستان و دستور جدید ملا هیبت‌الله، رهبر طالبان، گفت: «رژیم [طالبان] روز دوشنبه اعلام کرد که از این پس قوانین اسلامی را به شدت اعمال خواهد کرد و این نشانه بازگشت اعدام، شلاق، قطع‌عضو و سنگسار در ملاء‌عام است.»

او با تاکید بر دشواری وضعیت زنان در افغانستان، گفت که همه شرایط برای استقبال کامل از آن‌ها [زنان هندبالیست] در فرانسه فراهم شده است و همه نهادهای رسمی فرانسه گفته‌اند که برای صدور ویزا سریعا اقدام خواهند کرد. او افزود: «با این حال، هفت زن هندبالیست در پاکستان هنوز پاسخی از سفارت فرانسه دریافت نکرده‌اند و در وضعیت بد امنیتی به سر می‌برند.»

ژرالد دارمنن در پاسخ به این انتقاد نماینده کمونیست مجلس فرانسه، گفت که وزارت متبوع او انجام اقدامات سریعی را در نظر گرفته است و به زودی مراحل صدور ویزا و روند انتقال این افراد به فرانسه انجام خواهد شد.

تیم ملی هندبال زنان افغانستان در کمتر از نیم دهه اخیر در چارچوب فدراسیون هندبال افغانستان ایجاد شد و متشکل از هفت بازیکن است. بیشترین رقابت‌های این تیم با تیم‌های کشورهای منطقه در سال‌های ۲۰۲۰ و نیمه اول ۲۰۲۱ انجام گرفت. اما با بازگشت طالبان به قدرت، بازیکنان این تیم نیز همچون دیگر زنان ورزشکار افغان، مجبور شدند برای نجات جانشان یا کشور را ترک کنند، یا در خفا به زندگی ادامه دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر کشور فرانسه ضمن خبر دادن از صدور ویزا برای بازیکنان تیم ملی هندبال افغانستان، اظهار داشت که دولت فرانسه این تصمیم را در حالی گرفته است که طالبان، هر روز شرایط زندگی را برای زنان افغانستان دشوارتر می‌کنند. 

در بیش از یک سال گذشته، درصد بالایی از زنان ورزشکار حرفه‌ای افغانستان که عضو تیم‌های ملی یا باشگاه‌های رسمی بودند، به دلیل ترس از طالبان، کشور را ترک کردند و اغلب به کشورهای همسایه، از جمله ایران و پاکستان، پناه بردند و با چالش‌های شدید اقتصادی، و نیز نداشتن مدارک قانونی اقامت، دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. 

طالبان علاوه بر منع ادامه فعالیت‌های ورزشی رسمی زنان، اخیرا با دستوری جدید، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی را نیز به روی زنان بستند و ورود زنان را به پارک‌های تفریحی و حتی حمام‌های عمومی نیز ممنوع کردند.

بیشتر از جهان