فعالان افراطی محیط زیست روی نقاشی مشهور رنگ سیاه پاشیدند

ماه گذشته هم دو فعال محیط زیست به تابلو نقاشی «گل‌های آفتابگردان‌» ونسان ونگوگ حمله کردند

طرفداران افراطی محیط زیست در وین روی تابلو نقاشی «مرگ و زندگی» اثر گوستاو کلیمت که در موزه‌ لئوپولد در اتریش، نگهداری می‌شود، مایع روغنی سیاه‌رنگ پاشیدند. 

این آخرین مورد از سری اعتراض‌هایی است به‌منظور درخواست برای اقدام علیه سوخت‌های فسیلی، آثار هنری گرانبها و باارزش را هدف قرار می‌دهند.

اعضای یک گروه فعال محیط زیستی به نام «آخرین نسل» (Last Generation) روز سه‌شنبه تصاویر و ویدیویی را به منتشر کردند که نشان می‌داد فردی معترض قبل از مداخله نیروهای امنیتی، روی تابلو «مرگ و زندگی» گوستاو کلیمت مایعی سیاه و روغنی می‌پاشد. یکی دیگر از فعالان هم تلاش می‌کند خود را به دیوار محافظ جلو تابلو بچسباند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه پس از حمله یادشده در توییتر نوشت: «حفاری‌های جدید نفت و گاز حکم اعدام بشریت است.»

این گروه خواستار وضع قوانینی است که محدودیت‌ سرعت در بزرگراه‌ها را به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت کاهش دهد؛ اقدامی که به ادعای آن‌ها، به کاهش سالیانه ۴۶۰ میلیون تن دی‌اکسیدکربن در اتریش و کم شدن آلودگی صوتی و آلودگی هوا منجر می‌شود.

گروه آخرین نسل این اقدام اعتراضی را در روزی انجام داد که طی رویدادی با حمایت «اوام‌فا» (OMV)، یک شرکت نفت و گاز، به مناسبت روز سنت لئوپولد، ورود عموم مردم به موزه رایگان بود.

این گروه فعال محیط زیست می‌گوید: «کسانی که هنوز در حال اکتشاف و حفاری نفت و گاز در مناطق جدیدند، دستانشان به خون آلوده است و هیچ حمایت مالی هرگز آن خون را پاک نمی‌کند. هیچ هنر تمیزی با پول کثیف وجود ندارد!»

مقام‌های موزه به خبرنگاران گفتند که اثر مشهور کلیمت در اعتراض روز سه‌شنبه آسیبی ندیده است. هانس پیتر ویپلینگر، مدیر موزه، در کنفرانس مطبوعاتی، گفت: «خوشبختانه این اثر هنری آسیبی ندیده است. با وجود این ما از اینکه موزه لئوپولد در اینجا در کانون توجه بود، شوکه شده‌ایم.»

مشخص نیست که آیا این فعالان دستگیر شده‌اند یا خیر. ویپلینگر خاطرنشان کرد اگرچه موزه با اهداف این فعالان احساس همدلی می‌کند، این اعتراض محکوم است و این افراد باید هزینه استقرار پلیس و پاکسازی این اثر هنری را بپردازند.

در ماه‌های اخیر، فعالان محیط زیست از گروه‌های مختلف تلاش کرده‌اند تا با تخریب آثار هنری توجه افکار عمومی را به خود جلب کنند. ۱۱ نوامبر، طرفداران افراطی محیط زیست در نروژ تلاش کردند در موزه‌ای در اسلو، خود را به نقاشی «جیغ» ادوارد مونک بچسبانند که البته موفق نشدند. ماه گذشته هم دو فعال محیط زیست در لندن پس از پرتاب کنسرو سوپ گوجه‌فرنگی به تابلو نقاشی «گل‌های آفتابگردان‌» ونسان ونگوگ، دستگیر شدند.

بیشتر از فرهنگ و هنر