بلینکن قرار است پس از مذاکرات بایدن و شی جین‌پینگ به چین سفر کند

شی جین پینگ، رهبر چین، و جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر، با یکدیگر دیدار کردند

دیدار بلینکن از پکن، نخستین دیدار وزیر خارجه آمریکا از زمان دیدار مایک پمپئو، در سال ۲۰۱۸ خواهد بود-RAQUEL CUNHA / POOL / AFP

مقام‌های آمريکا می‌گويند، در پی مذاکرات ميان رهبران چین و آمریکا، آنتونی بلينکن، وزير امور خارجه آمريکا، با هدف کاهش تنش‌ها بین دو کشور، اوايل سال آينده از چين ديدار خواهد کرد. 
پس از مذاکرات جو بایدن و شی جین‌پینگ، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن «برای پیگیری گفت‌وگوها» به پکن سفر خواهد کرد.

شی جین پینگ، رهبر چین، و جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان)، با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که با شرط محفوظ ماندن نامش صحبت می‌کرد، گفت دو کشور می‌کوشند «برای دیداری در اوایل سال آینده» برنامه‌ریزی کنند.

دیدار بلینکن از پکن، نخستین دیدار وزیر خارجه آمریکا از زمان دیدار مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ، در سال ۲۰۱۸ خواهد بود. 
پمپئو و ترامپ بعدها به انتقاد شدید از چین، از جمله بر سر همه‌گیری کووید-۱۹، شهرت یافتند.

در طول دوران ریاست جمهوری بایدن، جان کری، نماینده ویژه رئیس ‌جمهوری آمریکا در مسئله تغییرات آب‌و‌هوایی، تنها مقام ارشدی است که از چین بازدید کرده است، که این موضوع تا حدودی به دلیل محدودیت‌های سختگیرانه ورود به کشور مربوط به همه‌گیری کرونا بوده است.

دیدار رهبران چین و آمریکا در شرایطی انجام شد که روابط بین دو کشور به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده و با اختلاف‌نظر بر سر بسیاری از مسائل، از تایوان گرفته تا تجارت، خدشه‌دار شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، دیدار دو مقام ارشد چین و آمریکا، نخستین گفت‌وگوی حضوری آن‌ها از زمان آغاز ریاست جمهوری بایدن است. دیدار آن‌ها در جزیره بالی اندونزی و پیش از اجلاس گروه ۲۰ صورت گرفت که قرار است روز سه‌شنبه، ۱۵ نوامبر، برگزار شود.

در این دیدار، بایدن خطاب به شی جین‌ پینگ گفت: «بسیار عالی است که شما را می‌بینم. به عقیده من، ما به مثابه رهبران دو کشور، مسئولیت مشترک داریم که نشان دهیم چین و ایالات متحده می‌توانند اختلافات خود را مدیریت کنند، مانع تبدیل رقابت به درگیری شوند و راه‌هایی برای همکاری در زمینه مسائل جهانی بیابند که نیاز به همکاری متقابل ما دارد.» رئیس جمهوری آمریکا از تغییرات آب‌و‌هوایی و ناامنی غذایی به مثابه مشکلاتی یاد کرد که جهان انتظار دارد آمریکا و چین به آن‌ها رسیدگی کنند.

شی جین‌ پینگ نیز در پاسخ به بایدن گفت که روابط بین دو کشور مطابق توقعات جهانی نیست. او تاکید کرد: «ما باید مسیر مناسبی برای روابط چین و ایالات متحده ترسیم کنیم. لازم است که راه درستی برای روابط دوجانبه در پیش رو پیدا کنیم و روابطمان را ارتقا دهیم.» رهبر چین افزود که مشتاق همکاری با بایدن برای بازگرداندن روابط دو کشور به مسیر درست است.

بیشتر از جهان