بحران گاز در اروپا؛ برلین شرکت تابعه آلمانی گازپروم روسیه را ملی می‌کند

این اقدام با هدف تضمین «امنیت تامین گاز» صورت می‌گیرد

آلمان ملی شدن یکی از زیرمجموعه‌های گازپروم را در شرایطی اعلام می‌کند که قصد دارد اقداماتی برای تامین نیازهای انرژی خود مستقل از روسیه انجام دهد- OLGA MALTSEVA / AFP

خبرگزاری فرانسه می‌گوید آلمان قصد دارد شرکت تابعه آلمانی گازپروم روسیه را ملی اعلام کند. به گفته وزیر اقتصاد آلمان، این اقدام با هدف تضمین «امنیت تامین گاز» کشور صورت می‌گیرد.

این تصمیم روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان)، پس از آن اتخاذ شد که آخر هفته گذشته، کمیسیون اتحادیه اروپا با پرداخت کمک به آلمان در این زمینه موافقت کرد. کمیسیون اتحادیه اروپا موافقت کرد که ۲۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو به این شرکت کمک، و راه را برای ملی شدن آن هموار کند. 

دولت آلمان تاکید می‌کند که این اقدام برای حفاظت از امنیت انرژی آلمان در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین، ضروری است. 

برلین در آوریل کنترل موثر این شرکت را در دست گرفته بود، اما مالکیت آن در ابهام باقی ماند. وزارت اقتصاد آلمان روز دوشنبه گفت که این وضعیت، شرکای تجاری و بانک‌ها را برای ازسرگیری روابط تجاری یا ورود به روابط جدید، بی‌میل کرده بود. این وزارتخانه با دفاع از تصمیم خود برای ملی کردن این شرکت، تاکید کرد که وضعیت گذشته، تامین گاز برای آلمان را به خطر می‌انداخت. 

دولت آلمان می‌گوید که اینک این شرکت بخشی از دارایی دولتی آلمان است. 

آلمان ملی شدن این شرکت از زیرمجموعه‌های سابق غول انرژی روسیه (گازپروم) را در شرایطی اعلام می‌کند که قصد دارد اقداماتی برای تامین نیازهای انرژی خود، مستقل از روسیه، انجام دهد. 

این شرکت جدید که قبلا «گازپروم آلمانیا» نامیده می‌شد، اینک موقتا «تامین انرژی اروپا جی‌ام‌بی‌اچ» نامیده می‌شود. این شرکت به صورت غیرمستقیم، بزرگ‌ترین تاسیسات ذخیره گاز آلمان را در «ردهن» در شمال غربی کشور کنترل می‌کند. 

بر این مبنا، برلین برای دومین بار در چند ماه گذشته، یک گروه بزرگ انرژی را ملی اعلام می‌کند. پیش از این، مقام‌های آلمانی با افزایش سهم دولت در شرکت یونیپر (Uniper) به بیش از ۵۰ درصد، این شرکت را عملا ملی کرده بودند.

شرکت یونیپر پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت آلمان برای ملی کردن یونیپر، توافق کرده است که سهام شرکت «فورتوم»، واردکننده گاز، را خریداری کند.  

بحران تامین گاز برای اروپا، با آغاز حمله روسیه به اوکراین شدت گرفت. در ماه اوت، در بحبوحه تنش با اتحادیه اروپا بر سر جنگ با اوکراین، شرکت گازپروم، غول انرژی دولتی روسیه، جریان انتقال گاز از خط لوله «نورد استریم۱» را متوقف کرد. 

نورد استریم۲، دومین خط لوله موازی با خط لوله نورد استریم۱، در سال ۲۰۲۱ تکمیل شد، اما در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، هرگز به بهره‌برداری نرسید.

در این شرایط، آلمان برای پرکردن جای خالی گاز روسیه، مجبور است گاز و سایر جایگزین‌‌های انرژی را از منابع دیگر در بازار گران انرژی خریداری کند. این امر به افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان منجر شده است. در شرایط کنونی، قرارداد سالانه تامین گاز برای یک خانواده آلمانی، ۱۷۳ درصد بیشتر از یک سال قبل هزینه ‌دارد. هزینه کنونی میانگین مصرف سالانه ۲۰ هزار کیلووات ساعت، معادل ۳۷۲۶ یورو است، در حالیکه پیش از بحران جنگ اوکراین، همین میزان مصرف سالانه میانگین، ۱۳۶۵ یورو هزینه داشت.

بیشتر از جهان