افزایش بهای نفت و گاز سود بریتیش پترولیوم را دو برابر کرد

این خبر یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که شل اعلام کرد سودش نسبت به سه‌ ماهه مشابه پارسال دو برابر شده است

سودی که بریتیش پترولیوم روز سه‌شنبه اعلام کرد به مراتب بیشتر از پیش‌بینی تحلیلگران بازار بود - AFP

بریتیش پترولیوم اعلام کرد با ادامه روند افزایش بهای نفت و گاز، سودش در سه‌ماهه اخیر بیش از دو برابر شده است.

این غول نفتی گزارش داد سود هزینه‌های جانشینی اساسی-معیاری که این شرکت ترجیح داد منتشر کند- از ۳.۳ میلیارد دلار (۲.۹ میلیارد پوند) پارسال به ۸.۲ میلیارد دلار (۷.۱ میلیارد پوند) افزایش یافت.

این خبر، هم‌زمان با ادامه روند افزایش بهای انرژی و وارد آمدن فشار بیشتر بر مردم، به راه افتادن موج جدیدی از درخواست‌ها برای مقرر کردن مالیات بیشتر بر پول‌های بادآورده غول‌های نفت و گاز منجر شد.

الوک شارما، وزیر کسب‌وکار و رئیس اجلاس کوپ۲۶، گفت: «باید از قبل مالیات بستن بر پول‌های بادآورده شرکت‌های نفت و گاز پول بیشتری به دست آوریم و این شرکت‌ها را فعالانه به سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر ترغیب کنیم.»

مقدار سودی که بریتیش پترولیوم روز سه‌شنبه اعلام کرد، بسیار بیش از ۶.۱ میلیارد دلاری (۵.۳ میلیارد پوند) بود که تحلیلگران بازار پیش‌بینی کرده بودند.

این ماجرا برایتان جالب است؟ با [email protected] تماس بگیرید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این اوصاف، این غول انرژی اعلام کرد میزان سودش نسبت به سه‌ماهه قبلی- که در جایگاه دوم بیشترین سود در تاریخ این شرکت قرار دارد- کمتر بود؛ زیرا متوسط قیمت نفت دوباره کاهش یافت.

پس از افزایش شدید قیمت نفت در بازه زمانی آوریل تا ژوئن، میزان سود ثبت‌شده بیشتر شد و به ۸.۵ میلیارد دلار رسید.

برنارد لونی، مدیرعامل بریتیش پترولیوم، گفت این نتایج نشان داد که شرکت «در عین تحولاتی که داشته، همچنان مشغول کار خود بوده است.»

او افزود: «امروز داریم نفت و گاز جهان را فراهم می‌کنیم و در عین حال برای شتاب دادن به فرایند گذار در حوزه انرژی سرمایه‌گذاری می‌کنیم.»

این در حالی است که سایر غول‌های انرژی نیز از افزایش سود خود خبر داده بودند.

هفته پیش شرکت شل سود ثبت‌شده خود برای آخرین سه ماهه گذشته را هشت میلیارد پوند اعلام کرد که دو برابر دوره مشابه در سال قبل است.

توتال انرژی هم علی‌رغم زیان‌های خروج از یک طرح سرمایه‌گذاری در روسیه، اعلام کرد درآمد خالصش به ۶.۶ میلیارد دلار (۵.۷ میلیارد پوند) افزایش یافته است.

سانا یوسف، از گروه محیط‌ زیستی دوستان زمین، روز سه‌شنبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گفت: «با توجه به رو‌به‌افول بودن اقتصاد، رو‌به‌افزایش بودن هزینه‌های انرژی و تشدید بحران تغییرات اقلیمی، ریشی سوناک باید بی‌شک در مورد سودهای هنگفتی که شرکت‌های سوخت فسیلی مثل بی‌پی به جیب می‌زنند، کاری بکند.»

این کنشگر بخش انرژی می‌گوید: «اکنون تعیین مالیات بیشتر و جسورانه‌تر برای درآمدهای بادآورده ضروری است.»

«شرکت‌ها در صورت سرمایه‌گذاری بیشتر در طرح‌های نفت و گاز عامل گرمایش زمین، امکان می‌یابند حداقل مالیات را بپردازند؛ پس این خلا مضحک هم باید برطرف شود.»

اوایل همین هفته، وزیر تغییرات اقلیمی بریتانیا که در حال کنار رفتن است، خواستار افزایش مالیات بر درآمدهای بادآورده در مورد سودهای نفتی «هنگفت» شد.

حزب کارگر هم  پس از اعلام سود شل در هفته گذشته، خواستار افزایش مالیات بر درآمد بادآورده شد.

© The Independent

بیشتر از جهان