کوین مک‌کارتی نامزد جمهوری‌خواهان برای ریاست مجلس شد

به اکثریت رسیدن جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان تقریبا قطعی است

مک‌کارتی محدود به یک جناح مشخص از حزب نیست و موفق شده است حمایت نمایندگانی از بخش‌های مختلف حزب را جمع کند- Getty Images via AFP

فراکسیون حزب جمهوری‌خواه کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت کنونی مجلس نمایندگان آمریکا را روز سه‌شنبه به‌عنوان نامزد این حزب برای ریاست این مجلس انتخاب کرد. مک‌کارتی که نماینده‌ای از ایالت کالیفرنیا است با ۱۸۸ رای موافق در برابر ۳۱ رای مخالف به‌عنوان نامزد حزبش انتخاب شد.

شمارش آرای انتخابات میان‌دوره‌ای هنوز تمام نشده است، اما به اکثریت رسیدن جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان تقریبا قطعی است. مجلس جدید در ماه ژانویه تشکیل جلسه می‌دهد و رئیس جدید خود را انتخاب می‌کند. مک‌کارتی برای رسیدن به ریاست، نیازمند اکثریت آرا یعنی حداقل ۲۱۸ رای خواهد بود.

اندی بریگز، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا، به نمایندگی از جناح‌های محافظه‌کارتر حزب قرمز کوشیده بود راه مک‌کارتی را سد کند و نهایتا موفق شد ۳۱ رای علیه او جمع کند. بریگز را چیپ روی، نماینده از تگزاس، نامزد کرده بود و بیشتر حامیان بریگز از فراکسیون «آزادی» در مجلس نمایندگان‌اند که نماینده جناح راست حزب جمهوری‌خواه است. بریگز از ۲۰۱۹ تا همین چند ماه پیش رئیس این گروه بود. فراکسیون «آزادی» شامل ده‌ها نماینده جمهوری‌خواه است.

اما مک‌کارتی محدود به یک جناح مشخص از حزب نیست و موفق شده است حمایت نمایندگانی از بخش‌های مختلف حزب را جمع کند. حتی برخی از راست‌گراترین نماینده‌های جمهوری‌خواه همچون مارجوری تیلور گرین از ایالت جورجیا هم از او حمایت کردند. در سوی دیگر، برایان فیتزپاتریک از پنسیلوانیا که از میانه‌روهای حزب محسوب می‌شود نیز از مک‌کارتی حمایت کرد.

با این وجود، برخی‌ها نگران جلسه رای‌گیری در ماه ژانویه‌اند. یکی از مشاورین ارشد رهبری حزب جمهوری‌خواه به شبکه فاکس نیوز گفت: «از دست دادن ۳۱ نماینده به این معنی است که او با این خطر جدی مواجه است که در ماه ژانویه رای کافی را نداشته باشد. در نتیجه، یا باید همان روز کنار برود یا تصمیم بگیرد از قبل چنین کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک‌کارتی حالا چند هفته وقت دارد تا ۳۱ نماینده‌ای را که به او رای ندادند راضی کند. این نمایندگان جناح راست حزب معمولا خواسته‌هایی را مطرح می‌کنند تا در ازای آن‌ها به مک‌کارتی رای دهند.

شمارش آرا هنوز تمام نشده است، اما انتظار می‌رود تعداد نهایی کرسی‌های‌ جمهوری‌خواه از میان ۴۳۵ نماینده چیزی بین ۲۱۸ (یعنی کم‌ترین میزان لازم برای اکثریت) و ۲۲۸ (در صورت پیروزی قرمزها در تمام کرسی‌های فعلا نامعلوم) باشد. حتی اگر جمهوری‌خواهان به ۲۲۸ هم برسند این میزان کم‌تر از آن «موج قرمز» است که مک‌کارتی پیش‌بینی کرده بود و می‌گفت طی آن این حزب ۶۰ کرسی جدید می‌‌گیرد.

فراکسیون جمهوری‌خواهان روز سه‌شنبه انتخاب‌های دیگری هم انجام داد. ناظم ارشد حزب، استیو اسکالیز، به اتفاق آرا به سمت رهبر اکثریت انتخاب شد. اسکالیز از نمایندگان ایالت جنوبی لوئیزیانا است. سمت ناظم ارشد جمهوری‌خواهان به تام امر، نماینده از مینه‌سوتا و رئیس کنونی کمیته سراسری جمهوری‌خواهانِ کنگره‌، رسید. اِمر ۱۱۵ به ۱۰۶ بر رقیب خود، جیم بنکز، نماینده از ایندیانا،‌ پیروز شد. بنکز رئیس «کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان» است که از گروه‌های پرنفوذ و عموما متمایل به جناح راست است. او در ضمن از طرفداران سیاست سرسخت در مورد حکومت ایران به شمار می‌رود.

نمایندگان جمهوری‌خواه روز چهارشنبه جلسه مهم دیگری تشکیل می‌دهند تا در مورد شیوه کار و ضوابط خود در کنگره ۱۱۸ تصمیم بگیرند. فراکسیون «آزادی» خواستار تغییر ضوابط به گونه‌ای است که نمایندگان معمولی مجلس نسبت به هیئت‌رئیسه به قدرت بیشتری برسند. این فراکسیون مثلا می‌خواهد هر یک نماینده بتواند قرار خلع ریاست مجلس را به صحن بیاورد. اما مک‌کارتی و شرکا به‌شدت مخالف چنین امری‌اند. در جلسه روز چهارشنبه ده‌ها پیشنهاد برای تعیین ضوابط فراکسیون جمهوری‌خواهان ارائه خواهد شد. وب‌سایت آکسیوس گفت به فهرست این پیشنهادها دست یافته و اکثریت آن‌ها از حمایت اعضای فراکسیون «آزادی» برخوردار است.

جلسه کل کنگره روز ۳ ژانویه برگزار می‌شود و انتخاب رئیس جدید مجلس که باید جای نانسی پلوسی دموکرات را بگیرد از مهم‌ترین تصمیم‌های آن خواهد بود.

برخی جمهوری‌خواهان گفتند، حاضر به رای دادن به مک‌کارتی نیستند. مثلا مت گتز، نماینده از فلوریدا، پیش از رای‌گیری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با آکسیوس بر این موضع خود پافشاری کرد.

اما روی که حامی اصلی بریگز بود با صدور بیانیه‌ای نشان داد که بیشتر اهل معامله است. او گفت: «موضع من تا اطلاع ثانوی همین است — هیچ نماینده‌ای ۲۱۸ رای (یا نزدیک‌ترین عدد لازم به این عدد) را ندارد. باید بنشینیم و تغییرهای بنیادینی را که می‌خواهیم اعمال کنیم.»

بیشتر از جهان