رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، با همتای روس خود ملاقات می‌کند

آمریکا پیش از سفر برنز به آنکارا، با اوکراین در مورد این نشست صحبت کرده است

 Tom Williams-Pool/Getty Images/AFP-دولت بايدن برای آزادی این دو شهروند آمریکایی در چارچوب مبادله زندانيان تلاش کرده است

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر (۲۲ آبان)، با سرگئی ناريشکين، همتای اطلاعاتی روس خود، در آنکارا ملاقات می‌کند. یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی آمریکا به خبرگزاری سی‌ان‌ان گفت که هدف از این دیدار، تلاش مداوم آمریکا برای «برقراری ارتباط با روسیه در مورد مدیریت خطر» و بحث در مورد پرونده‌های «شهروندان ‌ناحق بازداشت‌شده آمریکا» است.

به گزارش اسوشیتدپرس، پیش‌بینی می‌شود که برنز پرونده‌های بريتنی گرينر و پال ولان، دو آمريکايی بازداشت‌شده در روسيه، را مطرح کند. دولت بايدن برای آزادی این دو شهروند آمریکایی در چارچوب مبادله زندانيان تلاش کرده است. بريتنی گرينر بسکتبالیست عضو اتحادیه ملی بسکتبال زنان آمریکا، و پال ویلن، تفنگدار دریایی سابق آمریکا است.

پال ویلن در دسامبر ۲۰۱۸ در مسکو دستگیر شد. یک دادگاه روسیه، او را به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان محکوم کرده است. دادگاهی دیگر در سال ۲۰۲۲ نیز بريتنی گرينر، ستاره بسکتبال آمريکا، را به اتهام حمل مواد مخدر به ۹ سال زندان محکوم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفته است: «ما در مورد این واقعیت که کانال‌های ارتباط با روسیه در مورد مدیریت خطر، به ویژه خطر هسته‌ای و خطرات برای ثبات استراتژیک را باز نگه داشته‌ایم، موضع بسیار روشنی داشته‌ایم. بخشی از این تلاش، دیدار ویلیام برنز در آنکارا است تا با همتای اطلاعاتی روس خود دیدار کند.»

سی‌ان‌ان پیش‌تر گزارش داده بود که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز با همتایان روسی خود در ارتباط بوده است تا به آن‌ها در مورد عواقب استفاده روسیه از سلاح هسته‌‌ای در اوکراین هشدار دهد.
این سخنگو تاکید کرد که برنز «قصد هیچ نوع مذاکراتی ندارد». 

سالیوان گفت: «او در مورد حل‌و‌فصل جنگ در اوکراین بحث نمی‌کند. او قصد دارد در مورد پیامدهای استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای، خطر تشدید تنش‌ها و از بین بردن ثبات استراتژیک هشدار دهد. او همچنین پرونده‌های شهروندان آمریکایی را که ناحق بازداشت شده‌‍‌اند، مطرح خواهد کرد.»
او افزود که آمریکا پیش از سفر برنز به آنکارا، با اوکراین در مورد این نشست صحبت کرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تاکید کرد: «ما با قاطعیت به اصل اساسی خود پایبندیم؛ هیچ چیز در مورد اوکراین، بدون حضور اوکراین ممکن نیست.» 

بیشتر از جهان