ترک‌استریم؛ پروژه جدید انتقال گاز به اروپا

پیشنهاد انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق خطوط گاز ترکیه در دریای سیاه از سوی روسیه طرح شد و مورد استقبال دولت ترکیه قرار گرفت

مراسم افتتاحیه خط لوله گاز جدید «جریان ترک»۸ ژانویه ۲۰۲۰ در استانبول برگزار شد-Ozan KOSE / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، اعلام کرد دولت‌های ترکیه و روسیه به مسئولان وزارت انرژی و منابع طبیعی در این دو کشور دستور داده‌اند تا پیشنهاد روسیه، که می‌تواند ترکیه را به قطب تولید گاز در اروپا تبدیل کند، به‌لحاظ فنی مورد بررسی قرار بگیرد. 

به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از توقف صادرات گاز روسیه به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم واقع در دریای بالتیک، دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، فکر صادرات بیشتر گاز از طریق خط لوله تر‌ک‌استریم، که از زیر دریای سیاه رد می‌شود، را مطرح کرد. 

به‌گفته اردوغان مقامات این دو کشور در پی آنند تا با همکاری یکدیگر بهترین مکان به‌منظور تاسیس یک مرکز توزیع گاز را مشخص کنند. رئیس جمهوری ترکیه در عین‌حال اعلام کرد بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه آنها فعلا به این نتیجه رسیده‌اند که منطقه تِرِیس (Thrace)، منطقه‌ای مشترک میان ترکیه، یونان و بلغارستان، بهترین مکان برای تاسیس مرکز توزیع گازِ مورد نظر محسوب می‌شود. 

رئیس جمهوری ترکیه در این مورد چنین نوشت:«آنها [مسئولان وزارت انرژی و منابع طبیعی] مطالعه مربوطه را انجام خواهند داد. امیدواریم، هر جا مناسب‌ترین مکان باشد، مرکز توزیع گاز را همان‌جا تاسیس کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان این سخنان را در روز پنجشنبه و پس از دیدارش با پوتین در جریان نشست سیکا که در قرقیزستان برگزار شد، بیان کرد. 

از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، گفت پوتین این پیشنهاد را پس از آن با ترکیه در میان گذاشت که به این نتیجه رسید که خط لوله نورد استریم مجرای قابل اعتمادی نیست. وزیر خارجه ترکیه در عین‌حال تاکید کرد، دولت متبوعش پیشنهاد مطرح شده از سوی روسیه را به خوبی مورد مطالعه قرار خواهد داد. 

چاووش اوغلو در ادامه این بخش از اظهاراتش تاکید کرد پیشنهاد مطرح شده از سوی روسیه به بازار و اصل «عرضه و تقاضا» مربوط می‌شود. بنابراین، به‌گفته این مقام ارشد سیاسی دولت اردوغان، ترکیه باید پیش از هر چیز به این سئوال پاسخ دهد:«چه مقداری از [بازار گاز اروپا] آماده خرید گاز از چنین پروژه‌ای است؟»

بخش دیگری از سخنان وزیر خارجه ترکیه، که در نشستی مشترک با همتای قطری‌اش سخن می‌گفت، به موضوع بحران انرژی در اروپا مربوط می‌شد. او بار دیگر تاکید کرد ترکیه بحران انرژی فعلی در اروپا را به‌نفع خود نمی‌داند و در پی کاهش این بحران است.

بیشتر از جهان