نخستین دیدار بایدن و شی جین‌پینگ؛ دو کشور بر لزوم همکاری با یکدیگر تاکید کردند 

دیدار دو مقام ارشد چین و آمریکا، نخستین گفت‌وگوی حضوری آن‌ها از زمان ریاست جمهوری بایدن است

این دیدار در شرایطی انجام شد که روابط بین دو کشور به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده-SAUL LOEB / AFP

شی جین پینگ، رهبر چین، و جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان)، با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار در شرایطی انجام شد که روابط بین دو کشور به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده و با اختلاف‌نظر بر سر بسیاری از مسائل، از تایوان گرفته تا تجارت، خدشه‌دار شده است.

به گزارش رویترز، دیدار دو مقام ارشد چین و آمریکا،  نخستین گفت‌وگوی حضوری آن‌ها از زمان ریاست جمهوری بایدن است. دیدار آن‌ها در جزیره بالی اندونزی و پیش از اجلاس گروه ۲۰ صورت گرفت که قرار است روز سه‌شنبه، ۱۵ نوامبر، برگزار شود و یکی از مباحث محوری آن، حمله روسیه به اوکراین است.

در این دیدار، بایدن خطاب به شی جین‌ پینگ گفت: «بسیار عالی است که شما را می‌بینم. به عقیده من، ما به مثابه رهبران دو کشور، مسئولیت مشترک داریم که نشان دهیم چین و ایالات متحده می‌توانند اختلافات خود را مدیریت کنند، مانع تبدیل رقابت به درگیری شوند، و راه‌هایی برای همکاری در زمینه مسائل جهانی بیابند؛ مسائلی که نیاز به همکاری متقابل ما دارد.» رئیس جمهوری آمریکا از تغییرات آب‌و‌هوایی و ناامنی غذایی به مثابه مشکلاتی یاد کرد که جهان انتظار دارد آمریکا و چین به آن‌ها رسیدگی کنند.

 شی جین‌ پینگ نیز در پاسخ به بایدن گفت که روابط بین دو کشور مطابق توقعات جهانی نیست. او تاکید کرد: «ما باید مسیر مناسبی برای روابط چین و ایالات متحده ترسیم کنیم. لازم است که راه درستی برای روابط دوجانبه در پیش رو پیدا کنیم و روابطمان را ارتقا دهیم.» رهبر چین افزود که مشتاق همکاری با بایدن برای بازگرداندن روابط دو کشور به مسیر درست است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع مطلع،‌ پیش‌بینی می‌شود که موضوعات اصلی گفت‌وگوی بایدن و شی جین پینگ، مسائل مربوط به اوکراین، جاه‌طلبی‌های هسته‌ای کره شمالی، و نیز موضوع تایوان باشد. رهبران آمریکا و چین از ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون، پنج مکالمه تلفنی داشته‌اند.

نشست گروه ۲۰ در اندونزی در شرایطی برگزار می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، در آن حضور نخواهد داشت. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به نمایندگی از پوتین در این اجلاس حاضر می‌شود که اولین نشست اعضای این گروه پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ است.

مقام‌های آمریکایی هفته گذشته اعلام کردند که یکی از موضوعات اصلی در نشست گروه ۲۰، جنگ روسیه در اوکراین خواهد بود. شی و پوتین در سال‌های اخیر به ‌دلیل بی‌اعتمادی مشترکشان به غرب، به‌ طرز فزاینده‌ای به هم نزدیک شده‌اند. فقط چند روز پیش از حمله روسیه به اوکراین، آن‌ها بار دیگر بر نزدیکی کشورهای خود تاکید کردند. با این حال، چین مراقب بوده است که هیچ گونه حمایت مادی مستقیمی که می‌تواند تحریم‌های غرب علیه پکن را به همراه داشته باشد، به روسیه ارائه نکند.

یک مقام دولت بایدن گفت که لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین، در اجلاس روز یکشنبه سران کشورهای جنوب شرقی آسیا در کامبوج بر «غیرمسئولانه بودن» تهدیدهای هسته‌ای تاکید کرد و نشان داد که پکن از لفاظی‌های هسته‌ای شریک راهبردی خود ناراحت است.

 غرب، روسیه را به اظهارات غیرمسئولانه در مورد استفاده احتمالی از تسلیحات هسته‌ای متهم کرده است. روسیه نیز غرب را به لفاظی‌های هسته‌ای «تحریک‌آمیز» متهم می‌کند. لاوروف روز یکشنبه، ۱۳ نوامبر، گفت که غرب در تلاش برای مهار منافع روسیه و چین، آسیای جنوب شرقی را «نظامی» می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، گفته است که روز سه‌شنبه از طریق مجازی در نشست گروه ۲۰ سخنرانی خواهد کرد.

بیشتر از جهان